Homey koppeling met Google assistent

Goedemiddag,
Ik ben nog een newbee, heb sinds een week een homey pro, Google mini paar hue lampen en klik aan klik uit schakelaars. Flow maken lukt prima, ook geïntegreerd (hue en klaklu). Ze werken ook als ik ze test en op groen play knop druk.
Homey gekoppeld aan mini, maar spraakopdrachten waar alleen hue in zit gaan goed, maar zo gauw hue en klaku samen in een flow zitten alleen maar problemen met Google assistent. Hebben jullie dit ook! En zo ja is er iets aan te doen? Ik hoor graag…
Ondanks koppeling hue en assistent, werkt dit niet echt optimaal…

Hoi Roy,
Bedankt voor je reactie, wel een beetje jammer, terwijl het mij eigenlijk niet zo moeilijk lijkt… je hoeft alleen maar Voice te koppelen aan flow. Die wordt verzonden vanaf GH, homey doet de rest. Maar zo simpel is het dus jammer genoeg niet. Kan het ook niet met Siri? Mijn oude klik aan klik uit systeem (wel simpel) kon ik voor iedere flow een tekst aanmaken en met Siri overal aansturen…

Google home herkent flows niet, dus kan hij deze niet starten.

Maar de oplossing is eenvoudig (zoals hierboven genoemd)
1 creer een virtual device van tijpe aan/uit (bijvoorbeeld radio)
2 start je flow op basis van de status van het virtual device (when radio is set to on)
3 nu roep je hey google zet radio aan
En dan start je flow
Werkt als een zonnetje

Nee, die werkt net als Google Assistant alleen met apparaten, niet met flows.

Ik laat flows in Homey starten met Siri. Daarvoor gebruik ik Siri opdrachten (Siri Shortcuts) op de iPhone. Wanneer een opdracht is aangemaakt dan werkt het ook via de Apple Watch en via HomePod.

Hoi Rob,
Bedankt voor de tip.
Zou je een voorbeeld kunnen geven hoe je een flow uit homey koppelt aan Siri shortcut.
Als ik er maar eentje heb, dan weet ik de manier waarop het moet. Misschien kort filmpje op YouTube (hieronder beschrijven mag ook)
Alvast bedankt voor de moeite👍

@Christo_kings

Op 2 manieren stuur ik flows aan via Siri binnen Homey:

1) Via Homekit
In de woning app heb ik een aantal scenes gemaakt. Als voorbeeld zal ik een scene “Goedemorgen” nemen. Wanneer ik zeg Hé Siri, Goedemorgen, dan zal deze scene een virtuele knop activeren die ik heb aangemaakt via Homey. Doorvoor moet je bij de app instellingen, Experimenten, ‘Virtuele apparaten’ hebben aangezet.


De reden waarom ik deze viruele knop gebruik en niet een schakelaar is omdat dit een push button is en geen schakelaar. Deze komt altijd weer terug in de begin stand en heeft daardoor niet 2 triggers nodig. Ook dien je de app HomeyKit te installeren om je HomeKit apparaten en knoppen zichtbaar te krijgen in HomeKit.
Na het aanmaken van de virtuele knop kun je deze in je flow hangen die je hiermee wil tripleren.

2 Via HTTP request
Hiervoor dien je de app HTTP request flowkaarten te installeren.

Kijk voor de installatie even op de volgende link:

HTTP Request Flowkaarten

De omschrijving die je gebruikt om een opdracht op te slaan in de opdrachten app op je iPhone is ook de tekst die je uit dient te spreken om een opdracht te starten.

1 Like


Hoi FKey,
het lukt me niet om een voice opdracht te maken voor google assistant.
Ik zal zeggen wat ik precies heb gedaan:
virtual device gedownload. Virtueel apparaat aangemaakt, met alleen aan en uit (genaamd test nu).
Daarna een flow gemaakt als test nu aangezet dan dimmer kaku zet aan.
Ik zeg hey google test nu. google snapt niet wat ik bedoel, wat doe ik fout??
alvast bedankt!

Noem je apparaat geen “test nu” maar gewoon “test”.
Zeg dan tegen Google: “Hey Google, zet test aan”.

En misschien nog een modje in de buurt om dit in de goeie afdeling te zetten?

Als je google assitant opent, zie je dan “test nu” als device staan?
Niet? Dan is er iets mis met je koppeling tussen homey en goolge assistent.
Wel? Dan sluit ik me aan bij het remark van Rocodamelsheki:
Geef een commando als “hey google, zet aan
En kies voor de devicenaam een duidelijk woord. Dus werkt beter dan

Wat voor jezelf wel fijn werkt is: kies een naam die ook een beetje lekker bekt.

FKey en Rocodamelsheki,
Bedankt! ik heb het werkend gekregen. Google luistert goed naar mij :wink:
Mijn huisgenoten hebben nog pech, het lukt hun nog niet om dit commando gegeven. Ik heb dit Virtual Device ‘test’ wel bij beiden in google assistent staan, maar google luistert nog niet ;-). Ze hebben wel hun stem bij assistant ingesproken.
Mochten jullie weten wat ik mogelijk fout doe, ik hou me aanbevolen…

Een andere naam kiezen , eentje die makkelijker uit te spreken is?

hoi. Ik zal het eens proberen, hoewel ik het woord ‘test’ niet zo’n moeilijke naam is toch?? :wink:
hey google test aan en hey google test uit…

Zeker niet. Maar als het allemaal makkelijk was geweest dan had Google al naar je huisgenoten geluisterd aye? :wink: