Homey newbie | Verlichting, sensorverlichting & wandschakelaars

Goedemorgen,

Wij hebben een nieuw huis gekocht welke we volledig gaan verbouwen en ik wil de gehele woning van onder andere slimme verlichting gaan voorzien. Ik ben hier helemaal nieuw in, en heb de afgelopen dagen al veel gelezen op internet maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit het beste aan kan pakken. Hopelijk kan iemand me verder helpen :)!

Philips Hue & Ikea Tradfri
We gaan uiteraard de Homey aanschaffen, dit zal de Homey Pro worden om het dan ook maar meteen goed te doen. De verlichting beneden zal voornamelijk van Philips Hue worden en boven zit ik te denken aan de slimme verlichting van Ikea gezien dit een stuk goedkoper is en dat lijkt me prima voor de 1e verdieping en zolder. Wat zijn jullie ervaringen met de Ikea variant?

Wandschakelaars
Het ding waar ik een beetje tegen aanloop met de slimme verlichting is dat ik toch altijd wel een wandschakelaar beschikbaar wil hebben in een ruimte. Ik vind dit er allereerst netter uit zien als bijvoorbeeld de afstandsbedieningen van Hue. Daarnaast wil ik de wandschakelaars wel plaatsen om het huis aantrekkelijk te houden als we dit ooit gaan verkopen, en het is gewoon handig om je verlichting ook ter plekke met een knop te kunnen bedienen. Mijn idee voor nu is om in iedere grote ruimte, denk aan dit geval aan de woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer en zolder een wandschakelaar te laten maken. Ik wil hier ook een aansluiting laten maken, al is dit voor de slimme wandschakelaars niet nodig maar dit is meer voor de toekomst ;).

HeatIT-Z push
Ik heb gelezen dat de HeatIT-Z push handige wandschakelaars zijn die ook goed werken met Philips Hue + Homey. Daarnaast zijn het ook nog eens mooie schakelaars in meerdere kleuren verkrijgbaar wat ik ook weel een belangrijk punt vind. Wat ik wil kunnen doen met de wandschakelaar is heel simpel gezegd, meerdere lampen aan en uit kunnen zetten en dimmen. Het dimmen is geen must, maar zou handig zijn als dit zowel via je telefoon als via de schakelaar zou kunnen.

Echter, hoeveel verschillende lampen kan ik hier nu precies op aansluiten? En klopt het dat ik dan alsnog de Hue Bridge hier tussen moet zetten? Geen probleem om deze aan te schaffen als dat het handiger maakt. Alleen lees ik er zo veel verschillende verhalen over dat het me niet helemaal duidelijk is wat nu het beste is om te doen.

Ook vraag ik me af of je de wandschakelaars ten alle tijden kan bedienen? Stel je voor er is een probleem met je WIFI of Homey, kan ik de lampen hier dan wel nog gewoon mee aan en uit zetten? Of zit ik volledig in het donker als ik een WIFI storing heb?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met deze schakelaars en of dit een goede optie is.

Sensorverlichting
Daarnaast wil meerdere ruimtes voorzien van sensorverlichting, denk hierbij aan de wc, bijkeuken, gang + overloop. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb gezien dat dit ook met Philips Hue kan maar dat je dan nog best een flinke bewegingssensor op moet hangen in de ruimte. Zijn hier eventueel andere handige oplossingen voor? En als je in 1 ruimte meerdere verlichting hebt hangen, bijvoorbeeld in de wc komen er 2 hanglampen langs de wastafel en ledverlichting in een nis. Kan je dit allemaal tegelijk aan laten springen als iemand de wc in loopt? En dien je hiervoor dan 3 van die sensors op te hangen?

Nou het is een heel verhaal geworden maar hopelijk kan iemand me hier wat meer antwoorden geven op onze situatie. Het liefste wil ik dus verlichting via de wandschakelaars kunnen aan en uit zetten (optie is dimmen) en Homey gebruiken om flows in te stellen voor automatisering of scenes aan te maken waarmee ik alles in een keer uit kan zetten of dimmen of wat dan ook.

Alvast bedankt voor de genomen moeite en een fijne zondag :).

Groet,
Melissa

Als je toch nog flink gaat verbouwen zij. Er drie dingen om op te letten

  1. zorg dat je extra diepe dozen plaatst (dus niet 40mm maar 50mm). Dankan je achter een schakelaar vrijwel alle modules kwijt (dus heb je meer keuze)
  2. zorg dat alle dozen een blauwe (nul) draad hebben (schakeldozen krijgen standaard alleen bruin en zwart). Ook daarmee vergroot je de keuzemogelijkheden
  3. kies als schakelaar een pulsdrukker
    Een paar dimmer modules: fibaro, robbshop
    Als je veel dimmers nodig hebt kan het lonen om direct contact met de chinese leverancier te zoeken.
    (Heb ik zelf vorig jaar gedaan) Dat scheelt zo’n €20/stuk Maar er komen wel verzendkosten etc. Dij dus dat loont pas bij aantallen groter dan 12 stuks

Er zijn diverse hue compatible dimmer modules beschikbaar.
Voordeel:

  • je bent niet meer gebonden aan hue lampen, maar kan iedere lamp kiezen die je wilt
  • wanneer je meerdere lampen in een ruimte op de schakelaar zet ben je meestal ook nog eens een stuk goedkoper uit dan met hue lampen
  • je kan je lampen ook aandoen als je wifi, homey of router eruit ligt
    Nadeel
  • als je niet kiest voor hue lampen mis je natuurlijk de kleuren…

De hue motion sensoren zijn heel mooi klein
En als je in 1 ruimte meerdere verlichting hebt hangen, bijvoorbeeld in de wc komen er 2 hanglampen langs de wastafel en ledverlichting in een nis. Kan je dit allemaal tegelijk aan laten springen als iemand de wc in loopt? En dien je hiervoor dan 3 van die sensors op te hangen?
[/quote]

Met 1 motion sensor kan je alle lampen in je hele huis laten aanspringen als je dat wilt.
Met homey knoop je dat allemaal eenvoudig aan elkaar
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de lampen “connected” zijn, dus of hue lampen of een hue dimmer voor de lampen.

Je kunt die hue dimmer overigens ook prima in een planddoos stoppen als je geen schakelaar hebt/wilt

2 Likes

Volgens mij is HeatIT-Z een Z-wave module. Die werk niet met hue.
Maaaar homey kan die module wel weer de hue lampen laten schakelen

Je kan maar een berperkt aantal lampen (24??) direct aan een bridge (hue of homy) koppelen, maar zigbee of zwave zijn mesh netwerken, dus alle 220v units functioneren weer als router. Dus alsje veel 220V unit hebt kan je heel veel units koppelen. Denk dat ook daar technische limiet aan zit (nog niemand over gehoord)

Met homey heb je geen hue bridge nodig, maar het kan wel.
Neem je geen bridge dan kan je niet koppelen met hue specifieke apps

Haha een lang verhaal vraagt om een lang antwoord…
Hoop dat je er wat mee kunt

1 Like

Je geeft aan dat je Hue en Ikea wilt gebruiken, zijn dat harde eisen of is daar nog speelruimte? Zo te horen hou je van stijl, heb je b.v. al bedacht welke armaturen je gaat gebruiken?

Ik vraag dat o.a. omdat niet alle lampen overal in kunnen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je ook kunt gaat voor een mooie armatuur met led, die je slim maakt met slim schakelmateriaal, zoals hierboven al door iemand aangegeven.

Vragen die dan relevant worden zijn: wil je gekleurde lampen, wil je de wittint kunnen regelen, of is alleen dimmen en aan/uit voldoende? Als je kleur of kleurtint wilt kunnen regelen, dan is een domme lamp slim maken weer niet een twee drie mogelijk voor zover ik weet.

Met Philips Hue is het mogelijk het zo te maken dat schakelaars rechtstreeks naar de knopjes luisteren, maar dat moet de lamp en de knop dan wel ook Zigbee zijn en de rechtstreekse koppeling ondersteunen.

Philips komt binnenkort met een zendermodule die je achter normaal schakelmateriaal kunt monteren. Daar is dan natuurlijk nog geen ervaring mee hier. De Homey app moet de knop dan ook gaan ondersteunen als je er ook nog andere functies aan wil kunnen hangen dan alleen rechtstreeks de lamp schakelen. Je kunt met die module wel je eigen schakelmateriaal kiezen dat je mooi vindt.

Of Ikea ook rechtstreeks met deze knoppen kan sturen durf ik niet te zeggen. Ik lees wel her en der problemen dat Ikea schakelaars die rechtstreeks gekoppeld worden ineens meer lampen bedienen dan de bedoeling was. Ik weet niet of daar een oplossing voor is.

Met z-wave schakelmateriaal lijkt het rechtstreeks koppelen beter geregeld, maar dat is dus geen Hue of Ikea, en vaak prijzig. Ik heb zelf nu nog voornamelijk klik aan klik uit, maar als ik die vervang neig ik naar z-wave.

Ik vrees dat ik het niet makkelijker maak. :slight_smile: Ik denk dat als je wil voorkomen dat je je licht niet kunt bedienen, dat een domme lamp slim maken door een slimme module achter het schakelmateriaal te plaatsen de eenvoudigste manier is, maar dan mis je dus wel de kleurzaken. Denk dan b.v. aan een Fibaro Dimmer 2 met een Jung 1x2 pulsdrukker als schakelmateriaal. Die tip voor een bleuwe draad in de schakeldozen hierboven is wel een goede als je alle opties open wilt houden.

Deze oplossing is dus wel net wat anders dan de nieuwe module die Philips binnenkort uitbrengt, dat is meer een afstandbediening verstopt achter een knopje. Dan heb je wel de kleur, maar moet je de afstandbediening nog wel direct koppelen met de lamp. Dan hou je wel kleurmogelijkheden, want de lamp zelf is dan, net als de schakelaar, ook slim.

Ik denk wel dat het verstandig is dat je nadenkt over dat het blijft werken zonder Homey. Homey kan wel doorwerken zonder internet, maar als Homey er de brui aangeeft en je moet hem ter reparatie opsturen… Mij is dat gebeurd, ik was blij dat ik knopjes had die het deden.

Zelf heb ik gekozen voor alle verlichting van HUE. Jung schakelmateriaal (50mm dozen) i.c.m. Fibaro. Lichten worden automatisch geschakeld (zonnestanden, timers, deurcontacten) door Homey. Want dat is tenslotte de kracht. Komt het voor dat ik weer op de update knop heb gedrukt en ‘het werk weer niet (volgens de vrouw)’ dan kan de hue app worden gebruikt.

Tenslotte als de stroom van het huis valt doet geen enkel licht het meer. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Ps. De tip met de NUL draad is goud waard!

1 Like

Als je de hue app als backup wilt gebruiken, dan moet je ook een (werkende) hue bridge gebruiken om de lampen aan te sturen. Als de lampen rechtstreeks aan Homey gekoppeld zijn, dan is er zonder Homey geen alternatief om de lampen aan te zetten als de smart dimmers z-wave zijn en geen Zigbee.

2 Likes

Dat is inderdaad waar. Vergeten te melden dat ik een Hue bridge heb gekoppeld.

1 Like

Dat is overigens een Homey probleem, niet zo zeer een probleem van die schakelaars.

1 Like

Bedankt voor je reactie Fkey.
Excuus voor mijn late bericht!

Thanks voor de tips waar op te letten, hier gaan we zeker rekening mee houden.
Fijn ook om te weten dat de Hue Motion sensoren goed werken!

Bedankt voor de info :slight_smile:

Bedankt voor de info Edwin_D!

Hue en Ikea zijn geen harde eisen, ik sta ook zeker op voor andere opties. Armaturen hebben we nog niet over nagedacht.

We willen alleen wittint lampen, dus geen andere kleuren lampen. We willen de tint hiervan wel kunnen regelen en dimmen.

Het maakt het inderdaad niet makkelijk, ik had verwacht dat het mijn idee wat simpeler zou werken maar dat is dus helemaal niet zo haha!

Ik duik er nog even verder in wat voor ons nu handig is.
Bedankt voor je genomen tijd en moeite!

Hi Sjalabert,

Oke je kunt je lampen met deze schakelaars dus aan/uitzetten, en de rest regel je via Homey of de Hue app?

Haha ja ik snap je opmerking over de stroom… maar als je wifi uitvalt, kan je met de schakelaars de lampen dan nog wel bedienen?

Ik gebruik de FGS223 (fibaro) in combinatie met Jung pulse schakelaars. Op deze manier kan ik onder elke knop 3 tot 4 ‘acties’ configureren. Als voorbeeld heb ik een dubbele pulse schakelaar in de woonkamer :

  • linkse drukker 1 x drukken is hue go aan/uit schakelen

  • linkse drukker 2 x drukken is hue stalamp aan/uit schakelen

  • linkse drukker 3x drukken is bovenstaande lampen aa/uit schakelen

  • rechter drukker 1x drukken is keukentafel aan/uitschakelen

  • rechter drukker 2x drukken is uitbouw spots aan/uitschakelen

  • rechter drukker 3x drukken is keukenverlichting aan/uitschakelen

Wordt de rechterdrukker lang ingedrukt schakelt hij alle verlichting uit op de onderste verdieping.

Als de wifi uitvalt kun je ook niets met de hue app (op de telefoon). En als de stroom uitvalt helemaal niets :wink: Maar als ik de Homey weer eens heb geupdate met een ‘corrupte experimental versie’ moet ik het boetekleed bij de vrouw aantrekken en haar op de hoogte stellen om de app op de telefoon te gebruiken :wink:

2 Likes

Ik heb nu al voor de tweede keer mijn Homey moeten opsturen naar Athom, dus als Homey dan de enige verbinding is tussen je Fibaro z-wave schakelaar en je Hue lamp dan zit je in het donker. Als je de Hue brigde ertussen hebt heb je via de app wel een fallback, maar ook die Hue bridge dan een single point of faillure. AL mijn lampen zijn slim, m.u.v. het lampje in de koelkast en een paar bedlampjes.

Ik probeer het aantal bridges te beperken en de basisbediening van mijn lampen hier onafhankelijk van te houden. Nu is dat met klik aan klik uit voor een deel geregeld. Zodra mijn Homey terug is ga ik aan de slag met Fibaro z-wave dimmers. Ik heb er een Jung pulsdrukker bij gekocht, maar de inbouwdozen zijn niet diep genoeg voor de combinatie.

Het wordt voor mij dus waarschijnlijk een z-wave wandzender en een associatie die rechtstreeks koppelt met de dimmer. Als ik aan de slag kan zal ik mijn ervaringen delen, maar eerst moet ik wachten tot Athom mijn Homey terugstuurt.

1 Like

Als je toch alleen wit licht wilt én je muurschakelaars wil houden, waarom dan Hue-lampen?

Ik merk dat veel mensen die beginnen met home automation eerst aan de lampen denken, dan uitkomen bij Hue en dat vasthouden als ze verder gaan ontwerpen. Dan eindig je met een dubbeling in je systeem qua ‘smart’ functie.

In mijn huis heb ik overal óf de lamp smart (en dan met afstandsbediening) óf de schakelaar smart. Ik heb de meeste vaste lichtschakelaars vervangen door een Fibaro (z-wave) module in de inbouwdoos en daarop een pulsdrukker (https://info.elektroshop.nl/schakelmateriaal/begrippenlijst/schakelaar/pulsschakelaar/) en dan gewone (dimbare) lampen op de vaste lichtpunten. Alleen voor de schemerlampen (losse verlichting op netsnoer) gebruik ik Hue met een afstandsbediening. En dat dan wel allemaal gekoppeld aan Homey voor de flows en smartphone-bediening.

Die z-wave modules werken als een relais-schakelaar (Relais - Wikipedia): de modules zetten je lampen aan en uit (en dimmen ze eventueel) via de gewone bedrading. De module doet dit op basis van commando’s, die óf komen van de pulsdrukker óf die komen van een afstandsbediening/mobiel/flow via de Homey.

Waarom?

  • je kunt alle armaturen en lampen kiezen die je maar wil (mits elektronisch dimbaar als je dimbaar wil)
  • je kunt al het schakelmateriaal kiezen dat je maar wilt (als ze maar pulsdrukkers hebben). ik heb bv. in het hele huis JUNG AS500, waardoor alles er ‘normaal’ uit blijft zien qua schakelaars (is ook kwestie van smaak)
  • als Homey eruit ligt blijft al je verlichting gewoon met de hand schakelbaar: zolang er stroom is, kan de pulsdrukker gewoon de fibaro-module aansturen en gaat het licht dus gewoon aan en uit en kan evt. zelfs gedimd worden door inhouden van de pulsdrukker. Daar is geen z-wave verbinding voor nodig!
  • zoals hierboven al benoemd kun je die modules met pulsdrukker ook voor andere doeleinden gebruiken, door ze met een flow in homey een heel ander apparaat aan te laten sturen. Ik kan zo bv. mijn nachtkastlampjes (ikea) aan en uit zetten met de lichtknop naast de deur van de slaapkamer. Terwijl die qua bedrading helemaal niet verbonden zijn.
  • net als met Hue kun je dus wel alle lampen aan/uit/dimmen met de app of via flows, dat doet de z-wave module
  • huisgenoten kunnen niet per ongeluk (of expres) de stroom van je Hue lampen halen met de lichtschakelaar, zodat ze de verbinding kwijt zijn en niet meer op afstand aan kunnen. (en je netwerk overhoop halen)
  • door de verspreiding over het hele huis bouw je ook nog eens een mooi basisnetwerk op qua z-wave, zodat andere devices altijd goede ontvangst hebben.

doorslaggevend voor mij was dat zowel ik als mijn vrouw absoluut niet afhankelijk willen zijn van Homey, Hue bridge of wat voor zender dan ook om de hoofdverlichting mee te schakelen. Lampen in slaapkamer, huiskamer, keuken enzo die moeten het gewoon altijd doen. Door de Fibaro tussen schakelaar en lamp te plaatsen, blijft het heel betrouwbaar, maar toch smart.

En Hue houden we erin voor de sfeerlamp op de kast :wink:

1 Like

Persoonlijk vind ik het een persoonlijke keuze (lekkere zin :s ). Want je bent tegenwoordig niet meer afhankelijk van de bridge. Je kunt last state aanzetten :wink:

Maar nogmaals een persoonlijke mening. Tijdens de verbouwing van mijn huis de keuze gemaakt alles van HUE (qua lampen), geen IKEA o.i.d… Dit i.v.m. de persoonlijke voorkeur. Want ik heb geen enkele afstandsbediening nodig (als homey gewoon functioneert)

Ik hoop dat @MVD01 (Melissa) er een beetje uit is gekomen. Heb alleen aangegeven wat ik prettig vind/vond. Ben al sinds begin 2017 tevreden gebruiker met het huwelijk tussen Hue, Homey en Fibaro.

1 Like

Het heeft ook zeer zeker te maken met persoonlijke voorkeuren, en zou mooi zijn als @MVD01 haar eigen keuze nu kan maken.

Ik heb hier een heel gezin, met kleine kinderen zonder mobieltje, dus bediening met knoppen en afstandsbedieningen blijft voorlopig nodig. Homey is hier vooral ondersteunend voor het ‘automatische’ deel: schemerlampen aan als het donker wordt enzo.

2 Likes