Homey och energimätning Aeotec

Ny på forumet. :grinning:

Jag har en Aeotec ZW095 som jag försöker få att fungera. I dagsläget är den ihopparad med Homeyn men jag vet inte hur jag ska få något vettigt ur den.

Någon som kan få ut någon statistik?

/FCN

1 Like

Om du har installerat den med Aeotec appen, vilket jag förutsätter :), så har den stöd för “measure_power”, “meter_power”, “measure_voltage” och “measure_current”.

Du ska kunna se de värden som den mäter under Tag menyn, leta upp din enhet så ska de vara listade där.
Du ska även kunna hitta värden under Insights.

Kolla där och låt mig veta hur det går :slight_smile:

Hej!

Tack för din hjälp men jag kommer tyvärr inte vidare med den heller.

Just nu kikar jag via webbversionen och inte Homey-appen och där hittar jag inte någon “tag”.

Det enda jag kan göra är sklå AV eller PÅ. Alternativt se Associations (Group 1: 1), Raw configuration: Tomt och Node information.

Via insights verkar den också bara visa AV eller PÅ.

Har jag fel app? Aeotec v 1.6.7.

Eller vad har jag gjort för fel?

MVH Fredrik

Kan du ta en skärmbild på enhetens inställningar och klistra in här? (Under Devices, klicka på skiftnyckeln på enheten. Det ska stå Device ID, Product ID osv.)

Då har jag lyckats ta mig tid att kika på detta. Förhoppningsvis kan du tyda något ur bilden.

Du verkar ha fått in enheten korrekt och den stödjer mätningen… så du bör ha data i Tag och Insight… hmm, prova att ta bort den och lägga till den igen.

Jag har nu tagit bort den och lagt till den igen. Dock så säger den att min device är generic och verkar inte använda Aeotec-appen jag installerat. För säkerhets skull provade jag en andra gång och då även avinstallera och installera om Aeotec men samma sak igen.

Så här ser settings ut nu:
image

Behövs några parametrar någonstans?

Mitt mål är att kunna få ut en summerad förbrukning månadsvis eller liknande…

Installerar du den genom att välja Homey - Z-wave eller går du ner till Appen för Aeotec och väljer där vilken enhet du ska lägga till?

Jag har valt devices och add. Där väljer jag Aeotec samt Home Energy Meter men ändå blir det generic.

Har själv en Gen5 (3 clamp) som jag fått att fungera via fix på github.
https://github.com/specialcircumstances/com.aeotec
aeotec%20HEM

1.6.7 har väl enbart stöd för Gen 2 (1 clamp)?

1 Like

Ett steg framåt. :wink:

Hur får jag in den programvaran istället för den som är standard?

Det är ju inga ändringar i den på länge så frågan är hur lång tid det tar innan den kommer in i den officiella.

https://snillevilla.se/guide_step/homey-apps-ladda-ner-och-installera-en-app/

Dom håller på för fullt med att uppdatera appen till SDK2, har även lagt in en request på Energimätare gen5.
Så det bör inte dröja allt för länge, men man vet ju aldrig :slight_smile:

en bättre guide…
https://community.homey.app/t/how-to-cli-install-method/198

Tack alla som envist försöker hjälpa mig men jag lyckas ändå inte. Jag tycker mig ha följt guiderna men får ändå ett fel när jag kör “athom app install”.

Meddelanden som kommer upp är “? Homey App did not validate against level ‘debug’:” samt lite programkod och sedan “Not installing, please fix the validation issues first”.

En annan fundering: När man installerar appar “parallellt” på det här viset - blir de automatiskt uppdaterade eller får man göra det manuellt?

Jag får tyvärr fortfarande felmeddelandet även när jag kör “npm i -g athom-cli” (vilket jag också gjorde tidigare).

Jag fick själv jävlas innan jag fick till det.
Har för mig att jag fick välja en äldre version av CLI (5.3.0) för att få det att funka.

npm install -g npm@version

Example if you want to downgrade from npm 5.6.0 to 4.6.1 then,

npm install -g npm@4.6.1

Lyckas fortfarande inte…

Kanske bäst att vänta till den är färdig med SDK2???

Den fork med fixen som du försöker lägga till manuellt är planerad att vara med i kommande skarp version av appen så min rekommendation är att du har is i magen och väntar på den. :slight_smile:

Hej igen! Har du någon idé om när den kan komma i skarp version? Jag börjar känna mig rastlös…