Homey offline?

Goedemorgen

Sinds gisteravond gemerkt dat ik geen verbinding meer kan maken met de Homey Pro via de App. De melding is dat de Homey Offline is.

  • Geen wijzigingen in het WiFi netwerk
  • De LED ring loopt
  • Restart Homey heeft geen effect gehad
  • Restart WiFi netwerk heeft geen effect gehad
  • WiFi netwerk is online (telefoon en laptop hebben internet)
  • Homey App geprobeerd op telefoon en tablet; beide werken niet
  • Als ik via de App op de telefoon na het zien van de offline melding op het tandwiel druk zie ik bij ā€˜laatst gezienā€™ een tijd vroeg deze ochtend (terwijl ik er gisteravond al problemen mee had) Dus er is toch communicatie lijkt het.
  • In mijn DHCP lijst kan ik de Homey niet herkennen (geen herkenbare naam en ik ken het mac niet helaasā€¦) Wilde hiermee bepalen of Homey wel een IP heeft gekregenā€¦

Iemand een idee wat ik kan doen?
Dank !

Voordat ik met allemaal gevaarlijke adviezen kom: welke kleur loopt de ledring? een gezellig screensaverdingetje of b.v. het kleurtje van een firmware update?

Als je de originele Athom power supply nog gebruikt voor je Homey: vervang die eens voor een betere (5V, minstens 2A).

Krijg je alleen offline meldingen? Of ook andere? Ik krijg aan de lopende band deze meldingen. Soms een minuut, soms een seconde later werkt het wel. Is het bij jou langere tijd?

Mijn wifi netwerk is stabiel, ik heb mijn oude iPad lader gebruikt, ā€¦

Heeft je wifi 2.4 en 5 GHz in gebruik en hebben die dan verschillende ssidā€™s?
Homey kan niet zo goed omgaan als die hetzelfde zijn. Sommige routers puschen apparaten om naar de best beschikbare frequentie te swittsen. Homey kan alleen op 2.4 GHz en dan gaat het mis.

2 Likes

Ja, dat heb ik. Andere apparaten hebben daar verder ook geen moeite mee, ondanks dat ze 2.4 only zijn.

Ik had hetzelfde toen mijn router was ingesteld dat 2.4 en 5ghz zelfde ssid hadden. Homey kon er niet mee overweg. Sinds ik beide een eigen ssid heb gegeven en steer banding uit, ging Homey niet meer offline.

Overigens kon ik Homey niet meer bereiken met de app, maar homey zelf deed het nog gewoon. Met Philips dimmer switch kon ik bijvoorbeeld nog gewoon zigbee lampen schakelen die aan homey zaten. Zelfde als klikaanklikuit schakelaars.

1 Like

Het erge is nog dat ik op mijn Netgear de SSIDā€™s niet kan splitsen. En overigens wil ik dat ook helemaal niet.

Kan altijd toch, maar goed geef het aan bij Athom. Bij mij was dit hun reactie:

Bedankt dat je contact met ons hebt opgenomen met dit probleem.

Helaas kan Homey niet overweg met 5GHz WiFi netwerken, zoals je zelf ook vastgesteld hebt.

Hiernaast is het bij ons bekend dat het in sommige gevallen kan zijn dat Homey niet goed kan verbinden als het 2,4GHz en 5GHz netwerk hetzelfde SSID hebben. Tot mijn spijt kunnen we hier op kort termijn niets aan doen, het is echter aan Development doorgegeven.

Mijn oprechte excuses voor het ongemak wat dit je oplevert, ik had je graag aan een definitieve oplossing geholpen.

Dat zou je denken maar (helaas) nope. Plus ik wil dat eigenlijk ook niet. Overal gaat het goed, behalveā€¦

Blijf het wel wonderlijk vinden dat Athom hier (op korte termijn) niets aan kan doen. Ze hebben hierdoor zelfs mijn Homey omgewisseld, want de problemen waren erg vaak. Nooit naar gevraagd ook.

1 Like

Eens, ik heb het ook met tegenzin uitgezet, bovenstaand antwoord is van een half jaar geleden. Band steering (smart connect bij Asus routers) is inderdaad handig. Apparaten horen inderdaad zelf te verbinden met het sterkste signaal. Het is nog vreemder als een apparaat geen 5ghz heeft en om wat voor reden dan ook offline gaat door de 5ghz frequentie dat dezelfde ssid heeftā€¦

Mijn advies is om het toch bij Athom te melden. Hoe meer het melden hoe hoger de prioriteit wordt. Lijkt mij namelijk een software probleem. Geef je gelijk je probleem aan dat je de SSIDā€™s niet kunt scheiden bij jouw router. Welke netgear router heb je?

Ik heb een Netgear Orbi. Met alle mogelijkheden tegenwoordig is het lastig om dat soort features vooraf te checken. Hij heeft namelijk nog een irritante feature: DNS proxy. Alle aanvragen van welk apparaat dan ook op het netwerk worden gedaan onder hetzelfde IP-adres (die van de Orbi). Dus je kunt zin Pi-Hole/AdGuard niet op clients filteren.

Ik heb die beperkingen allemaal geaccepteerd. Mijn netwerk is nu goed ingericht, alle apparaten verbonden Ć©n werken. Dus de boel nogmaals veranderd wĆ­l ik niet eens :wink:

Ik zal het melden. Thanks voor de tip.

Graag gedaan, kun je wel als test de 5ghz tijdelijk uitzetten op je netgear orbi? Als homey dan wel stabiel is weet je sowieso waar het aan ligt.

Ook op lange termijn niet, want dit probleem bestaat al minstens een jaar of twee.

1 Like

Dat klinkt bemoedigend.

Overigens, weet ik niet of dit alles met de problemen van @EMIJ te maken heeftā€¦ De Homey heeft meestal een hostnaam met het woord homey erin.

Hoi allen, dank voor de reacties. Door de moederdag-verplichtingen stond de PC uit :slight_smile: Ik heb net gekeken en kan weer verbinding maken met de Homey ! Heb idd nog de oude power supply @robertklep. En de LED-ring is gedurende deze storing altijd aan geweest @Edwin_D. Om jouw vraag te beantwoorden @Renzo : Ik had die melding in jouw schermprint niet. Het bleef bij ā€œHomey is offlineā€.
Blij dat het nu weer werkt maar zonder gevonden oorzaak niet helemaal gerust opā€¦

1 Like

Maken jullie trouwens gebruik van de online backup mogelijkheid van Homey? Ander topic, maar zat daar natuurlijk wel aan te denken toen de handel niet te bereiken was gisteravond/vanochtend.

Ik zou de adapter eens vervangen. Het is treurig maar die is dus niet okay. Andere tip: maak een lijstje van je devices in je netwerk: IP-adres (als die vast of gebind zijn, anders blijf je bezig), MAC-adressen en hostnaam. Kun je altijd controleren of een device nog in het netwerk is.

Ik wel, omdat ik hem moest opsturen vanwege de eerder genoemde meldingen. Maar ik vind een back-up voor 99 cent per maand een beetje een wassen neus. Ik snap het verdienmodel. Maar je zou in theorie een xml-bestandje moeten kunnen exporteren, bij wijze van.

2 Likes

Alternatief voor 99ct pm of 10euro pj is
https://homeybackup.web.app/login/
Dit ondekte ik overigens pas na een jaar abo backup te hebben genomenā€¦:sweat_smile:
Al vind ik 10euro pj niet veel voor het veiligstellen van zoveel uren werk wat ik erin heb zitten.

@EMIJ:

Yup

@EMIJ Edwin, meerdere domotica apparatuur kan dualband niet handlen.
Ik las een tip van iemand met een top-notch mesh netwerk waarin 2,4 en 5GHz geen eigen SSIDā€™s zouden kunnen hebben:
Gebruik de 2,4GHz band van je providersā€™ modem voor de domotica.
Wel ff de kanaalnnummers goed tunen.

Enneā€¦ zit je zigbee niet door je Wifi te zenden?
http://ostgardh.se/wifi_zigbee/index.html
Uitleg:

http://wifimetrix.com/channels-1-6-11-only

1 Like