Homey Pro problemen

Hi allen,

Ik ben sinds enkele weken eigenaar van een Homey Pro. Momenteel niet super tevreden van.

Als ik lampen nog via de ouderwetse manier schakel via een schakelaar dan blijft Homey zeggen dat deze niet aanstaan. Dit werkte vroeger met mijn Philips hue bridge perfect.

Ik heb 2 Bose SoundTouch muziek installatie soms krijg ik hier een rood uitroepteken bij en moet ik ze verwijderen en terug toevoegen wat wil zeggen dat ik mijn flows terug moet aanpassen. Dit probleem heb ik ook met mijn Sony tv.

Heel veel vertraging op lampen als ik deze wil aanzetten via Homey ongeveer een 3 tal seconden. Soms gaan ze aan soms maar enkele. Ik gebruik de groep app om verschillende lampen in 1 groep te steken.

Ik heb een ook een Logitech Harmony nu als ik vraag via een flow alles uit dan zet hij mijn TV aan.

Nog iemand met deze problemen? Misschien is er iets kapot aan mijn Homey?

Ik kan er gewoon niet op vertrouwen of alle lichten/apparaten wel uit zijn.

Met vriendelijke groeten,
Yannick Schenck

Je moet even wat meer informatie verstrekken, welke lampen of welke schakelaars je gebruikt en welke app bijvoorbeeld.

We hebben inderdaad iets meer informatie nodig om je te kunnen helpen.

Ik zie een paar problemen:

  1. als je lampen via een schakelaar aanzet, zegt Homey dat ze uit staan
    Welke schakelaar en welke lampen gebruik je? Ik neem aan Hue-lampen, omdat je het over de hue-bridge hebt? Er zijn 2 versies van de Hue-app, eentje via de bridge en eentje direct. welke gebruik je?

  2. Je Bose SoundTouch wordt soms niet meer herkend
    Ik heb dit systeem persoonlijk niet. Welke app-versie gebruik je? Even zoeken brengt me hier: Bose Soundtouch waar ik al snel lees dat de app via een IP-adres werkt. Heb je een vast IP-adres toegewezen aan je boxen?

  3. Je Sony tv verliest soms verbinding
    Ik zie vrij snel al 5 verschillende apps in de app-store. Welke gebruik je? Mogelijk werkt dit ook met een IP-adres en helpt het om dit vast te zetten

  4. Vertraging op je lampen
    Ik neem aan dat dit weer Hue-lampen zijn? Ik heb ze via de bridge verbonden en ik ervaar geen vertraging. Je kunt op dit forum best veel topics hierover vinden. Ik kan me herinneren dat de lampen direct verbinden wel wat vertraging geeft.

  5. Soms gaan niet alle lampen aan
    Ook hier hebben we iets meer uitleg nodig over je lampen, wat je Homey vraagt, op welke wijze/met welke flows en wat er dan gebeurt

  6. Logitech Harmony zet tv aan als je alles uit wil hebben.
    Wellicht je flows eens nalopen en kijken of er een flow bijzit die je tv aanzet als je een bepaalde lamp o.i.d. uitzet? Vaak zit dit soort gedrag ergens in je flows

Opmerking over 4&5: dit gebeurt bij mij enkele keer met de Hue bridge ook wel hoor. Blijft een wireless apparaat. Kwestie van Hue bridge niet te dicht op de router hangen.

Ok ik zal even antwoorden op de vragen.

  1. als je lampen via een schakelaar aanzet, zegt Homey dat ze uit staan
    Welke schakelaar en welke lampen gebruik je? Ik neem aan Hue-lampen, omdat je het over de hue-bridge hebt? Er zijn 2 versies van de Hue-app, eentje via de bridge en eentje direct. welke gebruik je?

  2. Ik heb Hue lampen en Ikea lampen.
    Via schakelaar wil ik zeggen de traditionele manier. De Hue bridge gebruik ik niet meer omdat ik alles rechtstreeks via Homey connecteer daarvoor koop je toch Homey zodat je niet elke bridge hoeft te kopen?

Vroeger via de Philips Hue app kon ik zien als ik lampen via de schakelaar deed traditionele manier dan zag ik in de app dat deze aanstonden. Homey communiceerde precies niet terug met de lampen weet enkel als ze aanstaan als ik het via de Homey app doe.

  1. Je Bose SoundTouch wordt soms niet meer herkend
    Ik heb dit systeem persoonlijk niet. Welke app-versie gebruik je? Even zoeken brengt me hier: Bose Soundtouch waar ik al snel lees dat de app via een IP-adres werkt. Heb je een vast IP-adres toegewezen aan je boxen?

Deze heb ik een vast IP adres gegeven.

  1. Je Sony tv verliest soms verbinding
    Ik zie vrij snel al 5 verschillende apps in de app-store. Welke gebruik je? Mogelijk werkt dit ook met een IP-adres en helpt het om dit vast te zetten

Dit heb ik nog niet gedaan. Ik zal mijn TV ook een vast IP geven.

Deze app gebruik ik momenteel

  1. Vertraging op je lampen
    Ik neem aan dat dit weer Hue-lampen zijn? Ik heb ze via de bridge verbonden en ik ervaar geen vertraging. Je kunt op dit forum best veel topics hierover vinden. Ik kan me herinneren dat de lampen direct verbinden wel wat vertraging geeft.

Hue en Ikea lampen rechtstreeks met de Homey geconnecteerd.

  1. Soms gaan niet alle lampen aan
    Ook hier hebben we iets meer uitleg nodig over je lampen, wat je Homey vraagt, op welke wijze/met welke flows en wat er dan gebeurt

Ik gebruik de Group app

Als iemand een andere app heeft om verschillende lampen met elkaar te koppelen.

  1. Logitech Harmony zet tv aan als je alles uit wil hebben.
    Wellicht je flows eens nalopen en kijken of er een flow bijzit die je tv aanzet als je een bepaalde lamp o.i.d. uitzet? Vaak zit dit soort gedrag ergens in je flows

Dit kan ik wel eens bekijken.

Misschien verwacht ik te veel van Homey.
Maar momenteel vertrouw ik het niet. Want soms zegt hij dat er lampen aan staan dan ga ik kijken en staat er niets aan als ook andersom.

Ik had gezien in de instellingen dat je het zigbee netwerk kan resetten kan dit helpen? Maar dan moet ik alles opnieuw instellen veronderstel ik?

Bedankt voor alle reacties!

Yannick

Maar als je Hue lampen op een traditionele schakelaar zet dan krijgen ze als de schakelaar uit staat toch gewoon helemaal geen stroom? Dan kan Homey ze toch ook niet aanzetten? Of ik begrijp je setup alsnog verkeerd.

Heb je al de PTP pull the plug gedaan? Homey stekker er uit 15 min. wachten, stekker terug insteken, 30 min. wachten en dan kijken of alles weer werkt.

Klopt. Maar als ik de lampen aanzet via de schakelaar dan zou Homey toch moeten zien dat ze aanstaan en dit doet hij niet hij blijft zeggen dat ze uit staan. Dit is toch 2 richtings communicatie. Philips Hue deed/doet dit wel.

Dit kan ik vanavond eens proberen.

Nou dat is in ieder geval niet zoals het hoort, ook niet bij gebruik met de Hue bridge. Hue lampen moeten gewoon altijd stroom hebben en aan/uit regel je door Homey (evt met slimme schakelaar) of Hue bridge/app.
Dat Homey geen signaal ontvangt als er ineens wel stroom op zo’n lamp komt lijkt me niet aan Homey te liggen.

Even afgezien van het feit dat slimme lampen inderdaad gewoon altijd “powered” moeten zijn: waaruit concludeer je dat Homey geen signaal ontvangt? De Hue bridge laat wél de juiste status zien, dus die krijgt gewoon een signaal. Lijkt er meer op dat Homey dat signaal inslikt/misinterpreteert.

Dat concludeer ik uit het feit dat hij zegt dat Homey er niks mee doet. En inderdaad, dat zegt niet dat Homey niks ontvangt. Maar het doet er in ieder geval niets mee zo lijkt het.
Dat in combinatie met het verkeerd gebruik van een slimme lamp zorgt er voor dat mijn aanname in ieder geval is dat dit niet een volledig aan Homey te wijten issue is.

Edit: overigens schreef ik lijkt me, niet concludeer ik :wink:

1 Like

Philips Hue deed dit wel goed. Behalve als ik de lampen via de schakelaar uit zette dan bleef die in de Philips Hue app ook gewoon op aan. Maar andersom pikte hij dit wel op. Ik heb thuis allemaal puls schakelaars / teleruptors.
Ik heb gewoon in elk armatuur slimme lampen gestoken. Is gewoon lastig indien je de schakelaar gebruikt Homey dit niet oppikt. Dus dan lijkt alles uit te staan maar is niet zo.

Bedankt dat jullie allemaal willen meedenken!
Anders moet ik toch naar een Conbee2 gaan en HomeAssistant gebruiken alluwel ik niet weet of hij dit correct gaat interpreteren. Want de Flows van Homey zijn top en is gemakkelijk en anders moet ik met NodeRed werken wat toch wat moeilijker is.

Als ik één van mijn IKEA lampen handmatig uitschakel (stroom er af) en daarna weer aanzet gaat ie automatisch aan (is kennelijk de default bij IKEA lampen) en pikt deCONZ dit vrijwel meteen op.

Gebruik je dan Deconz samen met Homey?
Deconz enkel voor lampen of ook sensors enz…

deCONZ voor alles, en geen Homey meer maar HA.

Nog eens even getest lijkt dat de bridge van Philips Hue een soort pull doet naar de lampen om de zoveel seconden en zo weet dat deze aan staan. Kan ik dit doen met een flow ofzo?
Of kan dit aangepast worden dat Homey ook om de zoveel seconden de lampen controleert of ze aan of uit staan?

Nee, en nee :frowning: Je kunt contact opnemen met de Athom support desk en vragen of ze dit meenemen bij de Mythische Zigbee Rewrite™ :unicorn:

1 Like