Homey samenvoegen

Is het mogelijk om twee (of meer) homey’s samen te voegen tot een systeem? Als ik bijv asn beide verschillende apparaten heb gekoppeld dat ik die dan via beide homey kan bedienen?

Nee, helaas die optie is er niet standaard.
Hooguit zelf wat knutselen met webhooks of je moet bijvoorbeeld KAKU op beide ingeleverd hebben of een bridge aan twee Homey’s gekoppeld.

Wat wil je daarmee bereiken / waarom zou je dat willen?

Het bereik op zolder is erg slecht en het lukt mij niet op apparaten dan aan te sluiten op mijn Homey. Wanneer apparaten eenmaal zijn aangesloten, dan lukt het wel door de diverse fibaro ertussen.
Ik dacht dit op te lossen door op zolder een tweede homey te plaatsen.

Twee of meer Homeys is dan een hele dure en ingewikkelde oplossing om het bereik te vergroten. Je hebt dan al snel ook dat flows dan elkaar moeten triggeren op verschillende Homeys. Google integratie kan volgens mij maar met één Homey, enz.

En wat als je een sensor uit Homey 1 nodig hebt om een apparaat van Homey 2 te sturen? Het kan met wat kunst en vliegwerk, maar handig is anders. Verder wil je dan nog dat je Homeys ver genoeg uit elkaar staan dat ze, als ze tegelijk zenden, elkaar niet teveel pesten. Denk b.v. als ik wegga moeten alle lampen in huis uit. Beide Homeys beginnen dan als een gek codes uit te sturen. Eén Homey doet dat al maar matig, laat staan twee. Persoonlijk zou ik dat dus niet aanraden om alleen de zolder te kunnen benaderen.

Het hangt heel erg af van het soort apparaten dat je gebruikt. Je noemt Fibaro, dan ga ik uit van Z-wave. Het hele principe van Z-wave (en Zigbee overigens ook) is dat je losse modules samen een mesh netwerk vormen om die afstand te overbruggen. Ik heb Homey op de tussenverdieping, en diverse op stroom aangesloten modules her en der om een stabiele Z-wave mesh te vormen die het hele huis plus de tuin dekt. Hier en daar heb ik dus een slimme stekker, niet omdat ik nu zo nodig daar iets wil schakelen, maar omdat dat het bereik ten goede komt.

De kunst is om bij het koppelen van alle z-wave apparaten te beginnen met alle routers. Dat zijn de continue op netstroom aangesloten apparaten. Begin dan met koppelen met de dichts bij Homey geplaatste, maar wel op de plek waar je ze wil monteren (dus niet alles eerst dicht bij Homey houden, dat koppelt wel makkelijker maar geeft geen goede mesh).

Werk zo van buiten naar binnen, en doe als laatste alle batterij aangedreven sensoren e.d. Dan zou je, mits je voldoende op netstroom aangesloten z-wave producten hebt, ook met gemak de zolder moeten kunnen bereiken.

Doe je dat met twee Homeys, dan versterken de twee netwerken elkaar niet. die werken volledig langs elkaar heen.

Z-wave is niet het goedkoopst, maar je hebt al wel rond de acht dimmers, slimme stopcontacten of lampen voor de prijs van één Homey Pro. Die maken het bereik groter en dan kun je van alles vanuit één plek regelen.

Dat klinkt goed, maar in de praktijk is het mij nog niet gelukt om mijn HUE lampen op zolder aan te sluiten op mijn Homey. Om een of andere reden vindt de Homey (welke beneden in de huiskamer staat) de lamp domweg niet. Dit ondanks dat er op alle verdiepingen wel z-wave apparaten aanwezig zijn.
Misschien alles een keer opnieuw koppelen. Dat is wel een aardige klus.

Hue lampen werken met Zigbee, niet met Z-Wave.

Dat is inderdaad een ander protocol, zigbee. Het principis is hetzelfde, maar je Fibaro apparatuur zit dan inderdaad in een andere mesh. Dan heb je andere dus andere zigbee aparaten nodig om de afstand te halen, bijvoorbeeld INNR.

Voordeel: Zigbee is in het algemeen goedkoper (hoewel, Philips niet). Let wel, met de huidige stabiele versie van de firmware is de mesh niet geweldig, dus als je niet van experimentele updates houdt zou ik nog even wachten tot Homey firmware V5 officieel is.

1 Like

Hue lampen kan je ook via de bridge op meerdere Homeys connecten. Kan je met al je Homeys dezelfde lamp aan en uit zetten.

Of de bridge beter positioneren in huis zodat je in het hele huis dekking hebt, volgens mij was meerder Homey’s niet het doel maar de door @Lodewijk_Olthof bedachte oplossing voor het bereik.

Dus één Homey, en:

  1. de dekking verbeteren met meer Router Devices
    of
  2. een Bridge en daarmee het gehele huis dekken (eventueel met meer Router Devices)

Ondanks dat ik Athom veel omzet gun zou ik het bij één Homey houden, hooguit een tweede Homey voor de Fun of App Development :wink: