Homey Subscription

Jag trodde hela idén med Homey var att ha en stabil enhet hemma som kunde styra alla enheter i ett enkelt gui.Det var dÀrför jag skaffade Homey som en ersÀttare för HomeAssistant.

Den nya lösningen kÀnns inte sÄ genomtÀnkt och verkar kosta mig som utvecklare 99 EUR om Äret.
Tror det Àr dags att installera Home Assistant igen :frowning:

Det var en presentation som borde riktats mot de som Ànnu inte köpt Homey, sÀrskilt USA-marknaden dÀr det sÀkert finns kunder som tycker modellen Àr helt normal.

Det var otydlig information till oss som köpt Homey men jag uppfattar det Ă€ndĂ„ som att det inte pĂ„verkar oss. Inga nya avgifter varken för anvĂ€ndare eller utvecklare. Åtminstone inte nu.

Om du vill utveckla för Cloud-tjÀnsten, inte om du vill utveckla för Homey/Homey Pro.

Det kan inte bli nÄgra stora pengar för Athom. Syftet Àr nog att bara fÄ de motiverade utvecklarna (=de som har nÄgot att tjÀna pÄ en app) och att de dÀrför underhÄlls och hÄller hög kvalitet.

Jag ser det som att anvÀndarbasen kan vÀxa och bli betydligt större, det i sig Àr nog bra för oss alla.

Sen Ă€r jag inte speciellt intresserad av dessa abonnemangs-tvĂ„ng som vi blivit pĂ„tvingade. Samtidigt sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att förstĂ„r hur du förvĂ€ntas utveckla en app gratis pĂ„ din fritid och dessutom ska betala 99€ för att ha tillgĂ„ng till utvecklarkonto för “cloud”-funktionen??

Vill nog tro att de “smĂ„â€ utvecklarna Ă€ndĂ„ gjort att Homey fortsĂ€tter att locka köpare/anvĂ€ndare


Jag kÀnner mig tveksam.
En av anledningarna att jag valde Homey var att det inte var en cloud produkt utan nÄgot som jag har mer koll samtidigt som jag slipper lÀgga sÄ sÄ mycket tid pÄ underhÄll som krÀvs för HomeAssistant mfl.

Om nu Athome har som strategi att flytta Homey till en prenumerationstjÀnst sÄ finns det i ett lÀngre perspektiv inte mycket anledning för dem att stödja dagens lösning. Den genererar inga löpande intÀkter pÄ samma sÀtt som cloud lösningen gör.

Andra leverantörer som Arlo, Nest mfl har haft samma strategi vilket begrÀnsar anvÀndarnas möjligheter att anvÀnda produkterna utan relativt höga mÄnadskostnader.