Homey uitbreiden: zwave, zigbee of wifi?

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden al de eerste generatie Homey gehad maar daar deed ik niet veel mee. Nu toch weer een Homey 2019 gekocht.
Omdat ik het huis inmiddels vol heb hangen met Ikea Tradfri en Philips Hue verlichting en een aantal mooie producten van Shelly (1, 2.5, Plug S) wil ik deze graag via Homey regelen. Ik was het een beetje beu om iedere keer te knutselen op een Raspberry (HASIO, Homebridge, etc…). Vandaar één product wat dit allemaal aan kan sturen.

Nu sta ik op het punt om een aantal uitbreidingen te doen op het gebied van sensoren. Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie hierin kunnen adviseren zodat ik misschien uit de adviezen een goede keuze kan maken. Alvorens een keuze te maken is het ook nog de vraag op welk draadloos protocol ga ik voortbouwen. In mijn ogen zijn er de drie mogelijkheden, z-wave (volgens het vele leesvoer een stabiel en goed dekkend te krijgen protocol), zigbee (volgens de vele berichten slecht dekkend te krijgen) of wifi (heb momenteel alles van Unifi > zeer goede dekking). Nadeel van wifi is dat dat niet meer werkt als je access points uitvallen.

Welke draadloze protocollen gebruiken de meesten van jullie? En welke sensoren zijn daar aan gekoppeld?

Onderstaande sensoren ben ik aan het overwegen:

  • Rookmelders: hier zijn veel soorten in. Meer z-wave dan zigbee, maar weinig wifi. Shelly zou er met een komen maar die laat op zich wachten.

  • Deurcontacten: ik heb reeds een paar van Aqara, maar als je de dekking niet goed hebt (met zigbee routers) komen deze niet ver. Shelly heeft een mooi contact op wifi maar is erg groot.

  • Temperatuur sensoren: idem als de deurcontacten, afhankelijk van je protocol.

Ahankelijk van de keuze zal ik dat ook eventueel een aantal router-punten voor het gekozen protocol moeten inzetten. Dit in de vorm van een powerplug (NEO coolcam plug (zwave) of INNR powerplug / een plafonniere met een ikea lamp (zigbee). Zag in veel verschillende berichten op dit forum dat mensen soms wel tot 8 van deze steunpunten in huis hebben.

Zoals ook al gezegd op dit forum… een leuke maar dure hobby. :slightly_smiling_face:

Graag zie ik jullie reacties.

Ik heb ook van alles wat. Maar zigbee werkt bij mij nu behoorlijk goed. Veel betere dekking dan mijn z-wave netwerk. Goedkope en goede modules voor te krijgen. Maar dat is niet met de standaard configuratie. Ik heb namelijk een Raspberry Pi met Conbee 2 draaien. Dit is echt een hele verbetering. Dekking zonder routing is vanaf mijn woonkamer tot en met de zolder (2e verdieping) zonder problemen. Een nadeel die je ook al aangaf met wifi apparaten, als je access points uitvallen heb je ook geen contact met je raspberry.

Ik heb de meeste zigbee dingen van aqara.

Ik heb het meeste van Zigbee, waaronder veel Xiaomi Aqara temperatuur sensoren en deurcontacten. En met dekking geen enkel probleem in een normaal huis, met een vrijstaande schuur op 15 meter afstand. Want volgens het protocol zie ik dat de Homey nog steeds de enige is met router functie en er dus geen hops zijn.
Verder heb ik nog een paar Hue bewegingsmelders hangen, maar die zitten via de Hue Bridge met Homey verbonden. En ik heb nog een aantal Sonoff Tasmota wifi modules verspreidt door het huis.
Persoonlijk vindt ik de Zigbee en Wifi protocollen makker om in te stellen dan het Zwave protocol, en daarom kies ik voor de eerste twee.

Dank voor jullie reactie.

@RoyWissenburg: klopt, maar er is nergens iets te vinden hoe iemand zijn Homey heeft ingericht. Daar zou je toch wel leuke ideeën uit kunnen halen.

@SilverApe: Ik had nog een overbodige Raspberry liggen. Omdat het hobby gehalte toch al hoog is heb ik me een Conbee II besteld. Ik heb inmiddels de Phoscon & deCONZ werkend op de RPi, kan lampen aanmelden en bedienen via de website. Hoe heb jij deze gekoppeld aan je Homey?

Ik wil deze graag koppelen met de Homey via de HomeyCONZ app. Deze app heb ik reeds via de CLI van Homey er op gezet. Ik heb binnen HomeyCONZ het netwerkadres ingegeven, de webinterface port, websocket en API ingevuld. Echter krijg ik geen response in de app als ik bijvoorbeeld een lamp wil toevoegen. Informatie over dit onderwerp is zeer slecht te vinden. Echt hobby werk dus.
Wat zou de (samen)werking moeten zijn van deze twee apps?

1 Like

Inmiddels is het gelukt om de deCONZ/Phoscon app icm HomeyCONZ app werkend te krijgen.

Wat mijn eerste bevindingen zijn is dat het zigbee signaal inderdaad van zolder tot de benedenverdieping stukken beter is met de Conbee II stick.

1 Like

Goedemiddag,

Zelf ben ik een half jaartje een trotse bezitter van een Homey.
Een prachtig apparaat waarvoor ik in mei via Robbshop een workshop ga volgen. (Of dit doorgaat onder de huidige omstandigheden valt nog te bezien).

Maar voor ik de Homey heb aangeschaft, heb ik een nieuwe router gekocht. Ik heb gekozen voor TP Link Deco P7. Met name omdat deze hybride is: draadloos en Powerline.
Daaraan heb ik eerst een Google Home gekoppeld maar dat was in mijn ogen veel te beperkt. IFTTT- app overwogen maar snel uit mijn hoofd gezet! Ik wil deze dingen graag zelf in de hand houden. Dus kwam Homey. Alle protocollen aan elkaar kunnen koppelen: hoe mooi is dat! (Weet je nog de opkomst van de video? Betamax, video2000, VHS)
Nu heb ik twee Philips Hue bridges aangesloten met bijbehorende lampen en dimmerswitches. Eén voor binnen- en één voor buitenverlichting.
Daarna de rolluiken rechtstreeks aangesloten met Fibaro Roller shutters 3.
Twee Aqara magneetcontacten rechtstreeks aangesloten.
Enkele Osram Smart Plugs, die niet altijd even stabiel werken als ze rechtstreeks op de Homey zijn aangesloten. Kan namelijk ook via de Hue bridge.
Een Fibaro Motionsensor die een ledbalk aanstuurt.
Ik heb geprobeerd met een 24v de garagedeur te bedienen met een Qubino Flushshutter ZMNHOD, maar dat is geen succes. Die neb ik weer teruggebouwd naar z’n originele staat. Een Hörmann Supramatic aangestuurd door een Bisecure gateway 868 MHz.
Die laatste kan ik dus niet koppelen met de Homey. En het #+&€@-systeem valt op de smartphones en tablets telkens uit.
De Roborock S50 kan ik alleen koppelen met Homey als ik het token invoer. Dat is een code van 32 karakters dat diep en onvindbaar in de software zit weggestopt.
Dit kan ik dus niet in een scene zetten maar wel via de app bedienen. En als je bedenkt dat mijn ouders voor hun 12,5 jarig huwelijksjubileum een stofzuiger cadeau kregen in 1964, vind ik het prima dat ik ons huissloofje enkel met een app kan bedienen.
En het laatste wat een beetje jammer is, is dat ik de Nest Protect niet kan koppelen. Dus knikker ik deze eruit en koop ik een setje smart rookmelders zodra ik acceptabele gevonden heb.

Boodschap aan jou in dit verhaal:
Zorg eerst voor adequate wifi-dekking. De Deco P7 kan via clients het mesh-netwerk uitbreiden.
Z-wave is veel meer solide dan Zigbee, zeker waar het om afstanden gaat.
De situatie is misschien wel de grootste factor van betekenis. Hoeveel hinder ondervindt jij bijvoorbeeld van interferentie van jouw electronische huisraad, van jouw woonomgeving? Hoeveel last heb jij van staalconstructies, betonnen vloeren en wanden?
Ik heb telkens één apparaatje aangeschaft om te proberen. Als het werkt kan ik het gerust uitbreiden. Nu zit ik bijvoorbeeld met 1 Qubino Flushshutter ZMNHOD die voor mijn situatie niet geschikt is. Een Marktplaatsje dus. Weinig gelopen, heeft altijd binnen gestaan, en fin je kent het wel.

Hopelijk heb jij of anderen iets aan deze post.

Suc6!

1 Like

@Louis-RDN dank voor je reactie. Jij hebt flink geïnvesteerd en getest.

Voor wat WiFi betreft hoef ik geen keuze te maken. Ik heb een volledig AC WiFi netwerk van Unifi. Dit betreft 2 AP’s een switch en gateway. Ik heb hier twee netwerkenop gemaakt, een lan en een vlan. Met het vlan houd ik mijn IoT apparaten gescheiden van mijn LAN. Verkeer van IoT apparaten kan niet naar het LAN netwerk, andersom kan wel. Alles wordt hierbij geregeld door een firewall.

Voordat ik Homey had waren er reeds een aantal Shelly apparaten. Mooie spullen! En via Homebridge te gebruiken in Apple HomeKit. Echter nu met de Homey heb ik Homebridge uitgeschakeld. Maar ik merk dat de apparaten niet allemaal de juiste status doorgeven. Vooral de Shelly 2.5 apparaten. Hier moet ik nog eens voor gaan zoeken/lezen op dit forum of andere dit ook ervaren.

Zoals ik reeds eerder postte heb ik sinds enkele dagen een Phoscon/deCONZ zigbee netwerk als test in huis. De Raspberry staat op zolder en beneden in het opberghok hangt een Ikea Tradfri lamp. Deze reageert zonder haperingen op commando’s. Om deze test iets uit te breiden heb ik enkele lampen (ook Ikea spullen) gekoppeld. Alles wordt netjes opgenomen in het zigbee netwerk. Enkel de kleuren lampen van Ikea werken niet optimaal. Deze willen niet wisselen van Kleur. Maar dit heeft niets met het zigbee netwerk te maken.

Wat je al zei om steeds maar een apparaat aan te schaffen had ik zelf ook al gedaan. Ik heb toevallig vandaag een Aqara deurcontact ontvangen. Deze beneden in de kamer aangemeld via de Phoscon app. Zonder enig probleem werd deze herkend en opgenomen in het netwerk. Zigbee netwerk is dus echt goed! Homey’s zigbee netwerk ziet na een meter al geen sensor meer.

Ik ben er nog niet uit over welke rookmelders ik ga kopen. Hierbij is het een beetje moeilijker (duur) om van alles een te bestellen. Daarom is informatie van andere Homey gebruikers handig. Maar met deze keuze zit jij ook volgens mij. Ik had mijn oog al laten vallen op de Fibaro.

Los van dit alles ook nog kijken of en wanneer er officiële Homekit ondersteuning komt. Nu aan het experimenteren met HomeyKit. Werkt op zich ook prima, maar ook hier nog een en ander over gaan lezen. Loop hier ook nog tegen enkele problemen aan.

Homey is en blijft een hoog hobby gehalte hebben. Een soort verslaving? :thinking: Wel leuk materiaal!

Dan voor jouw uitgebreide reactie.

Wij wonen hier nu ongeveer 3,5 jaar en het streven was een domotica-huis. Maar in '16 wist bijna geen mens wat dit inhield. Het was ongeveer de tijd dat Philips Hue op de markt kwam. Nu is er inmiddels veel meer “te doen” op dit gebied. Maar het is niet te doen om alles in ééns te automatiseren. Dan houd ik te veel maand over aan het einde van mijn salaris :weary:.

Jij hebt mij trouwens wel op een idee gebracht om de IoT apparatuur apart van de overige devices te laten draaien. Daar wil ik mij nog wel even in verdiepen.
En terugkomend op de rookmelders: hier op het forum is men niet onverdeeld positief over de Fibaro’s. Wellicht dat ik die van Popp ga uitproberen. Heeft standaard een batterijvoeding maar is ook te voeden met een 12 V adapter. Daar heb ik er nog plenty van inde garage liggen van kerstverlichting etc.

Dank voor de prettige ervaringsuitwisseling!

@Louis-RDN

Ik was nieuwsgierig of jij inmiddels een goede ervaring hebt opgedaan met een rookmelder? Heb je de Popp getest of een andere keuze gemaakt?

Ik heb een tijdje stil gestaan wat dat betreft maar wil nu toch echt ook aan brandveiligheid gaan denken. En dan is het natuurlijk leuk om ook een melding op je telefoon te kunnen krijgen van een rookmelder. Losse rookmelders kan tenslotte altijd nog.

Je hebt op dit moment een Frient rookmelder. Die werkt op Zigbee. Dat zou ik dan via deCONZ aan kunnen sluiten. Dat netwerk is inmiddels goed dekkend in huis.
Een andere optie is toch nog steeds de Fibaro. Daar zijn inmiddels wel positieve recensies over te lezen (op internet). Maar dan is het zwave. Kan je meer dan 6 zwave devices aansluiten op Homey of moet je dan ook met routers gaan werken… hier heb ik geen ervaring mee.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Of die van andere mede forum leden.

Goedemorgen,

Eerst maar eens beginnen met te zeggen dat ik het leuk vind om een reactie te krijgen op een wat oudere topic. Om te kijken hoe het intussen gegaan is.

Maar ik heb (gelukkig) geen positieve ervaringen opgedaan met de rook/brandmelders ;-). Maar ik heb inderdaad twee Popp dopjes opgehangen. Die heb ik via de Homey gekoppeld.
Daarbij heb ik ze ook meegenomen in een flow.

  • ALS: De rookmelder ging aan
  • EN: Het is 's nachts
  • DAN: Dim rolluik ( geef aan welke) naar 100%
    *. Zet tafellamp 2 naar relatief dimniveau 100% voor 120 seconden
    *. Knipper de lamp langzaam na 120 seconden (geef aan welke lamp)
    *. Knipper lamp voordeur lang
    *. Zet lamp ( geef aan welke) naar relatief dimniveau 100%
    *. Knipper lamp (geef aan welke) rood
    *. Stuur mobiel (geef aan wie) Het brandalarm gaat af!
    Bij de eerste keer testen ging dit goed, daarna niet meer. Het blijkt dat je hiervoor een testgas of daadwerkelijke rook nodig hebt. Bij een workshop bij Robbshop in september hoorde ik dat deze alweer een opvolger heeft … Kortom: er is veel te doen op deze markt. En de wat meer gerenommeerde merken als Gira, Busch und Jaeger worden nu ook wakker. Zij gaan zich nu ook roeren op de domotica-markt. (Met bijbehorende prijzen)
    Wat ik jou nog wel kan zeggen over Z-Wave is dat er gerust meerdere componenten op Homey kunnen worden aangesloten/gekoppeld. Mijn rolluiken en enkele schakelaars doen het prima, ook in flows in combinatie met Zigbee. (Zie hierboven) Zo heb ik in het najaar een paar IR-panelen aangeschaft omdat onze houtkachel in de woonkamer is “overleden”. Die kan ik overigens iedereen aanbevelen! Zoek maar eens op Sunjoy. Deze panelen heb ik aan het plafond gehangen en ik kan ze met een schakelaar op de muur aan en uit zetten. Maar tevens heb ik een Fibaro Double Switch bij in de schakelaar gezet, dus de panelen zijn ook via de Homey te bedienen. Inclusief flows, natuurlijk! Als 's avonds de Philips Hue lampen uitgaan, gaan de IR-panelen ook uit. Mocht iemand ze daarna toch weer aanzetten, dan gaan ze om 00:30 uur alsnog uit.
    En als ze overdag aan staan, dan brand er ook een Hue lamp gedimd. Je ziet namelijk niet of het paneel aan of uit is. En om te voorkomen dat je het vergeet uit te doen, schakelt Homey na een uur automatisch het paneel en de lamp uit. Zo kan het paneel maximaal een uur onnodig aan staan.
    Kijk, zo probeer ik het huis langzaam maar zeker slim te maken met doelmatige toepassingen.
    Alhoewel; er is ook wel een grapje in onze huisautomatisering! Bij Robbshop hebben ze van die kleine raamsensoren van Aqara. €8,50 of zoiets. Die heb ik in de brievenbus ( die aan de straat staat) geknutseld. Want bij ons is altijd de vraag tijdens het eten: heeft iemand de post er al uit gehaald? Telkens als er nu iets in de brievenbus wordt gedaan klinkt het uit de Homey: Hoor ik daar de brievenbus? Ga gauw kijken! En krijgen mijn huisgenoten een melding op hun telefoon: Pieter Post is geweest!
    Ik hoop dat je de puf op hebt kunnen brengen om dit epistel te lezen en hopelijk heb ik jou en eventuele medelezers op ideeën kunnen brengen.

Met een vriendelijke groet en vooral: blijf gezond! Louis.

2 Likes

Beste Louis,

Ik heb ook vier van die Popp rookmelders in mijn huis opgehangen. Helaas heb ik in anderhalf jaar al vier valse positieve rookmeldingen gehad.

Erg lastig omdat óf het huis in paniek is óf, als je zelf niet thuis bent, de buren. Het meest vervelende is nog dat als de rookmelder afgaat de batterij er uit moet om hem weer stil te krijgen. Sterker nog: de batterijen moeten uit alle rookmelders want als er één afgaat, gaan ze allemaal af.

Hoe zijn jouw ervaringen met deze rookmelder?

Verder hangt mijn huis vol met Z-wave. Fibaro, Popp, en Sensative Strips, aangevuld met Hue, Honeywell Evohome en Logitech Harmony. En dat werkt icm Homey echt als een malle.

Wel laatst de voeding van Homey vervangen omdat die laatste wat vaag begon te doen. Nu alles weer in orde.

Je kan een Hormann Supramatic perfect bedienen met een Shelly 1, dat werkt bij mij prima.
Via deze weg ook te koppelen met Homey.

1 Like

@Louis-RDN Leuk verslag!

Sinds gisteren heb ik een eerste zigbee rookmelder van het (rebranded) merk Frient in huis. Aangezien er vanuit deCONZ nog geen ondersteuning is voor deze rookmelder ga ik even ermee aan de slag in het Homey zigbee netwerk.
Na het koppelen in de Frient app werkt deze goed. Zowel temperatuur als rook melding is aanwezig. De komende weken is er tijd genoeg om te testen of we deze ook voor de rest van het huis gaan gebruiken.

Verder heb ik ook allerlei andere zaken draaien in draaien zoals al in mijn openingspost gemeld. Ondertussen heb ik nog maar drie lampen die niet op afstand bediend kunnen worden.
Deur en raam contacten heb ik definitief gekozen voor die van Xiaomi. Klein en er fijn, vooral in combinatie met deCONZ (wat in Docker macvlan draait).
Temperatuur sensoren zijn overbodig als ik zou kiezen voor de Frient rookmelder. Deze registreert erg nauwkeurig wat ik zo in de eerste blik kan zien/meten.
Verder de nodige flows aan het bouwen.