Homey vs Homey Pro

Hallo en zo,
Onlangs mijn oude Homey verkocht en vervangen door de Homey Pro. Zo langzamerhand toch wel veel apps geïnstalleerd dus zodoende. Ik merkte dat mijn oude Homey nogal traag reageerde en volgens de revies zou dat met de Pro opgelost moeten worden.

1e vraag: zou er in mijn account niet Homey Pro van (eigenaar) moeten staan> ipv enkel Homey van (eigenaar)?
2e vraag: Ik merk dat veel van mijn (klikaanklikuit) schakelaars hun schakelmoment missen. Elke dag gaat er wel iets niet goed en dat verschilt ook telkens van lamp naar lamp. Ik krijg sommige schakelaars zelf niet meer uit. Ik moet letterlijk de voeding loshalen.
Ik heb het idee dat met het reugzetten van de Backup die 433mhz signalen niet lekker zijn meegekomen.
3e vraag: Ik heb het idee dat ook de Homey App op min iphone traag opstart. Of misschien is dat hetzelfde als bij de oude Homey. Zou dat uberhaupt ook sneller moeten gaan bij de Pro?

Eigenlijk vraag ik me af wat ik nu gewonnen heb met de aanschaf van die Pro versie.

dank voor je antwoord,

F.

Ben je toevallig ook van Homey v4 naar v5 gegaan?
Ik heb het idee dat sinds die upgrade betrouwbaarheid van 433MHz een stuk minder is geworden. Reden voor mij om van dat protocol af te stappen.
Als het ook bij jou aan een upgrade zou kunnen liggen stuur dan vooral even een diagnostisch rapport met ticket naar Athom

Sowieso is het natuurlijk minder betrouwbaar dan een protocol met terugkoppeling zoals Zigbee of Z-Wave.
Heb ook een Kaku versterker geprobeert, maar da’s veel gedoe (je moet je devices die het nodig hebben handmatig aan die versterker koppelen) en het werkt dan wel betrouwbaarder, maar een stuk minder snel…

Dit is gebaseerd op de naam van jou Homey, en te wijzigen in je apparaten overzicht het “Homey” apparaat te wijzigen

1 Like

Homey versie is 4.2.0 - dus nee, geen v5. Ik overweeg ook al een tijdje om al het 433mhz schakelspul te vervangen voor z-wave devices. Wordt echter wel een kostbaar grapje. Blijft toch raar dat bij al die klikaanklikuit schakelaars, dagelijks enkele worden overgeslagen. Dat was bij mijn oude Homey zeker niet zo aanwezig.
Ik heb op zich goeie ervaringen met z-wave devices. Die werken tot nu to feilloos. Alleen die Neo-Coolcam PIR bolletjes laten hun instellingen zich moeizaam aanpassen. Daar heb ik altijd weer die klote time-out weer. Zigbee vermijd ik ook liever. Pairen erg moeizaam, en ik heb sinds een paar weken een Aqara trilsensor op mijn antieke trek-deurbel. Maar dat ding stopt spontaan met registreren/zenden. Volgens Homey heeft er alweer weken niemand aangebeld. Ik vind dat soort zaken super frustrerend. Al helemaal als ik weet dat apparaat verwijdern en opnieuw pairen ook weer een uitdaging gaat zijn.

Wel bedankt voor je reactie… ik rommel dan maar weer even door :wink:

Ik begrijp je frustratie.
Heb voornamelijk Zigbee in huis. Dat werkt onder v5 een heel stuk betrouwbaarder! Al moet ik zeggen dat ik er onder v4 ook weinig problemen mee had.

Pairen met Aqara’s gaat best goed als je maar elke paar seconden op het knopje blijft drukken zo lang de pairing niet voltooid is.
En Zigbee staat of valt (net als Z-Wave) met een goeie mesh. Zorg dus voor voldoende 230V gevoede devices die als router fungeren. Dat verbetert je Zigbee netwerk enorm! Je zou een lamp of tussenstekker tussen je Homey en de bel kunnen plaatsen mss? Ikea verkoopt bijv ook goedkope repeaters net als lampen en tussenstekkers.

De Aqara bewegingsensor kan je hacken (2 contactpuntjes verbinden) om de time-out drastisch te verkorten.
Bovendien zijn Zigbee devices (en zeker Aqara) doorgaans een stukkie goedkoper dan Z-Wave.

Misschien is Homey v5 een optie voor je? Bedenk wel dat het nog niet om een final version gaat (die bij de meeste mensen, waaronder ik) weliswaar behoorlijk stabiel draait. En weet zeker dat al je apps v5 compatible zijn.

Voor the-time-being: wat betreft 433MHz zou je misschien kunnen overwegen om de commando’s 2 of 3 maal te sturen met steeds een seconde vertraging. Als er eentje niet wordt opgepikt, dan hopelijk de volgende wel…

Aqara contactpuntjes verbinden? Dat is interresant… Kun je daar een plaatje van plaatsen, of op een of andere wijze documenteren? Idd dag ik die kaku apparaten dan maar een paar keer in reeks aan en uit zetten…
Dank voor je info…

Effe Googlen:

Vervolgens kun je bij de settings van de sensor in Homey aanvinken dat je de hack hebt toegepast.