Honeywell deurbel en Homey

Hallo,

Sinds een week of 2 in het bezit van een Homey. Al heel wat flows gemaakt (mede dankzij flows en berichten/adviezen hier op het forum) voor mijn rolluiken, screens en zonnescherm. Werkt top, al wil ik nog wel wat sensoren aanschaffen om de flows te kunnen optimaliseren, maar dat komt nog wel.

Ik zat nu te kijken naar mijn deurbel. Ik heb een standaard beldrukker en een Honeywell “gong” (DW915S). Alles is bedraad aangesloten, omdat ik nog niet zo’n fan ben van batterijen (ik ken mezelf en vervang ze een jaar te laat).

De Honeywell zou ook op 868mhz moeten kunnen werken, Homey ook… Weet iemand of het mogelijk is het signaal met Homey op te pikken en in een flow te stoppen? Ik kan er geen app voor vinden…

Aansluiting is nu vanaf de beldrukker rechtstreeks naar de gong én vanaf de beltrafo rechtstreeks naar de gong (op deze wijze hoefde ik de gong niet van batterijen te voorzien).
Als ik het 868mhz signaal niet op kan pikken, is er dan ergens in dit circuit een “melder” te plaatsen met Wi-Fi of zigbee ofzo?

Alvast bedankt.

Hoi, je zou kunnen kijken naar KlikAanKlikUit ACDB-7000BC draadloze deurbel met zender. Ik gebruik die al jaren naar tevredenheid. Signaal wordt opgevangen door de Homey en de Homey stuurt de gong aan.

Bedankt voor je reactie Walter, maar ik was vergeten te melden dat ik niet naar en andere beldrukker wil :blush:

Ik heb nu gewoon een standaard drukker, zoals iedereen in onze nieuwbouwwijk. De KaKu-drukker vind ik niet mooi, zoals de meeste drukkers. Had onlangs een Ring, super mooie kleur (brons) maar vond die weer veel te lomp (en het gaat mij niet zozeer om de beelden en de communicatie). De Nest Hello vind ik dan wel weer mooi, maar veel te duur voor alleen het signaal op te vangen.

Dus ik zoek eigenlijk iets wat binnen mijn huidige systeem te gebruiken is en bedraad aangesloten kan worden…

Dit kan met de fibaro smart implant en een relais.

https://www.robbshop.nl/domotica/projecten/z-wave-deurbel

:+1:

Thnx Xa4!
Ziet er ingewikkeld uit, maar zoiets zoek ik wel. Ik ga daar eens induiken en kijken of ik er uit kan komen.

Koop zoals Walter ook al aangeeft gewoon deze eenvoudige draadloze deurbel van de Gamma en installeer het kleine 433 mhz zendertje en de gong apart in je Homey. Je kan dan via een flow bepalen wat er moet gebeuren. Bij mij speelt Homey een leuke MP3 file en laat de led-ring draaien. Dit werkt bij mij al meer dan 1,5 jaar feilloos met de orginele bel op de deur, en met de eerste batterij.

Hoi je kunt het zendertje gewoon aansluiten op de normale deurbel. Alles wat het zendertje doet is een 433 signaal geven zodra het stroomcircuit wordt gesloten door het indrukken van de normale deurbelknop

Dus als ik het goed begrijp kan ik de huidige beldrukker en mijn huidige gong behouden en deze er in de schakeling tussen zetten? Dat zou een hoop kosten schelen in vergelijking met de Fibaro… :grinning:

Ik gebruik onderstaande schakeling nu voor mijn deurbel. De beltrafo zit hierbij op de 2 rechter contacten op de gong om deze van stroom te voorzien. De beldrukker zit op de 2 linker contacten van de gong.

Kan ik de melder van KaKu hier ergens tussen plaatsen? Of moet ik dan alsnog met relais en voedingen aan de gang?

Mijn idee was 1 draad van de beldrukker doorknippen en de melder tussen dat ene draad te zetten (serie schakeling). Dus niet tussen de 2 draden in (parallel), want dan is er altijd contact.

Probleem wat ik ga krijgen (volgens mij) als ik hem in dit circuit hang, is dat er op de verkeerde aansluiting van de gong spanning (12V) komt te staan bij het indrukken van de knop… Ik weet niet of de gong dat kan (en mag) hebben, omdat deze gescheiden aangesloten worden en er in de handleiding gesproken wordt over potentiaal vrij.

Of het moet zo zijn dat op de draden van de melder van KaKu geen spanning komt te staan, dan is er geen probleem. Maar dat kan/durf ik nu niet te testen… :thinking:

Betreft de Honeywell DW915S.

deurbel

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Zeker!

De schakeling die jij hebt gebruikt Rocodamelsheki is anders dan de mijne. Bij jou zit zowel de beldrukker als de gong in het stroomcircuit van de beltrafo.

Ik heb een stroomcircuit met beltrafo en gong en een spanningsvrij (?) circuit tussen beldrukker en gong.

Ik kan hier dus niet werken met een relais, omdat ik in principe geen spanning (beldrukker) of continue spanning (trafo) heb.

Het mooiste zou zijn als de KaKu melder in serie in het circuit van de beldrukker kan, maar ik weet dus niet of deze 100% spanningsvrij is.
Daarnaast vraag ik me af of uit de KaKu melder spanning komt op het moment dat het circuit gesloten wordt. Dan kan dat namelijk ook nog problemen met de gong opleveren…

:face_with_symbols_over_mouth: Waarom heb ik nu altijd precies de situaties die niet handig zijn, ik heb ok altijd pech :rofl:

Als er geen spanning op je drukker staat kan hij er gewoon in serie tussen. Dat is de enige reden waarom er bij mij een relais tussen zit , omdat er bij mij wel spanning op staat.
Dus geen spanning op je drukker: 1 draadje doorknippen en in serie er tussen gaat lukken.

Thnx voor alle input. Heb uiteindelijk en variant gemaakt op die van Robbshop. Van de week spullen besteld en binnen gekregen, vandaag in elkaar gesleuteld. Alles werkt! De oude beldrukker zit er nog, die schakelt een relais met meerdere contacten, die vervolgens de gong een signaal geeft en de KaKu melder.

Me happy! In huis hoor ik de gong, op de telefoon krijg ik een melding. Nu nog dingen bedenken die ik hiermee slimmer kan maken…

Voor degene die dit ook ooit wil doen:


Foto van voor het opruimen. Hier kun je hopelijk een beetje zien hoe alles aangesloten zit (zie ook onderstaand schema). Relais is een beetje oversized (4x wissel, terwijl maar 2x maak benodigd), maar dat komt omdat deze op voorraad was, anderen duurde iets van 6 weken


Opgeruimd staat netjes, dekseltje er nog op en je ziet er niks meer van


Een foto van mijn scherm (sorry, heb ff niet beter) waarop ik het aansluitschema heb uitgewerkt met de juiste kleurtjes in mijn snoeren