Hotelschakeling / 2-way

Goedendag allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik heb een Homey Pro en wil daar met 2 walli Fibaro switches een hotelschakeling van maken. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, maar krijg die dingen niet goed werkend.

Wat ik al gedaan heb:

  • Beide walli switches op single mode gezet.
  • Hierna beide walli switches toegevoegd aan mijn Homey.
  • Beide walli switches ingesteld via ‘geavanceerde instelling’ dan ‘Ruwe waarde’ op ‘20,1,3’.

Mijn idee was dat het zo zou werken. Antwoord: Mislukt…

Hierna meerdere pogingen gedaan, van alles geprobeerd, maar het lukt mij echt niet. Wie kan mij verder helpen. Ik heb de Switches in test opstelling liggen dus kan van alles proberen. Hieronder hoe ik mijn beide switches heb aangesloten.

image

1 Like

Inmiddels met een flow opgelost, maar dat was niet de bedoeling.

Ik heb hetzelfde probleem (althans morgen komt de 2e switch, vandaag nog met een normale 2e switch aan het proberen)

details:

  • ik heb 3 kabels in beide aansluitingen
    • 1 bruine.
    • 2 zwarte.
1 Like

Je had zeker nog niet op ‘fibaro walli’ gezocht :stuck_out_tongue_winking_eye:
Bij deze iets waar je misschien wel iets mee kunt:

Danke @DirkG :blush:

1 Like

Hele internet afgezocht… deze ook gezien maar dat is een 4 kabel opstelling, ik heb er maar 3 (in beide schakelaars van de hotel schakeling zitten3 kabels)

Ah, je hebt idd een nuldraad nodig bij de walli’s, anders gaan ze het nooit doen. Er bestaan ook slimme schakelaars die zonder nuldraad werken, Aqara bijv.

Zelf heb ik de ‘oude’ wisselschakeling laten zitten, en een slimme switch/dimmer boven de lamp gemonteerd.
Deze sluit je aan op 230V, en de schakeldraad zet je op de input, en de lamp op de output.

Zou de walli dimmer wel werken?

Zo te zien kan dit met 3 draden?

Ik ben nogal gecharmeerd van de led ring in de gang, zodat s’nachts deze licht geeft bij het naar de wc gaan etc.

Dan moet je nog steeds “even” een nuldraad bijtrekken

toch specificeert de dimmer dat dat niet hoeft in de manual (itt de switch)
en ik lees dat ook her en der op internet.

ik heb er een paar besteld, ik ga het toch uitproberen…

Waarom staat er dan een nul draad op elk schema vraag ik me af :crazy_face:
Ik heb de dimmer manual nog maar eens bekeken

Ik kon niets vinden over het weglaten van de nuldraad, maar ik heb een goedkope leesbril, dat zal het zijn :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

Ach ja, dat is ook zo, op internet is alles waar (ja inkoppertje, dit hier valt ook onder “op internet” :slightly_smiling_face:)

Ik snap niet zo goed waarom je advies vraagt, en het dan zelf toch beter denkt te weten.
Amusant is het wel :wink::hugs:

Succes met het project!

bedankt voor je reactie.

ik kan bevestigen dat de dimmer werkt!

in een 3kabel opstelling, maar ook zelfs in een 2kabel opstelling (heb er 3 gekocht)

helemaal geweldig, en je kunt hem met homey zo programmeren dat het functioneert als een switch

2 Likes

Super dat het werkt, maar hoe heb je het uiteindelijk aangesloten? Er zijn veel voorbeelden maar vaak icm de Walli Switch ipv met 2x dimmer.

En op de onderste twee plaatjes dan? :nerd_face:
(ja ik loop een beetje achter in tijd, komt door mijn leeftijd :joy:)

Je hebt helemaal gelijk, Jan!

Peter gaat tóch maar eens een leesbril update uitvoeren :see_no_evil::rofl:

1 Like