Hue dimmen met Zigbee draaiknopdimmer

Hallo allemaal, ik heb een vraag over het dimmen van Philips Hue lampen (in een groep) met de RobbSmarrt Zigbee 2-draads draaiknop dimmer (SKU: ROB_200-014-0).

Ik heb een lamp direct gekoppeld aan de dimmer en die werkt. De dimmer is na het koppelen van de dimmer aan Homey of aan de HUE bridge ook zichtbaar binnen Homey en ik kan met een flow ook een HUE lamp gelijktijdig aan of uitzetten, tot zover gaat alles goed. Maar als ik aan de draaiknop draai dan dimt alleen de bedraad aangesloten lamp, niet de HUE lampen in de flow.

Mijn bedoeling is om een groep Hue lampen aan en uit te zetten EN te dimmen met de draaiknop. Ik was in de veronderstelling dat je de dimmer toe kon voegen als een accessoire aan de bridge en dat ik vervolgens groepen HUE lampen kon dimmen/bedienen. Maar de dimmer kan niet toegevoegd worden als accessoire (althans mij lukt het niet), maar alleen als lamp. En daarmee vervalt de optie om er binnen HUE scenes aan te koppelen.

Mijn vraag. Kan iemand mij vertellen of- en hoe het mogelijk is om met deze dimmer HUE lampen te dimmen? Zou ik een flow kunnen maken die dat doet?

Vast bedankt voor de hulp!
Vriendelijke groeten,
Paul.

Hue lampen kunnen zelf al dimmen en moet je dus niet gaan dimmen met een dimmer.
Die Robbsmart dimmer is bedoeld voor bv dimbare lampen die NIET smart zijn en daarmee maak je die dus smart.
De hue lampen dim je echter met bv de hue draadloze dimmerswitch.

Hallo Martin, dank voor je reactie.

Ik weet dat je HUE lampen niet rechtstreeks/bedraad op een dimmer moet aansluiten en dat is ook niet de bedoeling en heb ik ook niet gedaan. (ik heb alleen een domme lamp bedraad op deze dimmer aangesloten, die je dan vervolgens smart kan bedienen in Homey)

Ik heb juist HUE gekocht om elke lamp softwarematig te dimmen. En dat wil ik ook met deze smart dimmer doen. Dus ik wil met deze dimmer precies hetzelfde doen als met een draadloze dimmerswitch van Friends of Hue. Die voeg je aan HUE toe als accessoire en dan kan je alle gewenst HUE lampen er aan koppelen. Alleen dat zijn altijd drukknoppen voor zover ik weet en ik wil dit met een draaiknop doen. Vandaar deze smart dimmer met draaiknop aangeschaft.

Ik heb ook een testopstelling gemaakt met de Fibaro dimmer2 en een pulsdrukker. De bedraad aangesloten domme lamp gaat aan en uit en kan ik dimmen, maar de sofwarematig gekoppelde HUE lamp gaat alleen aan en uit en kan ik ook niet dimmen. Het is ook niet gelukt met de beschikbare kaartjes in een flow.

Dus samengevat. Ik wil al mijn smart HUE lampen dimmen met deze smart dimmer via HUE of m.b.v. flows in Homey. En als deze dimmer niet geschikt is ben ik benieuwd of er wel een smart draaidimmer geschikt is.

Ik zou dat met een flow proberen: Als de dim waarde van de dimmer verandert, zet de dim waarde van de hue lamp op dezelfde waarde. Dat is waarschijnlijk niet real-time, maat ik betwijfel of het op een andere manier ook netjes gaat. Mijn rechtstreeks aan Homey gekoppelde HUE lamp heeft in ieder geval die mogelijkheid, de dimmer heb ik niet. Als de dimmer geen optie heeft om door te geven dat de dimwaarde is veranderd dan wordt het een lastig verhaal.

2 Likes

Hi Paul, wat Edwin voorsteld lijjkt mij inderdaad een optie om te proberen.
Behalve AWRT-1000 van klikaanklikuit ken ik geen andere draadloze dimmerswitches met een draaiknop.
Volgens mij wordt die echter nog niet door de Homey app ondersteund.
Ikea had wel een zigbee draaiknop maar die is uit het assortiment voor zover ik op de site kan zien.

ROBBshop heeft een draaiknop wandzender die je via Touchlink kunt koppelen aan andere Zigbee lampen of de genoemde 2-draads draaiknop dimmer / inbouwdimmer die in hetzelfde netwerk zitten…

Ik heb ze hier gekoppeld aan een paar filament lampen; je kunt er zelfs de kleur en dim niveau mee aanpassen.

Werkt perfect hier, ik gebruik de zwave draaidimmer met 1 fysieke lamp en de overige Ikea lampen worden door de flow gedimd

1 Like

Geweldig! Het is gelukt met de oplossing van Edwin. Frank heeft dezelfde oplossing nog even in een flow gedeeld. En dat werk perfect. Heel erg blij mee. Ook dank aan Ted en Martin voor het meedenken.
:+1:

1 Like

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Eerst beide apparaten aan Homey toevoegen, en dan middels de touchlink-verbind methode de knop aan de lampen toegevoegd? Zijn alle apparaten dan nog zichtbaar in Homey?