Hue lampen fysiek schakelen zonder blauwe draad

Waarschijnlijk al 100 keer gevraagd maar na de zoveelste avond forum zoeken kom ik er nog steeds niet uit.

Ik wil graag hue lampen fysiek kunnen bedienen met een knop. De knoppen zijn aangesloten zonder blauwe draad en het is niet mogelijk deze hiernaartoe te leggen (geen rekening mee gehouden met de verbouwing, stom ; I know). Verder wil ik de bestaande serie Gira55 blijven gebruiken.

Ik maak gebruik van een homey pro en een Hue bridge.

Welke module kan ik hiervoor gebruiken?

Kijk eens naar de Shelly 1L, dat is een betaalbare schakelaar voor in een wandcontactdoos die geen neutraal nodig heeft. Als je er verder niks mee schakelt (want je gebruikt 'm in feite als een virtuele schakelaar en laat Homey de Hue lampen bedienen) moet je wel een bypass erbij kopen.

Helaas wordt de 1L alleen nog maar ondersteund in de test versie van de Shelly app, en die heeft de (vooralsnog experimentele) v5 firmware nodig.

Als je niet bang bent voor een beetje knutselen kun je ook iets maken op basis van een Aqara contact sensor, dat heb ik zelf onlangs gedaan. Aan beide zijden van de magneetswitch een draad solderen en die in een normale schakelaar (in mijn geval Jung) stoppen. Dan gebruik je verder geen enkele stroomdraad (!).

Batterij gaat makkelijk een jaar mee, zo niet langer.

2 Likes

Dank voor de tips! Jammer dat die shelly via WiFi gaat. Ik zou het graag via zigbee laten lopen, zodat het blijft werken in het geval van een WiFi storing. Prijs is wel een pluspunt aangezien het nogal wat schakelaars zijn. Anders een zigbee remote erbij voor nood (naast de zaklamp en de kaarsjes :wink:

Het is nog maar de vraag of je Homey wel goed werkt als er een WiFi-storing is :wink:

Als ik het goed heb begrepen werkt een zigbee schakelaar rechtstreeks met de lampen. Dus in dat geval geen homey nodig

Als je dat werkend krijgt (via Homey is dat volgens mij alleen mogelijk vanaf v5, en ik weet niet of het beperkt is tot bepaalde merken; met de Hue bridge zal denk ik ook wel werken) is dat een goeie oplossing ja.

Zoiets een optie:

Is een app voor. En een 4 en 8 knops zelfs. Past in je Gira raampje. Batterij, dus geen blauwe draad nodig. Achter deze schakelaar je schakeldraad met een lasklem doorlussen en klaar.

En zoals je zegt, omdat het op zigbee loopt (of Z-wave, die zijn er ook), dan werkt t ook als je wifi uitvalt, Homey Zigbee blijft dan gewoon werken. Wel je Hue direct aan Homey koppelen, niet via de bridge, de API voor de bridge praat via het internet volgens mij.

Lees wel even in het Robbsmart topic, er was in t verleden iets van gedoe met 1 van die schakelaars die wat instabiel was ofzo, maar zit wel een actieve app developer op.

Ik gebruik naar volle tevredenheid 2x de 8-knops Z-wave variant.
image

Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn. Ik moet dat eens gaan testen met die wandzender van Robbsmart. Ik heb daar de 4 knops variant van liggen.

Zoals gezegd wist ik bij de aanleg van de schakelaars niet dat het handig zou zijn om een blauwe draad te leggen. Ik heb wel goed nagedacht over de plaatsen waar ik licht zou willen schakelen. :wink:

In de praktijk komt het er op neer dat ik (met name in de gang, waar een voordeur (3 schakelaars), woonkamerdeur (1 schakelaar) en garagedeur (2 schakelaars) uitkomen op de begane grond, en boven bij de hoofdslaapkamer 3 schakelaars, en kinderslaapkamer 2 schakelaars) 11 schakelaars heb voor 6 lichtgroepen, waarvan 3 hue en 3 domme led groepen.

Op een of andere manier heb ik het idee dat het fijn is als je de smart bediening kunt overrulen met een ouderwetse drukknop. Wellicht moet ik me daar overheen zetten.

Is de fibaro dimmer de enige mogelijkheid om een schakelverbinding te leggen via zigbee of z-wave zonder blauwe draad, en kan die dimmer Module gebruikt worden enkel om te schakelen (en eventueel de verbinding naar de lamp door te verbinden zoals jij doet @KvM)

Dan zal je er ook een domme lamp in moeten draaien. Tenzij je Hue lampen van de stroom af wilt halen.

Dit is perfect mogelijk met de Fibaro dimmer 2. Ik heb dit aangesloten zonder blauwe draad. De Hue lampen aansluiten op uw dimmer. Pulsdrukker op S1 aansluiten. Lampen aanzetten met pulsdrukker. Dan in de instelling van je dimmer 2 moet je “wissel input 1& input2 om” naar ja zetten. Uw Hue lamen hebben nu constante stroom en je kan flows maken met S2 .

1 Like

Maar als je dan met de pulsdrukker de lampen uit zet hebben ze geen constante stroom meer toch?

Klopt maar je hoeft natuurlijk het relaiscontact van de slimme schakelaar achter je pulsdrukker niet te gebruiken. Dan werkt hij feitelijk hetzelfde als de schakelaar van Robbshop. Je geeft dan gewoon een cmd ‘‘Yow ik druk schakelaar x aan’’ en daar kun je bv een hue scene aan maken middels flow.

Hue lampen gewoon lekker onder stroom laten anders is dat niet echt chill voor je zigbee netwerk.

Waarom met schakelaars doen als je het gewoon ook met Bluetooth beacons en owntracks geheel automatisch kan laten lopen via Homey !

Op elke kamer of ruimte zo’n ding plaatsen. Dan in own-tracks configureren op je smartphone die je toch de hele dag bij je draagt. En dan op basis van een MQTT server via de app Lokatie en Aanwezigheid van Menno van Grinsven flows bouwen.

Als ik 's morgens in mijn kantoor kom gaan automatisch mijn laptop en schermen aan en mijn Sonos.

Als ik in mijn overdekte veranda kom gaan automatisch de close in boiler aan en de Sonos daar en de heaters als het avond is en verlichting als het avond is.
Als ik na x tijd naar binnen ga en dus niet meer daar aanwezig ben gaat automatisch alles uit, als ik tussentijds naar binnen ga krijg ik een bericht op mijn telefoon of het dan al uit moet.

Als ik naar bed ga gaan alle apparaten die dan nog aanstaan uit geheel automatisch.

Ik hoef hier dus nooit meer over na te denken dan wel vergeet ik nooit wat uit te zetten.

1 Like

Mee eens, het meeste gaat ook op LUX waarde van sensoren en mijn aanwezigheid. Naar bed gaan is alles uit, weg gaan alles uit, tenzij donker, dan een paar lampjes aanlaten, etc.

Maar de schakelaars als “backup” is toch wel handig, soms wil je net ff n lampje extra, minder, etc.

Is dit misschien wat? Helaas niet zo goedkoop. Signify brengt Hue-module uit die in muurschakelaars kan worden gemonteerd

Heb hier ook al een keer aan zitten denken maar dan via een Fibaro dimmer/switch. Hue lamp doorverbinden achter de schakelaar, Fibaro switch/dimmer op de L en aansluiten op pulsdrukker. Via Fibaro vervolgens Hue aan en uit laten gaan bij puls.

Lijkt me dat dat ook gewoon moet werken.

Ik denk niet dat dat gaat werken zonder load. Uiteindelijk kunnen dimmers/switches die geen nuldraad nodig hebben alleen werken als er ergens in het circuit wel een nuldraad zit. Normaal gesproken zit die bij de load (de lamp die je schakelt bijvoorbeeld). In feite laat zo’n schakelaar altijd een heel klein beetje stroom door, genoeg om zelf te kunnen werken maar niet goed om de lamp (zichtbaar) aan te zetten.

Het Philips/Signify-ding is geheel standalone, er zit een batterij in.

Prima dat deze Hue module er nu komt, maar waarom moet deze 40 euro kosten terwijl de Hue dimmerswitch 20 euro kost?
Ze doen eigenlijk hetzelfde.

Niet persé, het gaat erom dat de lamp geschakeld kan worden zonder WiFi en/of Internet . Nu moet ik iedere keer als de poets is geweest alle lampen nalopen omdat zij die met de schakelaar uitzet. Ook voor ouders/schoonouders en straks mijn zoontje vind ik het handig als er gewoon een schakelaar zit.

Voor mij is dit nu de beste oplossing ! thanks