Hue lampen in combinatie met Fibaro dimmer switch

In mijn woning stuur ik diverse lampen aan met fibaro dimmer switches. De keuze hiervoor is op basis dat ik geen blauw draad heb bij mijn schakelaars, ik werk doormiddel van pulsdrukkers. De situatie is als volgt

In de keuken heb ik 1 fibaro dimmer voor spotjes (halogeen, aangesloten op S1) en een plafond lamp met daarin 2 lampen (Hue, aangesloten op S2)

Bij de eettafel heb ik 1 fibaro dimmer met daarop 2 Hue lampen

In de woonkamer heb ik een plafondlamp (Hue aangesloten op S1) en een tafellamp (Hue, aangesloten op S2 en deze schakelt nog 3 andere Hue lampen)

Nu snap ik dat er met Hue in combinatie met fibaro niet gedimt kan worden vanaf de schakelaar (S1) alleen als ik nu de lampen boven de eettafel en plafondlamp in de woonkamer schakel gaan de lampen eerste flikker op 100% en nemen daarna pas de sterkte en kleur aan dit ik in mijn flow heb gezet. Is hier iets aan te doen. Ik had zelf al bedacht om de tafellamp aan te sluiten op de S2 van de fibaro maar dan blijf ik zitten met de plafondlamp in de woonkamer

Alvast bedankt voor jullie reactie

Beste Roy,

Bedankt voor je reactie, klinkt als een goede oplossing. Kan ik de eettafel niet gewoon op de S2 aansluiting doen en de lamp onder stroom houden. Even dan zoals ik het uitgedacht had:

Ik laat de fibaro dimmer zitten alleen koppel de desbetreffende lamp af en zorg dat deze constant onder stroom ((niet aangesloten op de dimmer) staat met een flow geef ik aan dat als de pulsdrukker wordt ingedrukt homey de lamp moet schakelen? Mocht dit werken werkt deze manier dan ook met een hotelschakeling, heb namelijk om mijn overloop nog 2 huelampen zitten die ik wil gaan schakelen.

Alvast bedankt

Mijn hue lampen zitten permanent op de stroom. De S2 op de fibaro gebruik ik om mijn Hue lampen via Homey aan te regelen:

  • 1 x drukken: aan of uit zetten.
  • 2 x drukken op de S2 schakelt flows welke een scene voor de hue lampen start op basis van de tijd van de dag (drie scenes: één voor de ochtend, één voor de middag, en één voor de avond.
  • 3x drukken optie gebruik ik om het hele huis uit te zetten en controle uit te voeren of alle ramen dicht zijn.
  • Lang indrukken van de S2 laat mijn hue lampen dimmen of feller branden via een een aantal creatieve flows welke de optie om de “relative brightness” van de hue te sturen gebruikt.

Kortom, door de Hue lampen op de stroom te laten staan (dus af te koppelen van de fibaro dimmers), en te schakelen met flows, geeft je fibaro dimmers opeens veel meer mogelijkheden. Je zou dan alleen je halogeen rechtstreeks met de fibaro schakelen, en alle Hue lampen via Homey flows.

Je hotelschakeling (even afhankelijk van hoe deze bedraad zit) kan je ook gebruiken. Als je het puls signaal van beide schakelaars bij de fibaro dimmer krijgt, kan je de Hue lampen wederom via een flow aanzetten.

Enige nadeel van dit alles is dat je bij een probleem met Homey, je de lampen dus vanuit de Hue bridge / via de Hue app moet schakelen…

1 Like

Zou je je flows willen laten zien/delen voor het gebruik met de longpress op S2?

3 Flows en 1 Logic variable (DimUp): (ik hem mijn Homey in engels staan, dus doe het even zo, maar je begrijpt het denk ik wel). Zodra je indrukt (en ingedrukt houd) start de Dimmenstart flow een loop van de Dimmenflow, zodra je loslaat gaat de Dimmendeind flow lopen, deze stopt de Dimmenflow loop en veranderd de dim variable. Weer lang indrukken geeft dan een wisseling van de dimrichting.

Flow 1: Dimmenstart
WHEN…
Fibaro Dimmer 2 Long press S2
…AND…
…THEN…
Enable flow Dimmenflow
Start flow Dimmenflow
…ELSE…

Flow 2: Dimmenflow
WHEN…
This flow is started
…AND…
DimUp is true
…THEN…
Hue lamp set relative brightness +20%
Start flow Dimmenflow
…ELSE…
Hue lamp set relative brightness -20%
Start flow Dimmenflow

Flow 3: Dimmeneind
WHEN…
Fibaro Dimmer 2 Long press S2 Release
…AND…
DimUp is true
…THEN…
Disable flow Dimmenflow
Set boolen variable DimUp false
…ELSE…
Disable flow Dimmenflow
Set boolen variable DimUp true

Succes

3 Likes

Beetje late reactie maar ben er nu weer mee bezig, ik kan de draad die van de schakelaar niet afdoppen bij de hue lamp aangezien ik dan een hele stellage van het plafond moet halen, is er geen andere manier? Ik had de schakelaar al op de S2 aangesloten maar dit geeft geen resultaat omdat de fibaro dimmer elke keer aan een uit gaat. Is er geen manier om de fibaro dimmer constant aan te laten en dan bijvoorbeeld te schakelen met S2? Alvast bedankt

Stellage is een groot woord maar er zit een metalen balk in het beton geboord waaraan 2 lampen bevestigd zijn. Dus kan daar moeilijk bij. Waar de fibaro dimmer zit heb ik nog 2 schakelaars zitten kan ik daar de stroom niet van pakken en dan de lamp onder constante stroom zetten of zeg ik nu iets raar.

Beste Roy,

Bedankt voor je hulp, ik denk dat ik het zelf ook niet duidelijk beschrijf en een beetje onhandig overkom

Nee ik kan niet meer bij de centraal doos zonder dingen te slopen en moeilijke capriolen uit moet halen en de vrouw boos maak (er komen nu draden uit de metalen balk en deze heb ik aangesloten). Ik heb wel eerder de schakeldraad met de fase draad verbonden (zo heb ik het elders in huis ook). Dat zou de oplossing kunnen zijn maar dan moet ik wel nog de fibaro dimmer aansluiten op stroom om te kunnen schakelen/signaal sturen (Pulsdrukker). Ik schakel zelf alles met de telefoon alleen moeders de vrouw wil ook op de ‘traditionele’ manier kunnen schakelen.

Zoals ik het nu aangesloten heb worden de hue lampen elke keer van het stroom afgehaald waardoor: het langer duurt voordat ze aan gaan en dit volgens mij ook niet heel goed is voor de philips lampen. (eigenlijk schakel ik de fibaro dimmer)

om een voorbeeld te geven naast de nu beschreven schakelaar heb ik een dubbele wandschakelaar zitten waarachter ook een fibaro dimmer zit, s1 schakelt de halogeen lampen en met s2 stuur ik 4 Hue lampen aan dit constant stroom hebben. Dit moet toch met een enkele schakelaar waarop een philips hue lamp zit ook lukken.

Ik heb de fibaro dimmer aangesloten zonder blauw draad zoals beschreven in de handleiding van fibaro en online op robbshop

Nogmaals bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen

Die heeft ook geen blauwe draad en heb ik volgens bijlage aangesloten.

aansluiting

Zoals al gezegd schakelt S1 die halogeen verlichting (ik dim deze ook) en met S2 schakel ik 4 Hue lampen

Dus er zal sowieso een draad bij moeten komen, begrijp ik dat goed. Of kan ik de dimmer ook aansluiten op dezelfde draad als de dimmer die de halogeen schakelt?

Even een oud topic opratelen, maar ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik heb wel een blauwe draad bij m’n dimmer, maar wanneer ik m’n lampen van de dimmer afhaal en doorverbindt zodat ze continue stroom hebben, dan stopt de dimmer met werken. Knoppen/klikken/pulsen worden niet met doorgegeven/herkent. Het lampje op de dimmer gaat ook rood banden; calibratie fout zegt het manual. Is ook wel logisch want de lampen zijn eraf. Hoe heb jij dit nu aangesloten Roy?