Hue motion sensor met geavanceerde wensen

Beste allen,

Ik heb inmiddels erg veel apparatuur in huis aan de Homey hangen en volledig naar wens ingericht met Flows. Ik loop alleen vast bij het configureren van de Homey met hue motion sensor. Ik ben bang dat ik hele specifieke wensen heb. Ik heb op dit moment 3 hue bridges draaien met iConnectHue om alles werkend te hebben en wil graag alle ‘triggers’ verplaatsen naar de Homey.

Dit zijn mijn wensen:
-Indien buiten de zon op is; en beweging in de woonkamer; en de lichtintensiteit onder ***; dan activeer scene dag. (indien mogelijk zou ik graag een doel licht intensiteit instellen waarbij de homey doorlopend zelf de lampen feller, minder fel of uit zet om target te halen).
-Indien buiten de zon niet schijnt; en tijd tussen 16.00-23.00; en activiteit in de woonkamer, dan activeer scene avond. (ook switchen naar deze setting als er al activiteit was voor zonsondergang)
-Indien tijd tussen 23.00-07.00 en activiteit in de woonkamer, activeer scene nacht.

-Indien geen activiteit meer voor 45 min, dan dim de lampen langzaam tot uit en indien ‘iedereen gaat slapen’, dan lampen langzaam uit dimmen.

Tot slot lijkt het er op dat de Homey de hue bridge elke 5 sec ‘polled’ voor de laatste gegevens. kan ik dit versnellen om sneller respons te krijgen op activiteit?

Meer dan dank aan een ieder die een poging kan doen me te helpen!

ALS bewegingsmelder gaat aan EN het is na zonsopgang EN het is voor zonsondergang EN lux is minder dan *** DAN zet scene “Dag”.

ALS bewegingsmelder gaat aan EN tijd is tussen 1600-2300 DAN zet scene “avond”.

ALS bewegingsmelder gaat aan EN tijd is tussen 2300-0700 DAN zet scene “nacht”.

Voor deze kan je een timer toevoegen aan de voorgaande flows. Timer app is hier te vinden.
Hier zal je wel extra flows voor moeten maken ben ik bang.
De eerste flow wordt dan:
ALS bewegingsmelder gaat aan EN het is na zonsopgang EN het is voor zonsondergang EN lux is minder dan *** DAN zet scene “Dag” EN stop timer “woonkamer”.
Dan voeg je een flow toe:
ALS bewegingsmelder gaat uit DAN start timer “woonkamer”.
ALS timer “woonkamer” leeg is DAN dim de lampen naar 0 met een tijdsduur van 1 minuut.

Je kan het pollen handmatig aanpassen door de files van GitHub te downloaden en dan aan te passen maar dit word niet aangeraden. Als je dit lager zet dan 5 seconden dan KAN je Homey er van in de stress raken en dat wil je natuurlijk niet.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Ahh, Ricidanekshe, meer dan dank!

Ik zie dat ik de licht intensiteit alleen als primaire ‘ALS’ kan invullen. Kan het kwaad als ik begin met 'Lux is minder dan EN na zonsopgang EN voor zonsondergang EN bewegingsmelder gaat aan DAN zet scene dag EN draai zandloper om?

Dan zou ik de scene avond willen proberen als: Als LUX is lager dan xx EN er bewegingsmelder is aan EN de tijd is na zonsondergang EN de tijd is voor 23 uur DAN zet scene avond.

En meer dan dank voor de suggestie van de timer, ga ik nu meteen proberen!

Wat pollen betreft, ok. Dan moet ik het er mee doen dat de response verlengd wordt naar maximaal 5 seconde. Uiteindelijk ook niet het einde van de wereld :wink:

Heb je nog een suggesie voor het adaptief verrhogen en verlagen van de helderheid van de lampen (zonder dat deze gaan ‘dansen’ en iedere seconde harder en zachter gaan?

Tot slot merk ik nu dat ik nog tegen 1 ding aan loop. Ik heb een Harmony en aan de TV/film activiteiten zit een specifieke scene. Kan het kwaad als ik een flow maak waarbij ik instel dat als er een activiteit actief is op de harmony hub bovenstaande genegeerd wordt?

Mijn enthousiastme groeit met de dag voor de Homey!
Nogmaals dank voor de hulp!

Beetje jammer :wink:

Kan geen kwaad want het kan niet.

Die had ik al gegeven dacht ik met “DAN dim de lampen naar 0 met een tijdsduur van 1 minuut”.
Tijd kan je zelf invullen maar de Hue lampen gaan hier aardig goed mee om vind ik.

Kan geen kwaad, gewoon doen!

Slik, ik heb het idee dat dit door auto correctie is ontstaan. Ik heb 2x gekeken of de naam klopte. Excuus…:see_no_evil:

Top en dank! Ik ben nu de flows aan het bouwen. Het valt me echter op dat als ik kies voor DAN activeer Hue scene deze in 0 seconden geactiveerd wordt. Als ik kies voor een specifieke lamp inschakelen dan kan ik aangeven hoe snel dit mag gaan (fade in). Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je hier wellicht ook nog een briljante oplossing voor?

Wat betreft het dimmen, zeker, die heb ik aan het einde ingebouwd. Deze werkt top! Ik bedoelde eigenlijk specifiek voor een badkamer dat ik het mooi zou vinden als ik een DOEL lux kan opgeven en het systeem en soort van adaptief de helderheid aanpast om dat doel in lux na te streven. Maar misschien ga ik nu wat ver in de dromen… :wink:

Super dat je me al zo op weg geholpen hebt!!

Ik niet maar @robertklep wel!

Ennuh, aanzetten of dimmen naar… Zijn 2 verschillende dingen maar “dimmen naar” kan wel met een tijdsduur.

Super! Ik ga kijken of ik het zo naar wens krijg. De scènes in hue zijn in kleuren en helderheid nu volledig naar mijn wens. Ik zou alleen de fadein time naar die scene graag wat langzamer willen dan de ca 0.5 sec die ik nu zie. Ik begrijp dat dit niet kan met scenes. Is er een mogelijkheid om die kleur te uit te lezen en in homey te zetten zodat ik ze makkelijk kan ‘toewijzen’? Wordt nog een uitdaging; 12 lampen, inschakelen, infaden en op de goede kleur zetten. Als het met een scène zou kunnen zou het ‘DE’ oplossing zijn ;/)

H@Ranney,
Ik heb ongeveer dezelfde opstelling (zal wat flows inkopieren).
Heb wel een nadeel van de hue motionsenor ontdekt.
De lux is waarschijnlijk niet ontworpen als input. Ik heb gemerkt (via inzichten logging) dat de lux waatde zeer onregelmatig wordt doorgegeven. En als ik lang weg ben gignr de lampen soms helemaal niet aan op basis van lux :frowning:

Hieronder mijn flows

Ipv “and statement” disable ik meestal de flows (zeker bij motionsensors) minder processorstress op homey (al heb ik nooit processorproblemen gehad)

“Huiskamer is donker” is een logic variable. Dat maakt het makkelijk om te experimenteren met de juiste lux (ik heb meerdere flows die op dezelfde lux level reageren)

image

image

Ok, nogmaals dank voor alle hulp. Ik heb het werkend gekregen. Wat mij betreft kan deze op slot.

Ter info, misschien hebben anderen er wat aan:

  1. Hue Motion sensor data wordt, net als alle andere data, binnen gehaald via polling. Dit gebeurd als ik het goed heb begrepen eens in de 5 seconden. Hierdoor kan er vertraging optreden bij de reactie op de Homey. Door een sensor te gebruiken welke direct op de Homey aangesloten zit zou je dit mogelijk kunnen voorkomen.

  2. Scenes gebruiken met langzamere opstart tijd is met de Homey mogelijk! Door de opstart (fade-in) tijd van een scene aan te passen in de app: ‘all 4 Hue’ maakt dat deze fade-in tijd IN de scene zit. Door de Homey een scene in te laten schakelen is de fade-in tijd nu niet 0,4 seconden maar iedere wenselijke tijd. Mogelijk dat een andere app dit ook kan. Ik heb niet gezocht toen ik deze werkende oplossing tegen kwam. (Credits voor iemand anders op het forum die dit als oplossing aanreikte!)

  3. Ik heb een poging gedaan de papertrails log methode te doorgronden, maar ben er niet uit gekomen. Ik heb uiteindelijk besloten om het zo aan te pakken:
    1> activiteit in woonkamer EN lampen waren UIT EN minder lux dan xxx is lampen aan (onderscheid gemaakt in voor en na zonsondergang voor kleurtint - daarnaast alleen triggers als logitech harmony op ALLES UIT staat. anders licht passend bij de activiteit)
    2> Geen activiteit meer EN lampen zijn aan dan draai zandloper om
    3> activiteit woonkamer en lampen zijn aan dan STOP zandloper
    (4> Als Harmony activiteit NIET alles uit is dan stop zandloper)

5> Als beweging woonkamer en lampen woonkamer aan EN lux lager dan XX start zandloper 2
6> Als beweging woonkamer en lampen woonkamer aan EN lux hoger dan XX stop zandloper 2
7> Als beweging woonkamer en lampane woonkamer aan EN zandloper 2 leeg dan verhoog verlichting met 10%

8> Visa versa met verlagen verlichting.

Ik zou er graag nog een gemiddelde voor gebruiken ipv een ‘domme’ timer. Maar hier moet ik me ook nog is in verdiepen. Voor nu met 25 flows voor 1 kamer even happy :wink: