Hulp aanwezigheid detectie

Hi,
Ik heb een flow lopen die kijkt of ik aanwezig ben. Bij afwezig zet hij diverse apparaten uit en bij aanwezig zet hij ze aan. Nu rijd ik soms alleen voorbij en dan zet hij ze aan. Dat is dus niet de bedoeling op dat moment. Hoe los ik dat op? Ik denk met een soort timer, maar hoe?

Wie helpt mij op weg.
Alvast bedankt,
Daskie

Flow 1
Als - persoon A komt thuis
En -
dan - start een countdown timer van 15 minuten

Flow 2
Als - Voordeur word geopend (of beweging gedetecteerd op de begane grond)
En - de countdown timer loopt
Dan - Start de flow die je diverse apparaten aanzet en stop de countdown timer

Hi,
De flow werkt bedankt voor het meedenken!
De flow om hem uit te zetten is als iemand thuis komt dan diverse apparaten aan. Als ik nu voorbij rij en niet thuis kom gaan de apparaten niet aan maar krijg door die flow wel een push melding dat hij diverse apparaten uitgezet heeft.
Los ik dat op met,
Als - deurcontact melding geeft.
En - laatste persoon is weggegaan.
Dan - alles uitzetten

Gr. Daskie

Hoi,
Ik zal het beter proberen uit te leggen!
Ik had 2 simpele flows lopen
1 als de eerste persoon thuis komt, dan apparaten aan.
2 als laatste persoon vertrekt, dan apparaten uit en stuur een push bericht dat het uit staat.

Flow 1 heb ik vervangen door wat jullie eerder hebben aangegeven waardoor het systeem niet meer de apparaten aanzet en bij langs rijden. Ik heb nu nog wel flow 2 lopen die bij vertrek de apparaten uitzet. Maar bij langs rijden ziet homey even mijn aanwezigheid en even later krijg ik een push dat hij het systeem uit gezet heeft.
Hoe voorkom ik dat homey bij langs rijden flow 2 gaat uitvoeren?

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is
Alvast bedankt
Daskie

Je kan in flow 2 opnemen dat flow 2 uitgeschakeld moet worden.
Vervolgens laat je flow 2 weer aanschakelen door flow 1.

Als je dan eenmaal weg bent kan flow 2 niet nogmaals lopen voordat flow 1 gelopen heeft.

Hi,
Bedankt voor je reactie!
Kan je uitleggen hoe ik dat dan aanpak?
Alvast bedankt.
Gr.
Daskie

Ongeveer zo…

Dat ziet er simpel uit, ik ga het morgen testen!
Bedankt voor het meedenken.

Gr,
Daskie

Ik gebruik de app smart precense (https://apps.athom.com/app/nl.terryhendrix.smartpresence). Scheelt ook gps (accu) en je hoeft niet op iedere telefoon de homey app te installeren. Een countdown van 3 minuten gekoppeld om een valse status (in logica) te voorkomen. Werkt bij mij foutloos. Flows gekoppeld aan verwarming, verlichting, bewegingssensoren in tuin, etc. Ook icm met “eerste persoon komt thuis” of “laatste persoon gaat weg”. Je kunt ook een flow maken dat als jij niet thuis bent en je schoonmoeder komt binnen, je een pushbericht krijgt met het advies vooral nog even weg te blijven :innocent:.

1 Like

Ik gebruik locative, met webhooks. Scheelt weer een app op Homey. Je kunt de straal voor detectie vergroten en verkleinen. Als ik nu in de trein zit, wordt ik niet meer als thuis komend beschouwd. Enige nadeel is dat de straal van detectie tot max een paar honderd meter kan worden vergroot. De nauwkeurigheid is daarentegen ERRUG goed.

Jammer genoeg alleen voor IOS beschikbaar zo te zien… :frowning:

kan je dat “Een countdown van 3 minuten gekoppeld om een valse status (in logica) te voorkomen” eens nader specificeren.
De hier aanwezige iPhone 11’s hebben de onhebbelijke eigenschap om wifi telkens aan en dan weer uit te zetten waardoor de Aanwezigheid status telkens omkeert.

Beste,
Komt er op neer dat als de telefoon geen verbinding met het wifi netwerk heeft, je dan eerst een zandloper start. Bij mij werkte een looptijd van 3 minuten goed. Als de zandloper leeg is, wordt dan een flow aangestuurd die de status van je logica aanpast (X is thuis → Ja/Nee). Daardoor heb je wel enige vertraging in de exacte status dus.
Inmiddels werk ik ongeveer een jaar met Webhook. Dat werkt feilloos. Op de iphone’s van mijzelf, mijn vrouw en de kinderen draait Locative. Op basis van je GPS positie stuurt die app dan een webhook als je een bepaalde zone in- of uitgaat. Op Webhook gebruiken - Homey Cornelisse en Geofencing met Locative - Homey Cornelisse staat een aanzet over hoe je webhook kan gebruiken. Door locative op de achtergrond te laten draaien op je telefoon, werkt het altijd (icm dataverbinding). Ik merk geen nadelige impact op accuverbruik.
Kun je hier verder mee?

1 Like

Zeer zeker, bedankt voor de geweldige uitleg, zeer gewaardeerd.