Homey Community Forum

Hulp aanwezigheid detectie

Hi,
Ik heb een flow lopen die kijkt of ik aanwezig ben. Bij afwezig zet hij diverse apparaten uit en bij aanwezig zet hij ze aan. Nu rijd ik soms alleen voorbij en dan zet hij ze aan. Dat is dus niet de bedoeling op dat moment. Hoe los ik dat op? Ik denk met een soort timer, maar hoe?

Wie helpt mij op weg.
Alvast bedankt,
Daskie

Flow 1
Als - persoon A komt thuis
En -
dan - start een countdown timer van 15 minuten

Flow 2
Als - Voordeur word geopend (of beweging gedetecteerd op de begane grond)
En - de countdown timer loopt
Dan - Start de flow die je diverse apparaten aanzet en stop de countdown timer

Flow 1:

Als: Pietje komt thuis
Dan: Enable flow 2 en Disable flow 2 na X minuten (dit voorkomt dat je flow aan blijft terwijl je niet na huis ging terwijl je voorbij reed)

Flow 2

Als: Deur gaat open (magneet contact, bijv Aqara of Neo coolcam)
Dan: Start aanwezigheids flow en Disable flow 2

Flow 3

Als: aanwezigheidsflow is gestart
Dan: Doe dit en dat, zus en zo

Geen timer nodig

1 Like

Hi,
De flow werkt bedankt voor het meedenken!
De flow om hem uit te zetten is als iemand thuis komt dan diverse apparaten aan. Als ik nu voorbij rij en niet thuis kom gaan de apparaten niet aan maar krijg door die flow wel een push melding dat hij diverse apparaten uitgezet heeft.
Los ik dat op met,
Als - deurcontact melding geeft.
En - laatste persoon is weggegaan.
Dan - alles uitzetten

Gr. Daskie

Mooi dat het ene werkt.

Echter wat je nu verder probeert uit te leggen :thinking: Misschien lullig, maar kan er niks van maken wat je nu bedoeld.
Hoe heb je je flows nou gemaakt zou misschien handig zijn, zijn je namelijk 2 voorbeelden gegeven.

Ook met dit stukje breng je mij iedergeval op een dwaalspoor (kan ook aan mij liggen :sweat_smile: )

Hoi,
Ik zal het beter proberen uit te leggen!
Ik had 2 simpele flows lopen
1 als de eerste persoon thuis komt, dan apparaten aan.
2 als laatste persoon vertrekt, dan apparaten uit en stuur een push bericht dat het uit staat.

Flow 1 heb ik vervangen door wat jullie eerder hebben aangegeven waardoor het systeem niet meer de apparaten aanzet en bij langs rijden. Ik heb nu nog wel flow 2 lopen die bij vertrek de apparaten uitzet. Maar bij langs rijden ziet homey even mijn aanwezigheid en even later krijg ik een push dat hij het systeem uit gezet heeft.
Hoe voorkom ik dat homey bij langs rijden flow 2 gaat uitvoeren?

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is
Alvast bedankt
Daskie

Het is me helemaal duidelijk nu.

Alleen dan moet ik eerlijk zijn heb er nu geen antwoord op eigenlijk.

Gebruik zelf de gps detectie ook niet om de zelfde reden. Ga weg wordt op weg gezet, loop na de auto (staat aan de achterkant van me appartement) word op thuis gezet. Rij weg word op weg gezet. Rij dan aan de voorkant lang wordt weer thuis gezet enz.
Ben om die reden op de Beacon detectie over gegaan.

Vraag me intussen wel af, en dat kan vast en zeker iemand beantwoorden.

1 Bij gps gebruik, en het kaartje “eerste persoon komt thuis” wordt je dus meteen als je binnen bereik bent als thuis gemakeerd, zoals @Daskie aangeeft

2 wat ik me afvraag ,als je nu een specifiek persoon komt thuis gebruikt, en dan in de en kolom "logic kaart is precies tag (pietje) dan markeer als thuis. Wordt je dan je pas specifiek als thuis gemakeerd in homey???

Als dit zo is dan heb je denk ik wel de mogelijkheid om je “probleem” te tackelen.

Ben benieuwd hoe dit zit

Je kan in flow 2 opnemen dat flow 2 uitgeschakeld moet worden.
Vervolgens laat je flow 2 weer aanschakelen door flow 1.

Als je dan eenmaal weg bent kan flow 2 niet nogmaals lopen voordat flow 1 gelopen heeft.

Hi,
Bedankt voor je reactie!
Kan je uitleggen hoe ik dat dan aanpak?
Alvast bedankt.
Gr.
Daskie

Ongeveer zo…

Dat ziet er simpel uit, ik ga het morgen testen!
Bedankt voor het meedenken.

Gr,
Daskie

Ik gebruik de app smart precense (https://apps.athom.com/app/nl.terryhendrix.smartpresence). Scheelt ook gps (accu) en je hoeft niet op iedere telefoon de homey app te installeren. Een countdown van 3 minuten gekoppeld om een valse status (in logica) te voorkomen. Werkt bij mij foutloos. Flows gekoppeld aan verwarming, verlichting, bewegingssensoren in tuin, etc. Ook icm met “eerste persoon komt thuis” of “laatste persoon gaat weg”. Je kunt ook een flow maken dat als jij niet thuis bent en je schoonmoeder komt binnen, je een pushbericht krijgt met het advies vooral nog even weg te blijven :innocent:.

Ik gebruik locative, met webhooks. Scheelt weer een app op Homey. Je kunt de straal voor detectie vergroten en verkleinen. Als ik nu in de trein zit, wordt ik niet meer als thuis komend beschouwd. Enige nadeel is dat de straal van detectie tot max een paar honderd meter kan worden vergroot. De nauwkeurigheid is daarentegen ERRUG goed.

Jammer genoeg alleen voor IOS beschikbaar zo te zien… :frowning: