Hulp bij aansturen Toshiba Aircosysteem

Homeys,

Ik ben opzoek naar een ontwikkelaar die mij (betaald) kan helpen met het uitlezen en aansturen van een Toshiba Airco systeem middels Homey.

Het betreft een zakelijk airco systeem welke middels een controller meerdere units aanstuurt. Zelf ben ik al behoorlijk opweg betreft het uitlezen en aanpassen van de instellingen middels bijvoorbeeld onderstaande verzoeken:

/cgi-bin/action?stream=12&function=2&key=2_1_2770234&vtype=4&id=2054&mode=2&drive=0&speed=0&flap=0&temp=0&manual=0&fs=0&ac=0&ah=0

Ik kan dit in http requests zetten maar wil dit graag iets meer generiek inrichten.

Middels onderstaande query krijg ik de statussen van de airco units uitgelezen en deze zou ik graag laten omzetten naar bijvoorbeeld virtuele devices in de Homey zodat huidige status (aan en uit) en de ingestelde temperatuur worden uitgelezen.

Query:
/cgi-bin/action?stream=11&function=3&key=2_1_678320&vtype=1&id=-1
Respose:
"

> <row vtype="4" id="2048" md="1" dr="2" te="20" sp="5" fl="0" mn="1" br="18" fi="0" ma="Zomerprogramma" re="sample B" th="0" cd="" rb="0" cp="" ct="" hp="" ht="" fr="0" vm="0" vd="0" pl="0" sv="0" de="80" ds="sample D" fs="0" du="0" ac="0" ah="0" sf="0" mt="0" ak="0"/>

Zie jij hier mogelijkheden in dan kom ik graag in contact. Het is een hobby project dus verwacht geen gouden bergen :wink:

Groeten,

Interessant, hoop dat het dan ook werkt voor een Carrier/Midea airco, ik zou dan heel blij zijn.

Werkt die dan met precies dezelfde commando’s?

Zal elkaar toch niet zoveel ontlopen Robert? Alhoewel de Daikin app werkt voor mij geen meter.

Ach het is misschien hoe noem je dat “Wishfull thinking”.

Elk merk vindt opnieuw het wiel uit. Anders was er wel één “airco” app geweest voor Homey :wink:

We wachten af wat er komen gaat, maar ik denk dat je gelijk hebt en weet je er zijn wel oplossingen zoals Tado en Sensibo, maar dan mis je de terugkoppeling.

@LelyBob

Als je sensibo juist installeert, dan heeft sensibo altijd de juiste status van je AC. Sensibo onthoudt de laatste temperatuur instelling. Ook als je daarnaast nog je remote control gebruikt. Sensibo heeft ook een temperatuur en vochtigheidssensor. Ik heb er 6, ze werken uitstekend dmv app of met Google assistent en sinds kort ook homey.

@Rrrr Dankjewel voor je toelichting
Ik kan mijn dubbele split nu via Google assistant bedienen, weleens waar alleen aan en uit en temperatuur veranderen. Natuurlijk ook via de app van Carrier/Midea lokaal en op afstand, maar dat is allemaal heel summier met een heel eenvoudig rooster.
Dus ik ben wel in de markt voor Sensibo of Tado en dan met Homey uitgebreidt aansturen. Maar ik zit een beetje te hikken tegen het maken van handige flows. Ik krijg dat niet meer zo goed voor elkaar. Begin wat ouder te worden. Dus nog even nadenken wat ik nu echt wil.

Sensibo komt met een app, dus geen flows nodig en niet nodig om in Homey te installeren.
Met juist installeren bedoelde ik: op de juiste plek hangen zodat Sensibo ook de IR signalen van de remote control vangt en daarmee alles in sync blijft.

Sensibo kent ook een schedule voor aan uit. Lekker makkelijk als je hem eens vergeet uit te zetten.

Sensibo kan ook zelf reguleren, het heet Climate React (CR). Als je die (op de app handmatig) aanzet, dan zet Sensibo the AC uit/aan afhankelijk van de onder en bovenwaarden (temperatuur, vochtigheid, behaaglijkheid). Scheelt veel energie.

Het enige dat je in Homey zou willen doen is de CR feature disablen/enablen op bepaalde tijden. Dat lukt namelijk niet met het schedule in de Sensibo app. Het kan wel via de Sensibo web app en ook via de API. Ik heb de developer van de Sensibo app in Homey net gevraagd of hij dat kan doen en wacht af. Sensibo werkt ook perfect zonder Homey, met de Sensibo app of via GA.

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat Sensibo de airco inschakeld om te verwarmen bij een bepaalde onder temperatuur en laat koelen bij een bepaalde boven temperatuur.

Nee, dat zou niet handig zijn, maar als je dat wil kan hij het wel. Het is geheel instelbaar.
Ik gebruik hem zo:
In de zomer schakelt de CR feature de AC (koelen) uit wanneer het koud genoeg is en wacht tot de bovenwaarden zijn bereikt en zet dan de AC (koelen) weer aan.
In de winter kun je hem anders instellen met verwarmen, zodanig dat hij de AC (verwarmen) uitzet wanneer een bepaalde boventemperatuur is bereikt.

Maar die thermostaat werking zit toch al in de splitunit zelf, althans bij mij wel.

Natuurlijk. Ik heb AC native thermostaten nooit goed genoeg gevonden. Ze reguleren primitief, de AC staat continue aan, en zijn niet nauwkeurig genoeg. Altijd bevriezen in de midden van de nacht.

Sensibo biedt app control, ook als je niet thuis bent, 0.5 graad nauwkeurigheid, vochtigheidsgraad en tijdschakeling. Bovendien ook nog eens de bovengenoemde CR die de AC uitzet wanneer hij niet nodig is.

Ik heb nu 6 sensibo’s thuis en kantoor en nog eens 5 voor vrienden. Alle gebruikers totaal happy.

Je hebt me overtuigd ga straks bestellen, nog ergens een goed adres?

Robbshop of ergens anders. Er zijn deals als je meerdere tegelijk koopt. Toen ik ze kocht waren ze nog niet in Nederland.

Er is/komt een nieuw model met separate sensor. Heb ik niet nodig, maar dat zou het genot nog meer kunnen vergroten.

Climate React nu ook met Homey te enable/disablen.

Het is nu mogelijk om bv. met een tijdgestuurde flow eerst CR uit en dan de AC uit te zetten.

Thanks to Bjørnar the developer!

Besteld bij Robbshop, maandag of dinsdag binnen. Ik neem aan dat jij met het juist installeren bedoeld dat de Sensibo in de buurt van de splitunit moet hangen, zodat indien je de afstandbediening toch gebruikt de info ook bij de Sensibo word ontvangen.

Top dat de Homey app meteen is aangepast. Mocht ik wat problemen hebben met het maken van flows kan ik dan raad vragen aan jouw en bijvoorbeeld wat voorbeelden krijgen zodat het kwartje bij mij gaat vallen.

Tuurlijk. Het best kun je beginnen zonder sensibo op homey te installeren. Leer de sensibo app goed gebruiken. Dan ontdek je vanzelf waar homey eventueel waarde toevoegt.

Ben enthousiast geworden en ik hou je op de hoogte.

@MEYO084 is het nog gelukt je thosiba airco units te koppelen?
Ik heb zelf twee Thosiba Haori’s welke ik graag aan homey zou koppelen, ben benieuwd of/hoe je het gedaan hebt.