Hulp bij configureren Net scan app

Hi all,

In navolging op een eerdere post in een andere topic (Flow starten bij geen internet - #19 by UA84), wil ik graag aan de gang met de Net scan app.

Doel: monitoren of mijn Ziggo Connectbox en Unifi USG router internetverbinding hebben. Zo niet, dat ze dan automatisch aan en uit worden gezet door Homey middels een zigbee smart plug.

Als ik het goed begrijp zou dit moeten lukken met de Net scan app. Ik moet daarvoor port forwarding inregelen met een TCP poort. Dit zowel op de USG router als op de Ziggo connectbox. Ik heb hiervoor een paar vragen:

  1. Mijn Ziggo Connectbox staat in bridge modus, is het dan mogelijk om port forwarding te doen en een TCP poort openzetten/creeeren?

  2. In de unifi app (ios) zou ik makkelijk in moeten kunnen regelen. Maar hoe bepaal ik welke poort ik open moet zetten en welke IP adres moet ik daarin noteren (van Homey, van de USG, of willekeurig)? Zie foto voor verduidelijking van mijn opties:

Deze vraag geldt overigens ook voor de Ziggo Connectbox, maar dan moet ik even uitzoeken of (afhankelijk van het antwoord op vraag 1) en hoe ik dat in moet regelen.

Heb zelf nooit port forwarding hoeven in te regelen, maar wordt dus tijd dat ik me erin verdiep. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen met deze vragen. Alvast bedankt!

Probeer eerst eens als je wilt. Ik heb niets gewijzigd op mijn router en het werkt bij mij.
Als je een website op poort 80 monitort zou het moeten werken.

Voorbeeld:

1 Like

Any nice way to rewrite the “true / false” values without creating a logic flow?
Would love to rewrite them to “online” and “offline” (and yes i can think of some nice workarounds, but trying to keep it simple if possible)

Ah was een Nederlands topic, sorry. Spreek dus ook gewoon Nederlands, dus reacties in het Nederlands zijn ook meer dan welkom :slight_smile:

Als je ook de oorzaak wilt achterhalen waarom het “internet” het niet doet kan je naast bv een website (op poort 80 of 443) ook even de DNS server die je gebruikt toevoegen op poort 53, scheelt je weer je modem resetten als het een DNS probleem blijkt te zijn.

Hi Peter,
Had al eea geprobeerd zonder zaken te wijzigen.
Eerst alleen met IP adres van de router en vervolgens met een willekeurig TCP poort erbij. Zojuist ook nog met port “80” geprobeerd.
In alle gevallen krijg ik dit:

Vandaar ook mijn verwachting dat ik eea met port forwarding moet doen. Ik twijfel dus welk ip adres ik moet noteren en of ik een willekeurige poort kan selecteren of hier een vaste lijst van is.

Als je modem in bridge staat is het enige wat het modem doet het signaal doorsturen naar je router. Alle instellingen moeten daarna gebeuren in je router, modem doet daar in principe niks meer mee.

Dat gevoel had ik al.
Maar is het dan dus ook niet mogelijk om mijn ziggo modem te koppelen aan Net scan app, om het te kunnen monitoren?

Je modem heeft nog wel een IP adres .

Net geprobeerd, dan krijg ik dit:


Zou mijn eerste foto (eerder in dit topic), dan wel goed zijn “Nee device offline”? Maw device is niet offline? :crazy_face:

Zie bij de USG namelijk wel:

Je wilt een extern IP adres monitoren, bijvoorbeeld het IP adres van www.google.nl: 172.217.168.195 (poort 80).

Zodra dat adres niet (meer) bereikbaar is, is de kans groot dat je internetverbinding plat ligt.

Je hoeft niks te doen met port forwarding o.i.d.

1 Like

En je modem is 192.168.100.1 ?

Thanks.
Ik heb het dan verkeerd begrepen dus.
Ik kijk met de net scan app of een website te bereiken is en niet zozeer of een apparaat (in mijn geval router en modem) een internetconnectie hebben. Ik zat dus veel te moeilijk aan het doen, kwartje valt nu ook op post van Peter…

1 Like

Zou bij Ziggo 192.168.178.1 moeten zijn voor de connectbox. Aangezien ik hem in bridge heb staan moet ik eigenlijk met een laptop en kabel even inloggen om te checken. Maar meen mij te herinneren dat het ook dit is.

Dat is je ip van je router. Zodra het modem in bridge staat gaat dit ip naar je router en is 192.168.100.1 voor je modem.

1 Like

Ga ik dat eens proberen, overigens is dat van de router 192.168.1.1. Dat weet ik zeker, maakt dat nog verschil voor Ziggo?

Maae ben een beetje in verwarring ook door de reactie van Robert. Gaat me dit uberhaupt lukken om specifiek de modem en router te koppelen of is deze app vooral bedoeld om status van een website te checken en op basis daarvan te bepalen of ik wel of geen internet heb. Vind ik iets minder zuiver vandaar.

Gewoon het advies van die mannen volgen en het Google adres gebruiken. Dat je modem bereikbaar is wil nog niet zeggen dat hij ook met internet verbonden is.

1 Like

Dank je wel heren! Ga het dan op google website monitoren.

Nog wel een laatste vraag ter verduidelijking:
Checkt de app dan of Homey de website kan bereiken of uberhaupt je router (wat ik me ergens niet kan voorstellen). Maw als Homey offline is om wat voor reden en de website niet kan bereiken, dat er dan wordt aangegeven geen connectie meer te hebben. Ben benieuwd hoe dat werkt.

De app draait op Homey en checkt dus of die website vanaf Homey bereikbaar is.

1 Like

Da’s een instinkertje. Het device heeft de “alarm” capability.
Dus je moet het zien als Nee = Okee:
“Device offline: Nee” = Device online
“Device offline: Ja” = Device offline (icoontje knippert dan rood, en er verschijnt een uitroepteken in een oranje cirkeltje in je device tile.)

1 Like

Je kunt zelfs je router zelf monitoren, puur op IP adres.
En als je meerdere sites tegelijk monitort (voor iedere site een device aanmaken), kun je beter beoordelen of enkel die ene site platligt, of je internetverbinding.

1 Like