Hulp bij instellen Fibaro dimmer 2

Beste leden,

Ik heb al aardig wat knoppen en sensoren in huis. Recent is een dimmer 2 van Fibaro aangesloten op het ganglicht. Bij het koppelen wordt er gevraagd om 3x b te drukken (of 3x het licht aan en uit te doen), waarna er een vinkje verschijnt. Dat moet een tweede keer en dan gaat hij “installeren”. Het lukt niet om de cyclus af te maken.

Is er iemand die uit de omgeving Leusden komt die voor een bak koffie of fles wijn bereid is om de dimmer te koppelen aan Homey?

Soms moet je inderdaad even een paar keer proberen met dat 3x drukken op Fibaro Dimmer de tweede keer, geduld is de boodschap… Indien mogelijk ervoor zorgen dat de Dimmer zo dicht als mogelijk bij Homey staat

En hem eerst een keer verwijderen voordat je hem toevoegde.
Ook al is hij nog nooit gekoppeld geweest

Toevoegen gaat als volgt

-Houd Homey dicht in de buurt van de dimmer
-start het pairing proces in de Homey app
-3x drukken
-Dimmer gaat dan calibreren. Wacht tot dit klaar is! (Duurt even)
-Als hij klaar is met calibratie gaat er een groene led branden op de dimmer.
-Dan nog een keer 3x drukken

In de beta app van Fibaro zijn deze aanwijzing al aangepast

1 Like

Ik heb eerst de dimmer verwijderd in Homey (succesvol). Ik heb stap 1 gezet waarna de dimmer is gaan calibreren (licht gaat stapsgewijs harder en uiteindelijk uit). Toen het lampje groen ging branden heb ik nogmaals 3x gedrukt. Homey geeft aan de dimmer te installeren. Het eindigt steeds met de melding dat het fout is gegaan. Deze oplossing heb ik driemaal doorlopen (Einstein had hier een goede quote voor over madness).

Iemand nog andere manieren of in de buurt? :slight_smile:

Ik begrijp er niets van.

Wat is de afstand tussen Homey en je dimmer?

En heb je niet het idee dat de dimmer gaat calibreren en dat hij daar te lang mee bezig is om de volgende fase te bereiken?

Tasz: de afstand is 6 meter.

Roco: de dimmer calibreert bij de eerste fase. Er komt ook een vinkje in Homey. Nadat hij klaar is wordt het lampje op de dimmer groen. Dan druk ik weer snel 3x en geeft Homey her tweede groene vinkje aan en gaat installeren. Daar gaat het steeds fout want hij laadt lang en geeft dan de foutmelding aan.

Ik denk dat de eerste fase is verwijder het apparaat. De tweede fase zou het toevoegen van het apparaat moeten zijn en daar zou de dimmer gaan calibreren en een time-out opleveren zou ik zeggen.


Ik volg gewoon de instructies van Homey. Voordat ik het apparaat toe voeg verwijder ik het. Dan voer ik ‘apparaat toevoegen’ uit en heb je tweemaal dat je 3x op ‘b’ drukt. Ik kan niet tijdens die stappen andere stappen uitvoeren in Homey, zoals verwijderen…

Correct. En misschien gaat daar wel iets verkeerd? Vroeger hoefden we niet 2x op de b knop te drukken. Verwijderen deden we zelf omdat dat goed leek. Daarna toevoegen door 3x op de b knop te drukken en klaar. Er is dus iets veranderd lijkt het.

1 Like

Hmmmm, lekker dan. Wel frappant dat alle kaku spullen prima werken voor wehnig en dat ik hier hommeles mee heb.

Iemand ervaring met de nieuwe manier van toevoegen?

En wat heeft KaKu precies te maken met het toevoegen van Zwave devices?

Ja zie mijn eerdere post in dit topic

Daar gaat het waarschijnlijk mis. Zoals ik in mij stappenplan al zei moet de dimmer dicht in de buurt moet zijn
Ik was daarin misschien niet duidijk genoeg maar daar bedoel ik mee een paar cm.

Dat heeft te maken dat het secure include uit veiligheid met een zwak signaal gebeurt.

Dus Homey dichtbij brengen en dan nog een keer proberen

Klopt. In de Alpha versie van de Fibaro app is de beschrijving hoe je moet pairen inmiddels aangepast

Dus dit geldt alleen voor Fibaro devices?

Zover ik weet wel

Of voor Zwave devices in het algemeen?

Ik denk alleen Fibaro.

ok

De vergelijking met kaku had te maken met geld. Goedkoop spul maar werkt naadloos.

Probleem is wel opgelost nu dankzij jullie hulp! Ik wist niet dat het om centimeters ging. Had Homey al een keer ca. een meter er vanaf geplaatst. Nu er tegenaan gehouden en hij is toegevoegd.

Tnx!