Homey Community Forum

Hulp gevraagd met koppelen "heiman" rookmelders

hoi Roy, welke app moet ik dan gebruiken wanneer het mogelijk een zigbee variant betreft?

Ik zou dat eerst uitzoeken of dat zo is. Staat er aan de binnenkant niet ergens een type / serienummer?

helaas geen enkel merk of typenummer te vinden

Heb je de verpakking toevallig nog?

Dan heb je een app nodig die de zigbee variant ondersteunt, MAAR die is er nog niet (als ik het goed zie)

Heb er vaker iets over gelezen, had iets te maken met de zigbee core in homey of iets dergelijks. Ik denk/dacht dat @TedTolboom hier mee bezig is, of is geweest.

Overigens je kunt hem proberen toe te viegen als generic zigbee device in homey(of dat met homey v2 nog steeds kan weet ik niet) Zal niet veel doen maar als die hem toevoegd weet je ieder geval dat het de zigbee variant is

das een goeie :wink:

gelijk even het rommelhok in gedoken en de doosjes gevonden
op het doosje staat “HS1SA-M Smart Smoke Sensor”,
de korte handleiding geeft “Smart Photoelectric Smoke Sensor User Manual M414-6Ever1.0” aan

dan kom ik uit op: http://www.heimantech.com/product/89.html
de Zigbee ZHA en Z-wave logo’s zie ik op deze pagina

Op Robbshop lees je bij heiman “LET OP: Includen doe je door de hiervoor bestemde knop 2 seconden ingedrukt te houden in plaats van 3 keer snel achter elkaar klikken, foutje in de handleiding…”

Op Robbshop zie je ook een vergelijkbare rookmelder met fabrikaat “Vemmio”
https://www.robbshop.nl/rookmelder-vemmio

De handleiding

Kijkend naar de handleiding zie ik nergens iets van zwave, alleen
Networking ZigBee Ad-Hoc Network

typenummer bij Robshop voor de Zwave is HS1SA-Z
dus die Z zal niet toevallig zijn…

De huidige Heiman app ondersteunt alleen Z-wave. In het label in het batterij compartiment moet een Z-wave logo staan (of Zigbee).

Zigbee gaat niet werken aangezien rook sensoren gebruik maken van een Alarm cluster dat niet door Homey ondersteunt wordt. Mogelijk dat dit bij de Zigbee re-write opgeleverd wordt

Uit de handleiding:

Dus…

Ja lees net ook dat er Zigbee in de handleiding staat

In het batterij compartiment geen enkel logo te zien

Dag Ted, dank voor je antwoord.
Ik begrijp een beperking in de huidige software dus?

Zit er een ondersteuning in de toekomst in?
Je kan de rookmelder niet als aan universele melder aanmelden die een Flow genereert wanneer hij afgaat?

ik krijg net van de ontwikkelaar van de andere applicatie re horen dat het idd het procotol Zigbee is van deze rookmelder

1 Like

Heb nu toevallig ook net twee rookmelders gekocht van dit type… Ze kunnen dus nog niet gekoppeld worden met Homey… Hopelijk wordt dit wel mogelijk in de toekomst, is een grote meerwaarde… Zijn er nog mensen die rookmelders hebben gekoppeld? En met welke toestellen dan?

Ik heb nu de Heinman rookmelders buiten de app Heinman om gekoppeld via Zigbee. De koppeling lukt alleen werkt de push melding naar mijn Iphone niet. Bij de test lukt dit wel, maar niet bij alarm.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Heinman rookmelder koppelen met app Z-wave

Dag Davy,

hoe heb je de koppeling voor elkaar gekregen?

Beste Ted,

kan je aangeven of er een Zigbee re-write eraan komt? Of wat de status ervan is?

Ik weet even veel (of weinig) als jullie… daarvoor moet je toch echt bij Athom zelf zijn

Beste Hemerte,

Ik heb hem via homey>zigbee gekoppeld. De koppeling werkt alleen de push melding niet.