Hulp gevraagd met meerdere triggers en shakelstanden

Hallo, ik ben geen programmeur en loop tegen een probleem met het automatiseren van mijn afzuigkap in de keuken. Ik hoop dat dit is op te lossen in Homey flows. Heb al de app verzamelingen geïnstalleerd, maar ik heb geen idee hoe ik dat aan de praat krijg. Ik dacht dat ik de verschillende triggers daarmee kon combineren in het Als… kaartje. Als het niet met flows is op te lossen zou het mogelijk ook met HomeyScript opgelost kunnen worden.

De situatie
Ik heb in de keuken een afzuigkap ingebouwd in het plafond. Deze is geautomatiseerd d.m.v twee Fibaro relay 2 (voor 4 afzuigstanden) en een Qubino relais (voor de ingebouwde verlichting). Hier heb ik 4 flows voor gemaakt en die werken als ik ze met de smartphone trigger. So far so good ; )

Mijn idee was dat ik de afzuiging kan automatiseren door middels de stroomveranderingen van de stoomoven, inductiekookplaat en het tosti-apparaat de 4 standen te triggeren (op basis van het stroomverbruik. Hiervoor heb in in de meterkast een Qubino stroommeter voor de kookgroep (inductieplaat) geplaatst, een tussenstekker van Fibaro voor het tosti-apparaat en een tussenstekker 3500W van Qubino voor de oven.

Wat ik wil bereiken
Als het totale vermogen van de 3 metingen:

250 W ga naar stand 2
3500 W ga naar stand 3
5000 W ga naar stand 4

In elk van de situaties zou het mooi zijn als alles uitgeschakeld wordt de ventilatie terug gaat naar:

Stand 1 gedurende 600s (maar dat lukt me wel met de countdown app ; )

Alle hulp is van harte welkom, eventueel tegen een gepaste vergoeding ; )

Alvast bedankt!

Groeten,

Rob.

Als je middels meerdere triggers een flow wilt laten starten zou ik het als volgt doen.

1 hoofd flow maken met als trigger het kaartje “deze flow is gestart”

Vervolgens maak je voor de diverse trigger afzonderlijke flows welke je laat triggen waarmee je maar wilt, als actie pak je het kaartje “start een flow” en daarmee laat je dan de hoofd flow starten.

Hi Jan Willem,

Bedankt voor tip, ga het gelijk uitproberen ; )

This thread has been moved to the non-english forum, if you have any problems with that please feel free to contact me or another moderator.

Dat is als een goed startpunt.
Kopieer (of verander) deze flows en start deze met het kaartje “deze flow is gestart”

maak een flow die de som van de metingen bepaald
Als het goed is hebben de flowmeters een tag met de gemeten waarde (ik heb ze niet maar dat is bij alle devices zo).
Maak daarmee een flow met een logica commando die de 3 tags opteld en toekend aan een variabele, ook deze flow weer starten met het kaartje “deze flow is gestart”
maak flows die een stroomverandering detecteren
Dan nog drie (voor iedere meter een) flows die starten met “als de waarde van de flowmeting veranderd. In de DAN van deze flows start je de flow die de 3 tags opteld.
image
maak flows die bepalen welke schakelaars aangezet moeten worden
Dan nog drie flows die alle drie starten met “als de variable veranderd” in de EN zet je dan een van de 3 voorwaarden.

En in de DAN start je de flows die je zelf al hebt gemaakt behorende bij jouw voorwaarde

Als je nu denk, tjonge heb ik zoveel flows nodig? Lees dan mijn posting “how to structure your flows” (in het engels).
Ik ben een groot voorstander van opknippen in veel flows… :wink:

1 Like

Hi, ik heb een variabele aangemaakt ‘Afzuigvermogen’, maar ik kan het kaartje ‘Bereken een nummerieke variabele’ nergens vinden.

Oh laat maar het kan alleen in de ‘Dan’ sectie :smile:

:+1:

Ik heb alles werkend gekregen, kostte me wel veel tijd. Uiteindelijk opgelost met 14 flows ; )

Afzuig berekenen
Trigger stoomoven
Trigger toaster
Trigger kookgroep
Trigger stand 0 t/m 4
Afzuig stand 0 t/m 4

Bedankt voor jullie hulp!