Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Met MQTT ben ik nog aan het puzzelen tot die tijd heb ik nu 4 flows aangemaakt welke de ITHO aansturen.
In de ITHO heb ik de standaard settings voor LOW/MEDIUM/HIGH aangepast. Bij de low heb ik 20 als laagte gezet om een positieve flow te behouden in het systeem. De medium heb ik op 130 gezet iets lager dan de standaard 150. En de high heb ik op max gezet 254.

Voor alle drie de standen een virtuele knop aangemaakt als aan/uit “knop” en een extra knop “timer”

Zoals ik de ventilatie in huis gebruik:

De Low functie (stand 1) gebruik je als je ligt te slapen en/of voor langere periode weg bent (of als je het huis door laat tochten en alle ramen en deuren staan open)

Over het Algemeen staat de mechanische ventilatie in stand 2 (MEDIUM). Dat is ook de default stand van de ITHO (wat soms ook problemen veroorzaakt, zie tweakers forum).

De HIGH (stand 3), gebruik ik als men aan het douchen is, als men aan het koken is (roosters in de keuken zitten waarop de huis ventilatie extra wegzuigt. Als een soort assistentie van de afzuigkap. En als men een nummer 2 doet op de wc (nog geen idee hoe ik dit ga automatiseren :wink: zal wel met een knop worden)

Voor de LOW functie heb ik een flow gemaakt waarbij de tijd is op genomen, en de ventilatie naar LOW gaat tussen 00:00 - 06:00. Tevens een flow gemaakt gekoppeld aan mn “Bed Tijd” flow waarbij alles uitgeschakeld wordt in huis wat niet aan hoort te staan als men ligt te slapen. Tevens een flow gekoppeld aan “LOW” als de laatste persoon het huis heeft verlaten.

Voor de MEDIUM functie heb ik een flow gemaakt welke de fan naar de MEDIUM (stand 2 ) zet.

Voor de HIGH functie heb ik een flow gemaakt welke aangesproken wordt als de Aqara temperatuur/vochtsensor boven de 80% aangeeft in de douche , en weer terug gaat naar MEDIUM wanneer deze onder de 80% komt. Er is 1 klein nadeel aan deze manier en dat is de scan tijd van de aqara vochtsensor (niet getimed maar volgens mij is dit ca 10 minuten).
Wanneer men in de keuken gaat koken, kan men de “TIMER” knop gebruiken op Homeydash, SIRI commando “Koken” of old school de RFT afstandsbediening gebruiken. Zit nog te denken om een knop/switch aan te sluiten op de afzuigknop, waardoor dit automatisch gaat.

Nu dit redelijk werkt met dank aan @Andres_Moerland en alle overige input. Ga ik aan de slag met MQTT, was vandaag afgeleid van dit project door alle andere topics op dit forum :wink:

3 Likes