Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

@Torch1969 Ik zal een tutorial hiervan gaan maken aangezien deze automatisering uit verschillende onderdelen bestaat die uiteindelijk weer samenkomen in het aansturen van het toerental van de Itho.

Maar om je alvast een idee te geven zal ik de variabelen laten zien die ik gebruik in de verschillende formules:

  • Air Quality Inside: Deze sensor meet de CO2 waarde van de ruimte waar de sensor aanwezig is. Er wordt gekeken door de ontwikkelaar van de Itho aansturing om de CO2 meeting op te nemen in de sensorprint samen met de temperatuur en humidity. Dan meet je de CO2 in de luchtstroom van de Itho.

  • Air Quality Inside %: De CO2 waarde zet ik hier om naar een %.

  • Air Quality Outside: Deze waarde leest ik uit via een andere app. Afhankelijk van deze waarden wordt er een bepaalde categorie aangehangen. Indien de buitenlucht zeer slecht is dan wordt de Ithio in toerental terug gezet.

  • Air Quality Outside %: De waarde zet ik hier om naar een %.

  • Itho Humidity: Deze waarde lees ik via een Homey script uit vanuit de sensor van de Itho.

  • Itho Humidity %: Deze waarde wordt bepaald door de hoogte van sensorwaarde en kan bij een bepaalde Humidity drempel het toerental procentueel verhogen.

  • Itho Speed: Dit is de ingestelde snelheid dmv formules via Homey in een schaal van 0 - 253.

  • Itho Speed %: Dit is de ingestelde snelheid omgezet in % van het totaal.

  • Itho Speed State: Dit is de werkelijke Itho Snelheid. Het kan zijn dat je de remote gebruikte en daarmee een andere snelheid instelt. Dit gaat dan buiten Homey om en is dmv deze waarde te zien,

  • Itho Temperatuur: Deze waarde lees ik via een Homey script uit vanuit de sensor van de Itho.

De formules heb ik zo gemaakt dat de snelheid van de Itho altijd binnen de 0-253 blijft ofwel tussen de 0-100%. Binnen dit bereik spelen de Inside en Outside Air Quality een rol, zo ook de CO2 waarde.

Dus hoe hoger de CO2 waarde, des te hoger het toerental. Maar indien de buitenlucht slechter is, dat gaat het toerental weer naar beneden. Ook is hierin de humidity meegenomen. Dus wanneer je aan het douchen bent gaat direct het toerental vanaf een ingestelde drempel omhoog maar is ook weer afhankelijk van de CO2 waarde en de buitenlucht kwaliteit.

Ik zal alles wat ik hiervoor heb gemaakt eens uitwerken in een tutorial en hoop dat andere hier dan ideeën uit op kunnen pikken om een eigen setting te maken.

3 Likes
  • Ik weet niet zeker of de waarde als response code wordt uitgelezen. Als ik handmatig naar de url ga dan krijg in een lege webpagina met het getal te zien.
  • Ik heb de regel nog even gecontroleerd, maar ik zie geen spaties o.i.d…
  • Het is het overwegen waard om mqtt te gaan gebruiken, maar ik vond het wat omslachtig om alleen voor de afzuiging een broker en een client app te gaan installeren. Ik heb nog een Homey van 2016 en ik probeer het aantal apps te beperken. Ik wil het eerst via de http api werkend krijgen.
  • Goede tip om geen cirkel / loop te krijgen. Denk dat ik dit ga oplossen met een Logic waarde.

Ik heb hieronder nog wat info over de API van de wifi module neergezet:

API Description

General information HTML API

A simple HTML API is available at the following URL: api.html

The request should be formatted as follows:
http://[DNS or IP]/api.html?[param]=[value]

ie. http://192.168.4.1/api.html?command=medium
or
http://192.168.4.1/api.html?speed=150&timer=15

Unless specified otherwise:

  • A successful command will return ‘OK’, an unsuccessful command will return ‘NOK’
  • String params/values are supplied without quote marks
  • Values outside specified values/ranges will be ignored or 0 in case of an overflow

General information MQTT API

Unless specified otherwise:

  • The command must be sent as valid JSON
  • The command must be sent to the command topic
  • Values outside specified key/value ranges will be ignored or 0 in case of an overflow
  • String values must be supplied with quote marks in accordance with JSON standards

Ik heb deze itho WiFi module zelf ook, heb er dus ervaring mee, maar gebruik zelf mqtt.

Response codes bij een http request: HTTP response status codes - HTTP | MDN

Informeer eens in de tread bij de http request app hoe je die waarde 20 kunt uitvragen.

Ok, thx voor de info. Heb nog gezocht op internet maar ik kom er niet uit. Ben al wat aan het testen met MQQT, maar dit is helemaal nieuw voor mij.
De instellingen zijn helemaal leeg bij mij, weet iemand wat je hier moet invullen?

Die gegevens worden automatisch ingevuld op het moment dat je MQTT Active op On zet.
Je moet wel bij de Server het IP adres van Homey ingeven. Bij Username en password moet het zelfde zijn die je gebruik bij de MQTT Broker app. Naast de Broker app moet je de MQTT client app installeren. Hieronder een voorbeeld van de mogelijke settings:

Misschien kan het MQTT Device van de MQTT Hub app je verder helpen en dingen vereenvoudigen?

Daarmee kunnen device capabilities direct aan mqtt topics worden verbonden. Waar nodig kan gelijk een conversie of berekening worden toegepast. Ook kan de waarde rechtstreeks uit een JSON bericht worden geplukt, mocht dit nodig zijn.

Bijvoorbeeld:

Je kan meerdere sensoren, knoppen, sliders, etc. toevoegen aan een MQTT device, die allemaal luisteren naar mqtt topics of commandos versturen naar een topic.

Bij mij waren de instellingen weg, en ook bij het opnieuw activeren kwamen ze niet terug. Maar ik het het nu werkend gekregen en ik begin het een beetje te begrijpen hoe het werkt. Dit filmpje heeft mij ook een beetje geholpen hierbij om te begrijpen wat MQTT precies is: (24) What is MQTT and How It Works - YouTube

Ik heb het nu aan de praat gekregen met MQTT. Misschien kan het efficiënter maar het werkt in ieder geval wel.

Ik heb voor elke stand een virtual device aangemaakt die de afzuiging bedient vanuit homey app
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey

En ik heb een aantal flows die de stand uitlezen en ook de virtual device activeren zodat de status in sync is. Dit omdat de afzuiging ook vanuit de douche met een RF remote bedient kan worden
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey

Ziet er goed uit, heb je toevallig ook wat voorbeelden in combinatie met de itho wifi module?

Dat is lastig, ik ken de itho module niet :grimacing:.

Maar het komt er op neer dat je geen losse variablen maakt die gevult worden door flows, maar virtuele apparaten toevoegd aan Homey. Deze apparaten hebben ‘eigenschappen’ (capabilities) die o.a. gekoppeled zijn aan Homey interface elementen. Bijvoorbeeld de ‘dim’ eigenschap wordt een slider voor het dimmen van lampen en voor sensoren worden bijv. de juiste eenheden getoond met een bijpassend icoon. Een MQTT Device maakt het dus mogelijk om deze eigenschappen rechstreeks aan mqtt topics te koppelen. Al dan niet met een berekening of verwijzing naar waarde binnen een JSON bericht.

Mocht je alsnog de apparaten willen uitlezen/vullen/aanpassen via flows, dan kan dat ook en zijn daar dezelfde kaartjes voor beschikbaar als de ‘Virtual Devices’ app.

Heb je een voorbeeld van een mqtt bericht van de itho module? En een paar voorbeeld berekeningen? Dan wil ik wel een poging wagen om een voorbeeldje te produceren :slight_smile:.

Ik was even een paar dagen met vakantie. Fijn dat je wil helpen en ik hoop dat ik je de informatie kan geven waar je wat mee kan ik ben namelijk niet zo erg thuis in het MQTT verhaal. Kun je mij vertellen waar ik een voorbeeld bericht vandaag kan halen? uit de log van de MQQT client app in Homey? Verder gebruik ik nu geen berekeningen.

Dat is een interessante optie van de mqtt hub app.

Laat ik even helpen met de berichten en berekening.

Ventilatie snelheid instellen: itho/cmd/[speed]
Ventilatie snelheid ontvangen: itho/state/[speed]
waarbij [speed] een waarde is van 0-254

Berekeningen:
Dim waarde (0-1) omrekenen naar ventilatie snelheid (0-254) mbv mathjs: {{round([dim waarde]*254)}}
Ventilatie snelheid omrekenen naar dim waarde: {{round([speed]/254,2}}

Hi,

Vandaag geïnstalleerd en middels deze flow is gestart het command verzonden naar de Itho. Echter zal ik graag in een virtueel device willen schakelen tussen de standen met daarbij op de voorkant van het device een waarde op hoe hard hij staat zoals tegenwoordig kan met homey.

Iemand ideeën?

Denk persoonlijk dat dat laatste niet kan, zou wel gaaf zijn! Hopelijk heeft iemand een slim plan hiervoor

Ja hoor, dat kan. Met een virtuele thermostaat

Screenshot_20210722-095745

Hi Peter,

Tof om te zien dat jij dit al hebt gerealiseerd. Wil jij met ons de onderliggende flows met eventueel opmerkingen met ons delen?

Je maakt een nummerieke variabele aan met bijvoorbeeld de naam 'Stand Ventilatie.
Om de stand de bepalen gebruik ik het vermogen dat de ventilator gebruikt, maar dat kun je naar eigen wens invullen.

Om de stand vervolgens zichtbaar te maken op de virtuele thermostaat gebruik ik de volgende flow:

Succes!

1 Like

Iemand al een Orcon MVS-8 aangesloten op Homey middels een module achter de perilex?
Ik heb namelijk ook zo’n type. Wil wel een schakelaar in m’n keuken (waar nu de 3-standen schakelaar zit) behouden en het liefst een zigbee module gebruiken, aangezien m’n Z-wave mesh beperkt is door weinig Z-wave apparaten.
Kan iemand mij in de goede richting sturen?

Zo te zien is het een model met 220V perilex, maar meten is weten. Zelf heb ik een andere merk/type, maar met 220V perilex is dat allemaal om het even.

Zo ja dan is een gewone dubbele switch prima geschikt. In plaats van deze achter de perilex proberen te wurmen heb ik een perilex “Verlengsnoer” gemaakt met de schakelmodule ertussen. Die heb ik er op zolder tussen de unit en het aansluitpunt in de muur gezet. Heb dus niets aan de originele aansluitingen hoeven aanpassen en met het verlengsnoer eruit is alles als vroeger.

Ik heb wel een Fibaro z-wave genomen, ik weet niet of er een zigbee of wifi variant is die er op lijkt maar dat lijkt me wel. Ik gok dat er vast een shelly is o.i.d. met vergelijkbare specs, Zigbee weet ik niet zo een twee drie. Ik heb de oorspronkelijke draden die van de schakelaar in de keuken kwamen op de schakelaaraansluitingen geplaatst, en dan blijft de werking in de keuken inderdaad behouden. Heel soms moet ik in de keuken eerst een andere stand kiezen en dan de juiste, heb niet zo hard nagedacht waarom.

Ik heb gekozen om stand 2 en 3 automatisch schakelbaar te maken. Dan kan je hem niet helemaal uit zetten, maar dat is ook ook om gezondheidsredenen zwaar af te raden. Met 2 en 3 uit heb ik dus stand 1, met 2 aan heb ik stand 2 en met 3 aan heb ik stand 3. Perfect. Je hoeft niet bang te zijn voor 2 en 3 samen aan, dat is geen probleem.

In een eerdere post stelt iemand anders hier het tegenovergestelde over de Orcon MVS-8: