Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Dat is lastig, ik ken de itho module niet :grimacing:.

Maar het komt er op neer dat je geen losse variablen maakt die gevult worden door flows, maar virtuele apparaten toevoegd aan Homey. Deze apparaten hebben ā€˜eigenschappenā€™ (capabilities) die o.a. gekoppeled zijn aan Homey interface elementen. Bijvoorbeeld de ā€˜dimā€™ eigenschap wordt een slider voor het dimmen van lampen en voor sensoren worden bijv. de juiste eenheden getoond met een bijpassend icoon. Een MQTT Device maakt het dus mogelijk om deze eigenschappen rechstreeks aan mqtt topics te koppelen. Al dan niet met een berekening of verwijzing naar waarde binnen een JSON bericht.

Mocht je alsnog de apparaten willen uitlezen/vullen/aanpassen via flows, dan kan dat ook en zijn daar dezelfde kaartjes voor beschikbaar als de ā€˜Virtual Devicesā€™ app.

Heb je een voorbeeld van een mqtt bericht van de itho module? En een paar voorbeeld berekeningen? Dan wil ik wel een poging wagen om een voorbeeldje te produceren :slight_smile:.

Ik was even een paar dagen met vakantie. Fijn dat je wil helpen en ik hoop dat ik je de informatie kan geven waar je wat mee kan ik ben namelijk niet zo erg thuis in het MQTT verhaal. Kun je mij vertellen waar ik een voorbeeld bericht vandaag kan halen? uit de log van de MQQT client app in Homey? Verder gebruik ik nu geen berekeningen.

Dat is een interessante optie van de mqtt hub app.

Laat ik even helpen met de berichten en berekening.

Ventilatie snelheid instellen: itho/cmd/[speed]
Ventilatie snelheid ontvangen: itho/state/[speed]
waarbij [speed] een waarde is van 0-254

Berekeningen:
Dim waarde (0-1) omrekenen naar ventilatie snelheid (0-254) mbv mathjs: {{round([dim waarde]*254)}}
Ventilatie snelheid omrekenen naar dim waarde: {{round([speed]/254,2}}

Hi,

Vandaag geĆÆnstalleerd en middels deze flow is gestart het command verzonden naar de Itho. Echter zal ik graag in een virtueel device willen schakelen tussen de standen met daarbij op de voorkant van het device een waarde op hoe hard hij staat zoals tegenwoordig kan met homey.

Iemand ideeƫn?

Denk persoonlijk dat dat laatste niet kan, zou wel gaaf zijn! Hopelijk heeft iemand een slim plan hiervoor

Ja hoor, dat kan. Met een virtuele thermostaat

Screenshot_20210722-095745

Hi Peter,

Tof om te zien dat jij dit al hebt gerealiseerd. Wil jij met ons de onderliggende flows met eventueel opmerkingen met ons delen?

Je maakt een nummerieke variabele aan met bijvoorbeeld de naam 'Stand Ventilatie.
Om de stand de bepalen gebruik ik het vermogen dat de ventilator gebruikt, maar dat kun je naar eigen wens invullen.

Om de stand vervolgens zichtbaar te maken op de virtuele thermostaat gebruik ik de volgende flow:

Succes!

1 Like

Iemand al een Orcon MVS-8 aangesloten op Homey middels een module achter de perilex?
Ik heb namelijk ook zoā€™n type. Wil wel een schakelaar in mā€™n keuken (waar nu de 3-standen schakelaar zit) behouden en het liefst een zigbee module gebruiken, aangezien mā€™n Z-wave mesh beperkt is door weinig Z-wave apparaten.
Kan iemand mij in de goede richting sturen?

Zo te zien is het een model met 220V perilex, maar meten is weten. Zelf heb ik een andere merk/type, maar met 220V perilex is dat allemaal om het even.

Zo ja dan is een gewone dubbele switch prima geschikt. In plaats van deze achter de perilex proberen te wurmen heb ik een perilex ā€œVerlengsnoerā€ gemaakt met de schakelmodule ertussen. Die heb ik er op zolder tussen de unit en het aansluitpunt in de muur gezet. Heb dus niets aan de originele aansluitingen hoeven aanpassen en met het verlengsnoer eruit is alles als vroeger.

Ik heb wel een Fibaro z-wave genomen, ik weet niet of er een zigbee of wifi variant is die er op lijkt maar dat lijkt me wel. Ik gok dat er vast een shelly is o.i.d. met vergelijkbare specs, Zigbee weet ik niet zo een twee drie. Ik heb de oorspronkelijke draden die van de schakelaar in de keuken kwamen op de schakelaaraansluitingen geplaatst, en dan blijft de werking in de keuken inderdaad behouden. Heel soms moet ik in de keuken eerst een andere stand kiezen en dan de juiste, heb niet zo hard nagedacht waarom.

Ik heb gekozen om stand 2 en 3 automatisch schakelbaar te maken. Dan kan je hem niet helemaal uit zetten, maar dat is ook ook om gezondheidsredenen zwaar af te raden. Met 2 en 3 uit heb ik dus stand 1, met 2 aan heb ik stand 2 en met 3 aan heb ik stand 3. Perfect. Je hoeft niet bang te zijn voor 2 en 3 samen aan, dat is geen probleem.

In een eerdere post stelt iemand anders hier het tegenovergestelde over de Orcon MVS-8:

Met dit verschil, dat bij een ā€œouderwetseā€ wisselstroom-motor, nooit gelijktijdig spanning mag staan op de ā€œhoogā€ en de ā€œlaagā€ ingangen, bij de ā€œmodernereā€ gelijkstroom modellen is dat meestal geen probleem. Overigens gebruiken wij al weer een poosje een spanning van 230V.

Ok dus ik kan de genoemde oplossing van Edwin niet gebruiken?

Ik geef alleen mijn idee van een oplossing, die heb je al gevonden, de keuze zal je zelf moeten maken.
Overigens zijn de Wisselstroom ventilatoren wel erg ouderwets en gebruiken in verhouding met de Gelijkstroom ventilatoren, veel meer stroom, wellicht is het te overwegen om een modernere te plaatsen.

Ja zit ik ook te overwegen. Maar dan moet er alsnog een module tussen de nieuwe unit om hem te koppelen aan Homey begrijp?

1 Like

Veel nieuwe afzuigers hebben een eigen vochtsensor, dan hoef je ook niets meer te schakelen (zelf geen ervaring mee)

Die hebben wij inderdaad ook. Alleen is de ervaring dat deze eigenlijk altijd te vroeg stopt en je de afzuiging liever nog een half uurtje langer aan hebt. (in geval van douche)

Ik ā€˜moetā€™ ook nog aan de slag met de afzuiging te automatiseren :slight_smile:

Hallo Allemaal,
Ik ben erg nieuw met Homey en ik heb recent besloten dat ik ook mijn centrale ventilatie wil gaan automatiseren via Homey. Ik heb daarvoor de wel bekende WiFi add-on aangeschaft.
Deze heb ik geĆÆnstalleerd en ik kan de centrale ventilatie nu benaderen via het netwerk (DNS naam).

Ik heb veel gelezen, maar ik kom niet verder (gebrek aan kennis). Ik wil gewoon simpel beginnen met 3 virtuele knopen ā€œItho Lowā€, ā€œItho Mediumā€ en ā€œItho Highā€.

Ik had al een MQTT Broker op Homey geĆÆnstalleerd (ivm locatie app), dus ik dacht die kan ik ook gebruiken voor de koppeling naar de Itho unit. Ik heb de Ihto unit geconfigureerd en zie dit scherm:

afbeelding

Ik ga er dus vanuit dat ik dat wel goed gedaan heb. Vervolgens heb ik MQTT Client op Homey geĆÆnstalleerd, met de volgende instellingen:

afbeelding

Ik kon niet duidelijk krijgen of ik deze Client ook moest laten inloggen bij de MQTT Broker.
Ik heb dit wel gedaan met een login en Password, dit leek me eigenlijk wel logisch.

De Broker ziet er nu zo uit:
afbeelding

Ik vraag me af of deze stappen correct zijn. Zo niet dan hoor ik graag wat ik verkeerd doe.
Ik kom nu niet verder, dit is wat ik heb:
afbeelding

Virtuele knop Aan/Uit (ventilator)
afbeelding

Hier reageer de Centrale ventilatie helemaal niet op. Kan iemand een simpel voorbeeld van een Flow posten zodat ik zie wat je exact moet invullen aan waardes. Dan kan ik daar eens mee gaan spelen en later hopelijk zelfstandig gaan uitbouwen.

Ik moest zelfs op opzoeken wat een Topic was, iedereen praat erover alsof het niks is.
Ik mis veel kennis op het gebied van MQTT, ik hoop e.e.a. op te gaan steken.

Wie kan/wil mij (en waarschijnlijk vele andere) op weg helpen?
Groetjes Robin.

Sowieso klopt de gebruikersnaam die je in de MQTT client app gebruikt niet, daar staat ā€œMQTT Clientā€ terwijl er in de server config ā€œMQTT clientā€ (met kleine ā€œcā€) staat.

En ik zou voor de zekerheid geen spaties in gebruikersnamen gebruiken.

Ja idd, scherp, thnx.
Heb ik aangepast naar kleine ā€œcā€

Helaas nog geen werkende schakelaar.

Gr.
Robin