Homey Community Forum

Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Ik heb het nu aan de praat gekregen met MQTT. Misschien kan het efficiënter maar het werkt in ieder geval wel.

Ik heb voor elke stand een virtual device aangemaakt die de afzuiging bedient vanuit homey app
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey

En ik heb een aantal flows die de stand uitlezen en ook de virtual device activeren zodat de status in sync is. Dit omdat de afzuiging ook vanuit de douche met een RF remote bedient kan worden
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey
Gedeelde Flow | Homey

Ziet er goed uit, heb je toevallig ook wat voorbeelden in combinatie met de itho wifi module?

Dat is lastig, ik ken de itho module niet :grimacing:.

Maar het komt er op neer dat je geen losse variablen maakt die gevult worden door flows, maar virtuele apparaten toevoegd aan Homey. Deze apparaten hebben ‘eigenschappen’ (capabilities) die o.a. gekoppeled zijn aan Homey interface elementen. Bijvoorbeeld de ‘dim’ eigenschap wordt een slider voor het dimmen van lampen en voor sensoren worden bijv. de juiste eenheden getoond met een bijpassend icoon. Een MQTT Device maakt het dus mogelijk om deze eigenschappen rechstreeks aan mqtt topics te koppelen. Al dan niet met een berekening of verwijzing naar waarde binnen een JSON bericht.

Mocht je alsnog de apparaten willen uitlezen/vullen/aanpassen via flows, dan kan dat ook en zijn daar dezelfde kaartjes voor beschikbaar als de ‘Virtual Devices’ app.

Heb je een voorbeeld van een mqtt bericht van de itho module? En een paar voorbeeld berekeningen? Dan wil ik wel een poging wagen om een voorbeeldje te produceren :slight_smile:.

Ik was even een paar dagen met vakantie. Fijn dat je wil helpen en ik hoop dat ik je de informatie kan geven waar je wat mee kan ik ben namelijk niet zo erg thuis in het MQTT verhaal. Kun je mij vertellen waar ik een voorbeeld bericht vandaag kan halen? uit de log van de MQQT client app in Homey? Verder gebruik ik nu geen berekeningen.

Dat is een interessante optie van de mqtt hub app.

Laat ik even helpen met de berichten en berekening.

Ventilatie snelheid instellen: itho/cmd/[speed]
Ventilatie snelheid ontvangen: itho/state/[speed]
waarbij [speed] een waarde is van 0-254

Berekeningen:
Dim waarde (0-1) omrekenen naar ventilatie snelheid (0-254) mbv mathjs: {{round([dim waarde]*254)}}
Ventilatie snelheid omrekenen naar dim waarde: {{round([speed]/254,2}}

Hi,

Vandaag geïnstalleerd en middels deze flow is gestart het command verzonden naar de Itho. Echter zal ik graag in een virtueel device willen schakelen tussen de standen met daarbij op de voorkant van het device een waarde op hoe hard hij staat zoals tegenwoordig kan met homey.

Iemand ideeën?

Denk persoonlijk dat dat laatste niet kan, zou wel gaaf zijn! Hopelijk heeft iemand een slim plan hiervoor

Ja hoor, dat kan. Met een virtuele thermostaat

Screenshot_20210722-095745

Hi Peter,

Tof om te zien dat jij dit al hebt gerealiseerd. Wil jij met ons de onderliggende flows met eventueel opmerkingen met ons delen?

Je maakt een nummerieke variabele aan met bijvoorbeeld de naam 'Stand Ventilatie.
Om de stand de bepalen gebruik ik het vermogen dat de ventilator gebruikt, maar dat kun je naar eigen wens invullen.

Om de stand vervolgens zichtbaar te maken op de virtuele thermostaat gebruik ik de volgende flow:

Succes!

1 Like