Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Alle doc. bekeken, maar het is niet zo simpel om iets extra aan te sluiten (maar dat wist je al natuurlijk).
Wat wil je bereiken? Als je alleen wil reageren op vochtigheid, zou je wellicht de vochtigheid-sensor van de 15RH versie kunnen toevoegen.
Wil je alle functies via Homey kunnen besturen, dan zou je het protocol van de afstandsbediening moeten ontleden en er een App voor (laten) maken (is de afstand tussen Homey en de box niet te groot?).
Of je zou er een afstandsbediening bij moeten kopen en de knoppen daarvan bedienen met relais die door Homey aangestuurd worden.

Itho mechanische ventilatie unit aansturing via Homey.

De gebruikte materialen zijn.

1 x Itho CVE-S ECO HE
1 x Itho toerentalregelaar
2 x Originele Xiaomi aqara Smart Switch Licht Afstandsbediening Zigbee
https://nl.aliexpress.com/item/32984778475.html?spm=2114.13010708.0.0.94a44c4doMHRiK
1 x Originele Xiaomi Aqara Smart Luchtdruk Temperatuur Vochtigheid Sensor Zigbee
https://nl.aliexpress.com/item/32818108222.html?spm=2114.13010708.0.0.3a994c4d7BmD9g
1 x RGBW CONTROLLER Z-WAVE FIBARO

Dit alles aangesloten via de beschrijving van Luuk op de site van Energiepionier.nl
https://energiepionier.nl/itho-ventilator-traploos-regelen-met-fibaro-module/
En het werkt super. Bedankt Luuk.

Ik heb wel de ingebouwde vochtmeter in de Itho verwijderd.
Wat ook niet werkt in combinatie met de PWM print in de Itho unit, zijn de standaard Itho RF modules.
Op de badkamer heb ik op 1,7 mrt van de grond gemeten, de hygrometer van Xiaomi geplaatst.
Als de vochtigheid in de badkamer boven de 70% uitkomt begint de unit met afzuigen.
Op de badkamer en het toilet beneden heb ik de schakelaar van XiaoMi Aqara geplaatst.
Met drukker links 10 min en rechts 20 min afzuiging.
Dit zijn de Flows die ik gebruikt heb.

Ik heb zojuist ook een shelly aangesloten op mijn Storkair ventilatie. Dit allemaal gekoppeld aan Homey & werkt prima. Nu was alleen mijn vraag, weet iemand een mogelijkheid dat ik toch mijn fysieke 3-standenschakelaar in de keuken kan blijven gebruiken? Ik zat te denken om een fibaro walli double switch te plaatsen in de keuken. Dan kan ik de shelly ook weglaten boven? Of werkt dat niet i.c.m. perilex?

De oude draden van de drie-standen-schakelaar op de ingangen van de Shelly aansluiten, je kan dan alleen niet “wissel-schakelen”, dus met met Homey in-schakelen en dan met 3-standen-schakelaar weer uitschakelen, kan dus wat verwarrend werken.

Ik heb heb ook een 3-standen schakelaar aangesloten op de Shelly 2.5 Relay die ik achter de Perilex heb geplaatst.
Als de ventilatie door Homey is ingeschakeld, kan ik hem gewoon via de 3-standen schakelaar uit zetten.
Even op stand 2 of 3 zetten en daarna weer terug op 1 waarmee hij uitschakelt.

Heb alleen wat problemen om een goeie flow te vinden waarmee de shelly niet vanzelf uitschakelt als de luchtvochtigheid (even) veranderd in de badkamer, terwijl ik de ventilatie in de keuken heb aangezet met de fysieke schakelaar omdat ik sta te koken…

Daarnaast krijg ik in de Shelly app (en ook niet in Homey dus) inzichtelijk wanneer de ventilate is aan of uit gezet.

Als de ventilatie door Homey wordt ingeschakeld, Dan ook een boolean variabele WAAR-zetten, als de vochtigheid te laag wordt, en de boolean is WAAR, dan de ventilatie uitschakelen en de Boolean UIT-zetten.

Hmm ik heb het zo gedaan, maar de fysieke 3-standenschakelaar doet nu niks. Ik denk dat ik ergens iets over het hoofd zie?
IMG_20200322_160220_2|303x404

Ik ben bang dat we van deze dradenbrij op de foto zo ook weinig kunnen maken…
Stuur ff een schema.

Ik heb mijn Shelly 2.5 Relay zo aangesloten:
01848C8F-BE49-4849-826D-BBCCF3F0DB42

Je hebt de “oude” draden van de driestandenschakelaar niet op de ingangen van de Shelly gezet, maar parallel aan de uitgangen, en de ingangen heb je met de Fase (bruin) verbonden.

Ik heb in eerste instantie deze post gevolgd: Duco mechanische ventilatie besturen met Homey
Alleen hij gebruikt (zover ik kan zien) dus geen fysieke schakelaar meer & dus is dit schema verkeerd voor wat ik wil?

Ik moet dus de 2 schakeldraden vanaf de perilex insteken op Switch 1 & 2.
Dan 1 schakeldraad vanaf O1 naar (b.v.) L1 en dan van O2 naar L3
Fasedraad vanaf de perilex kan gewoon naar een lasklem blijven & vanaf de lasklem :1 naar de Live op de shelly (of is het aan te raden om er naar allebei de Live op de shelly een in te steken, ondanks dat ze intern al verbonden zijn?) & 1 naar de Live op de Stork.
De null had ik als enigste wel goed gedaan?

Excuses, ik heb geen tekenprogramma, of ik moet het met paint gaan doen -.-

Held, het is gelukt, bedankt!

1 Like

Bedankt voor je uitleg.

Zou ik dit ook kunnen toepassen op een ander model van Orcon type MVS-8/14RH?
Als de Shelly 2.5 eraan is gekoppeld, kan ik dan nog de afstandbediening nog gebruiken? Er zijn 3 standen en één automatische (werkt met sensor en afhankelijk van de luchtvochtigheid schakelt het apparaat naar stand 3 voor een bepaalde tijd en daarna terug op 1).

Ik had onderstaande relay controller nog liggen. Deze lijkt dezelfde opties te hebben als de Shelly 2.5. Vermoedelijk kan ik dit hierop ook schakelen?

van de relay controller
IN (2de) -> L3
L1 -> L2
L2 -> L1

naar de relay controller
witte kabel -> S1
rode kabel -> S2
zwart kabel -> IN (2de)
blauwe kabel -> N

Deze is niet zo eenvoudig als de vorige, hier loopt de stroom naar de ventilator direct door de besturingsdraden, en er mogen blijkbaar geen twee ingangen gelijktijdig aangestuurd worden.
Dit wordt met 1 dubbel-relais al gauw moeilijk/onmogelijk voor alle functies, de vraag wordt dan, wat wil je minimaal kunnen doen, b.v. ongeacht de automatische stand wil je de hoogste stand in/ uit schakelen dus eigenlijk; omschakelen van automatisch naar hoog.
Let op dat jouw relais 2x IN heeft maar deze zijn doorverbonden en dus de Common voor de beide schakelkontakten L1 en L2 .
( 2x IN is het zelfde als bij de Shelly 2x L).

Eigenlijk zou ik minimaal willen schakelen tussen de hoogste stand en automatisch.
Op die manier zou ik, indien een bepaalde ruimte te vochtig is en niet voldoende werd geventileerd door automatische stand, kunnen schakelen naar de hoogste stand.
Ik weet niet of dit te verwezenlijken is ?

schakelen tussen de hoogste stand en automatisch.

@KrisP Dat vermoedde ik al :smile:

Met deze schakeling zou het moeten lukken: het relais werkt dan als een wisselschakelaar,

Bedankt voor de informatie en de tekening.

Ik bekijk of ik deze kan instellen als rolluik relais.
Indien niet, dan kan ik waarschijnlijk de Shelly 2.5 op dezelfde methode schakelen toch? Ik zie dat de Shelly 2.5 als rolluik relais kan worden ingesteld.

Hoi, ik ben nu bij het zelfde, heb de zelfde Orcon en wil deze toevoegen in Homey, is dit jou al gelukt inmiddels?

Helaas nog niet! Hou het forum ook in de gaten, maar kom er helaas niet uit.