Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Wij hadden in de badkamer altijd een afstandbediening liggen, nog in het kastje ook, dus die werd echt nooit gebruikt.

Ik laat alles nu automatisch doen, als de luchtvochtigheid hoger is dan 75% dan hoog, maar hij gaat altijd al op middel als de deur geopend wordt of beweging wordt geconstateerd. Er wordt namelijk ook wel is een nummertje 2 gedaan en dan is het fijn als de lucht snel weg is.

Wij hebben ook een tweede badkamer en die schakel ik eigenlijk hetzelfde, het is ook bij ons 1 systeem, maar goed ik zie niet in hoe dat anders moet.

Enige waar ik een beetje mee zit is als de kids in bad gaan, dan wordt dat niet meer herkend door de bewegingssensor en is de luchtvochtigheid na een poosje weer op het niveau dat hij uit mag.

Gisteren dus maar een extra bewegingssensor besteld, anders weet ik het even niet. Overigens ook als je een lang nummertje 2 doet, zit je ook lang stil, vervelend dat het licht dan uit gaat.

Ja snap wel hoe het werkt , maar weet niet hoe jij aan het kakken bent, maar meestal zit ik stil. Of in ieder geval stil genoeg dat de sensor het niet meer oppikt. Is een aqara sensor dus wellicht is het bereik of de hoek niet lekker. Daarom een extra die wellicht de wc ook pakt.

Hoelang zit je te schijten dan :’) als je de timer wat langer zet is het toch opgelost? Dat die ventilator nou 5 of 10 minuten draait dat maakt dan ook niet meer uit lijkt me.

Hoe dan ook de Vthermo app lost je luchtvochtigheid makkelijk op. Wellicht kun je een deursensor en bewegingssensor gebruiken om de variëteit tussen boodschappen op te lossen.

1 Like

Als alternatief zou je kunnen kijken naar een thermal array sensor, wellicht in combinatie met ESPHome. Geen kant-en-klare oplossing helaas.

Jee dat zo zo’n dingetje nog niet p&p gemaakt hebben… Gat in de markt :sweat_smile:

Dat is wel een gave oplossing! Ziet er wel vrij niet-kant-en-klaar uit inderdaad…

Beste Otter,

ik heb gisteren mijn buva boxstream aangepast.
Via de hoofdaansturing in de woonkamer ben ik er achter gekomen dat deze nooit uit staat.
Stand 1 = 10%
Stand 2 = 35%
Stand 3 = 50%
Stand 4 (turbo :grinning_face_with_smiling_eyes:)= 99%.
Zou er dus voor kiezen om minimaal 10% te blijven ventileren

Verder hem ik een variabele aangemaakt, middels deze variable laar ik een van de 4 andere flows activeren, zodat de mv aanslaat S1-4 of uitgaat S4-1.

gr Pieter

Poeh dat is een post van bijna een jaar oud;) ik heb het nu zo dat Vhumidity mijn vochtigheid meet in de badkamer middels een aqara sensor. Als deze beneden de ingestelde drempel valt zet de ventilatie op stand turbo. Is de vochtigheid boven de ingestelde drempel dimt het weer naar stationair.

1 Like

Is het niet net andersom? Boven een drempel, dan naar turbo?

Ehh ja, drempel, plafond… tomato tomáto

1 Like

Dit is wel interessant voor mensen met een Itho Daalderop Eco Fan RFT: https://www.tindie.com/products/nrgwatch/itho-cve-rft-add-on-for-wifi-control/

Edit:

Opensource WiFi add-on to control itho central ventilation boxes

  • Control your* Itho Daalderop Eco Fan RFT with one simple add-on module
  • No hardware changes needed to the itho box, no warranty void
  • Control the speed setting of the fan from 0 - 254 through either a simple web-interface, MQTT or HTML API
  • Easily integrate this wifi controller in any home domotica system
  • Installation can be done in minutes
  • Detailed installation manual, download link provided with the order
6 Likes

Gaaf! Ben nog vrij nieuw hier op Homey (geweldig product trouwens), maar hoe zou je deze kunnen besturen? Momenteel zit de ITHO aangesloten via een Raspberry PI met een Pi-relaisprint (3x). Zou heel mooi zijn om hem toerental gestuurd te kunnen aansturen.

Heel erg bedankt voor het delen. Heb de module besteld. Zodra deze binnen is zal ik mn bevindingen delen.

Ik wil een nieuwe iTho kopen en kan ik hier iedere versie voor nemen als maar de optie voor RF bediening aanwezig is?

Dus deze versie moet werken (Ihto Box) icm ITHO CVE RFT add-on print?

Zojuist onze Zehnder Comfort S unit met een kaku ACM-LV10 aangesloten, was inderdaad fluitje van een cent volgens de eerder genoemde link (dank!):

Switch toegevoegd via de App: gepaired via “programmeren” en hij zag hem direct. Zigbee mini switch gekoppeld aan een flow voor de wc (10m timer op 60%), nu nog een praktische flow maken m.b.v. luchtvochtigheid op de badkamer.

Fijn! Ik heb hem gisteren ook besteld, nieuwsgierig hoe het gaat uitpakken.

Ik heb er zelf nog geen eentje, kwam hem alleen tegen. De itho moet iig zo’n connector hebben. Het is een Nederlander, dus je kunt best contact opnemen op die site voor vragen.

Ik ben er inmiddels uit welke type Itho ik morgen ga halen.
Heb contact opgenomen met de ontwikkelaar van de add-on print. Probleem is wel dat de add-on printen uitverkocht zijn. Heb geen idee wanneer ze weer op voorraad zijn. :sweat_smile:

@RobvandeGoor Als eerst gefeliciteerd! Als cadeau zag ik dat er weer voorraad is:

Hardware revisie 2

The basic functionality is exactly the same as the first hardware revision. The second revision adds the possibility to solder a CC1101 RF module on the back side to be able to receive itho remote RF signals. This way you can see the status of RF remote input on the add-on and in your domotica system.

1 Like