Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Dank je voor het bericht. Heb hem direct besteld. Hopelijk heb ik hem dan nog voor het weekend. :sweat_smile:
Morgen ga ik de nieuwe Itho installeren.

1 Like

Ik heb er ook één besteld. Voor mij is rivisie 1 goed genoeg. Ik heb wel een RF zender, maar die gebruiken we nooit (alleen noodgevallen als mijn automatisering hapert :smile:).
Ik stuur nu aan met een KAKU schakelaar op de perilex aansluiting en kan dus alleen laag, midden en hoog schakelen. In Homey bestuur ik dat voor de doucheventilatie met de app VThermo (en daarin de Vhumidity device als dehumidifier).
Nu kan ik gaan experimenteren met traploze aansturing :grinning:. Deze prijs is een stuk interessanter dan de PWM module en een zwave led-driver/dimmer.

Alleen dat wachten op een pakketje
image

2 Likes

Zojuist de de module ontvangen. Netjes verpakt, pakketje paste door de brievenbus. En gelijk geinstalleerd:


Ik heb een standaard Itho Mech ventilator, met een tweetal RFT afstandsbedieningen.
Heb originele moederbord ziet er zo uit (kun je thuis zo controleren door kap eraf te halen en het klepje te openen.

Na plaatsen module kan de spanning er weer op. Let wel op het lampje op de moederbord knippert maar 1 keer heel kort bij het inschakelen (stekker in stopcontact en tegelijk naar het moederbord kijken).
Daarna knippert de wifi led op de nieuwe module en kan er begonnen worden met de rest van de handleiding. Na alles te hebben doorlopen kan de itho aangestuurd worden webbased en staat er uitleg over MQTT en API. Het fijne is wel dat de RFT afstandsbedieningen blijven werken en ik kan puzzelen om hem via homey aangestuurd te krijgen. Zodra de setup in homey werkt zal ik die delen

6 Likes

Ik zit sinds zondag ook te wachten op deze print :sob: Hopelijk vind de postbode mijn huis vandaag.
Ik kijk uit naar je setup in Homey! En bedankt voor het delen alvast!

1 Like

Hij is hier ook binnen! Installatie was erg makkelijk inderdaad, opprikken en via WiFi even verbinden waarop je hem kan toewijzen aan je eigen WiFi. Aansturen kan heel gemakkelijk via een JSON command, daar zal ik voorlopig mee aan de slag gaan want MQTT ligt voor mij nog ver weg.
Voorbeeld van aansturen: http://192.168.1.137/api.html?command=timer1

Mocht iemand een MQTT oplossing hebben, met een betere aansturing…(delen!)

De aansturing van de Itho vanuit homey wilt me nog niet helemaal lukken. Ergens maak ik een fout maar kan het even niet vinden.

In de ITHO is mij. Setup als volgt:


Daarna de MQTT broker geinstalleerd en de MQTT Client. Welke er als volgt uit zien.

Vervolgens een virtueel apparaat itho aangemaakt met aan/uit modus.

Deze heb ik in een flow gemaakt. Waarbij een http get card waarbij vanuit de opdrachten app of siri een commando gaat naar de homey.
Bij de “dan” heb ik:


En het virtuele apoaraat “Itho” met commando “zet aan”.

Op deze manier wordt de fan niet aangestuurd, geen idee waar dit aan ligt.

Als extra info in de itho webbased staat de volgende info:

Ik denk het te zien, je State topic staat op Domoticz/in terwijl je itho/state aan stuur. Verander die eens in itho/state en itho/cmd ipv in en out.

MQTT is hoofdlettergevoelig… Gecontroleerd op hOoFdLeTteRs? :grimacing:

Bedankt bob, we gaan de letters eens controleren. Als je MQTT voor het eerst gaat gebruiken zie je alleen maar vraagtekens ;-),

1 Like

Ik lees net @Andres_Moerland zijn bericht pas… Maar er staan idd 2 verschillende berichten. Je kan er in principe elke naam van maken die je wil, als ze maar overheen komen (inc. de hoofdletters). Ik kom ook nog maar een beetje uit de voeten met MQTT, maar ik heb laatst lang gevloekt door een hoofdlettertje.

1 Like

Hi! MQTT is opzich redelijk eenvoudig te installeren/activeren… Via een NAS, Raspberry of op de Homey zelf… Ik heb de MQTT client op homey draaien. → MQTT Client | Homey

1 Like

Volgende uitdaging is om een virtuele dimmer te maken die 0-254 kan sturen over MQTT. Standaard dimmer nu stuurt 0-1 en dan blijft de ITHO erg stil :sweat_smile:
Als iemand een idee heeft?

Nou, heb er zojuist ook een besteld. Waren er nog 5. Als het goed werkt dan bestel ik er nog een en heb ik twee Shelly 2.5 over :joy:

Je maakt een variabele, die bereken je met " {{round(dimmer-niveau *254)}}" (dimmer-niveau vervang je door de tag van het dimmer niveau van je virtuele dimmer (ik gebruik trouwens een virtuele ventilator met dimmer)). Daarna stuur je die variabele naar de itho.

Let erop dat je dat niet in één flow actie doet. De acties worden namelijk parallel uitgevoerd, grote kans dat de variabele berekening nog niet klaar is voor het opsturen van de waarde van de variabele naar de itho. Daarom spilts je de flow in 2. De eerste berekent de variabele als de dimmer waarde is gewijzigd. De tweede stuurt de itho aan als de variabele waarde gewijzigd is.

3 Likes

Ook hier de Itho CVE RFT WiFi add-on (revisie 1) binnen en geïnstalleerd. Meteen de ventilatie unit maar weer eens schoongemaakt. Het lijkt erop dat ik mijn 4 jaar oude unit kan regelen van helemaal uit (0) tot helemaal voluit (254).

2 Likes

Thanks! 2 flows gemaakt, alleen zie ik in MQTT Explorer wel een getal komen wat overeenkomt met de schaal 0 tot 254, maar op de een of andere manier gaat de ventilator er niet harder of zachter door draaien. Als ik de label weghaal en er een vast getal neer zet, dan reageert de ventilator wel.
Zowel met de logic in Homey zelf, als met better logic.
image image

Hm, dat is apart. Ik heb net de 2 flows werkend. Ik gebruik een HTML API Call. Die werkt wel. Ik gebruik de gewone homey logica (voor berekening en webverzoek).
Weet niet of het uitmaakt, maar heb je de variabele wel als numeriek?

Screenshot 2021-01-17 at 00.29.13 Screenshot 2021-01-17 at 00.29.31

1 Like

Die JSON call werkt well idd, maar de MQTT niet. Maakt niet, doel is bereikt! Bedankt!

@Torch1969 Waar komt die Itho_CVE_addon_dim vandaan? En begrijp ik goed dat je wel mqtt broker en cliënt hebt draaien. Maar eigenlijk de ithobox via de web api aanstuurt?