Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

@Kerre zie hier
En het draadje op Tweakers

Ik heb de MQTT client nog niet op de homey geïnstalleerd, dus eerst even zo. Vandaag weer verder.

Dankjewel voor de link. De module is hier al geplaatst. En op dat tweakers topic ben ik ook actief. Vroeg me alleen af hoe je die flow had vorm gegeven.

Aha :wink: ik moet beter lezen.
Dat is een variabele (nummer) die je zelf kunt definiëren. Die bereken je in die eerste flow zoals je in het linker plaatje kunt zien.

Dat begrijp ik. Is allemaal ook vrij logisch. Allee. Ik mis hoe je aan de Itho_cve_din bent gekomen. Is dat de virtuele dimmer/ventilator of de waarde uit de html api van de addon zelf.

Lekker noob gevoel zo op de zondag. :wink:

Niveau in het linker plaatje is het dim niveau uit de virtuele dimmer/ventilator. Itho_CVE_addon_dim is een variable die ik zelf in homey gedefinieerd heb en dus bereken vanuit dat dim niveau. Dit omdat dim niveau in homey een waarde 0-1 is, die moet je omzetten naar een waarde 0-254. Dat doe ik in die linker flow.
Met deze flows stel ik vanuit homey de ventilatie snelheid in. De andere kant op kan inderdaad ook, maar dan wil ik MQTT gaan inzetten. Anders moet je gaan pollen met die html api call.

Dank u. Straks maar eens verder uitzoeken.

Merci voor de flows. Het is gelukt. Aan/uitzetten en de waardes dmv de slider veranderen werkt in homey prima. Nu nog een manier vinden om dit te koppelen met HomeKit.

Met de virtuele apparaten app van Arjen Kranenburg heb ik wel een ventilator kunnen toevoegen. Echter doet deze nog niet veel en is dit enkel aan/uit te bedienen. Dus niet als daadwerkelijke schaalverdeling. Als in minimaal, medium, maximum.

Je kunt bij die virtuele ventilator ook aangeven dat die een dimmer moet tonen (dat moet wel bij het aanmaken van het virtuele apparaat, kun je later niet meer toevoegen volgens mij, dus wellicht moet je de virtuele ventilator opnieuw aanmaken

), dat heb ik ook.
En met de homeykit app koppel je hem door naar homekit (heb ik ook). Dus wat jij wilt gebruik ik precies zo :slight_smile:

Dat begrijp ik. Echter in de Home+ app kan ik de % slider wel bedienen. Echter in HomeKit zelf niet. Zie onderstaande afbeeldingen.

Ah, dat probleem heb ik ook eens gehad. Zet het doorgeven van dit apparaat in Homeykit app configuratie uit. En daarna weer aan. Dan geeft homeykit het apparaat opnieuw door met de actuele benaming en capabilities. Als het goed is zie je de dimmer dan wel.

Bij mij werkt de aansturing via MQTT nu ook. Met dezelfde variabele die ik bij de HTML API Call gebruik. Enige verschil dat ik zie, is dat ik het gewone MQTT bericht gebruik.
Screenshot 2021-01-17 at 15.32.53

En de weg terug vanuit de Itho CVE add-on via MQTT status bericht. Omdat je een string terugkrijgt zet ik die om naar een nummer, deel door 254 (om van 0-254 terug te komen op 0-1) en rond af op 2 cijfers achter de komma. Daarmee krijg je een dim waarde die je in een homey dimmer kunt plaatsen.

Screenshot 2021-01-17 at 15.36.00

Nice, echter hier heeft hij er geen zin in! Snap er niets van. Als ik via MQTT een vaste waarde ingeef doet hij het wel. En het nummer van de logic waarde is gewoon goed. Wat zie ik toch over het hoofd?

EDIT: nog een keer de flow op de computer nagelopen en nu werkt het ineens wel.

1 Like

Onstaat hierdoor geen loop in je flows?

Ja, in feite wel. Ik ben daar ook nog naar aan het kijken of ik die loop netjes kan voorkomen. Bij het testen zie ik dat de waarde die terugkomt en weer in het dim niveau wordt ingesteld niet afwijkt van het daarvoor ingestelde dim niveau. Dus daarmee stopt de loop automatisch.

1 Like

Ook hier de wifi module binnen voor de Itho. via MQTT explorer kan in simpel een speed commando sturen, alleen begrijp ik nog niet hoe ik een speed en timer commando maakt. Moeten dat aparte commandos zijn of kan alles tegelijk?

Ja idd, ik heb hier meegekeken via de MQTT explorer en zie geen heen en weer verkeer bij het veranderen. Mocht je toch een “schonere” manier vinden, dan hou ik mij aanbevolen!

Als je in de WiFi module kijkt, dan zie je een voorbeeld hoe je een JSON kan sturen. Via MQTT is het niet heel veel anders. Ik zelf stuur voor de timer een Logica block met GET http://[ip-adres van je module]/api.html?command=timer1.
Timer1 is de standaard 10 minuten maximaal in de ITHO unit. Anyway, check even de webpagine van je WiFi module, daar staat een mooie uitleg.

Met MQTT ben ik nog aan het puzzelen tot die tijd heb ik nu 4 flows aangemaakt welke de ITHO aansturen.
In de ITHO heb ik de standaard settings voor LOW/MEDIUM/HIGH aangepast. Bij de low heb ik 20 als laagte gezet om een positieve flow te behouden in het systeem. De medium heb ik op 130 gezet iets lager dan de standaard 150. En de high heb ik op max gezet 254.

Voor alle drie de standen een virtuele knop aangemaakt als aan/uit “knop” en een extra knop “timer”

Zoals ik de ventilatie in huis gebruik:

De Low functie (stand 1) gebruik je als je ligt te slapen en/of voor langere periode weg bent (of als je het huis door laat tochten en alle ramen en deuren staan open)

Over het Algemeen staat de mechanische ventilatie in stand 2 (MEDIUM). Dat is ook de default stand van de ITHO (wat soms ook problemen veroorzaakt, zie tweakers forum).

De HIGH (stand 3), gebruik ik als men aan het douchen is, als men aan het koken is (roosters in de keuken zitten waarop de huis ventilatie extra wegzuigt. Als een soort assistentie van de afzuigkap. En als men een nummer 2 doet op de wc (nog geen idee hoe ik dit ga automatiseren :wink: zal wel met een knop worden)

Voor de LOW functie heb ik een flow gemaakt waarbij de tijd is op genomen, en de ventilatie naar LOW gaat tussen 00:00 - 06:00. Tevens een flow gemaakt gekoppeld aan mn “Bed Tijd” flow waarbij alles uitgeschakeld wordt in huis wat niet aan hoort te staan als men ligt te slapen. Tevens een flow gekoppeld aan “LOW” als de laatste persoon het huis heeft verlaten.

Voor de MEDIUM functie heb ik een flow gemaakt welke de fan naar de MEDIUM (stand 2 ) zet.

Voor de HIGH functie heb ik een flow gemaakt welke aangesproken wordt als de Aqara temperatuur/vochtsensor boven de 80% aangeeft in de douche , en weer terug gaat naar MEDIUM wanneer deze onder de 80% komt. Er is 1 klein nadeel aan deze manier en dat is de scan tijd van de aqara vochtsensor (niet getimed maar volgens mij is dit ca 10 minuten).
Wanneer men in de keuken gaat koken, kan men de “TIMER” knop gebruiken op Homeydash, SIRI commando “Koken” of old school de RFT afstandsbediening gebruiken. Zit nog te denken om een knop/switch aan te sluiten op de afzuigknop, waardoor dit automatisch gaat.

Nu dit redelijk werkt met dank aan @Andres_Moerland en alle overige input. Ga ik aan de slag met MQTT, was vandaag afgeleid van dit project door alle andere topics op dit forum :wink:

3 Likes

Hier een Aqara 2CH Relay Zigbee die automatisch schakelt naar stand 3 , hier wel boven de 85% vochtigheid zodat hij ook niet te lang aan staat bij lange douchers/baders.

de relay past in de ITHO (CVE166) nog oude ventilor die nog wel 75 watt op stand 3 verbruikt (nieuwere verbruiken 15 watt schijnbaar).
de aqara werkt zeer stabiel en ook de heiman zwave vochtmeter.

de standenknop in de keuken werkt op deze manier ook nog en die staat standaard wel op stand 2 wat de standaard is voor meer dan 1 persoon in het huishouden.