Icalendar vraag over "tijd tot volgende afspraak)

Hallo allemaal,

Ben ik weer met een vraag :slight_smile:

Is er een maximale tijd waarbinnen de app Icalendar goed werkt? Daarmee bedoel ik de tijd die je ingeeft bij “Volgende afspraak over”.

Ik doe best veel met deze app en heb het in de meeste flows goed werkend maar die werkende flows werken allemaal met relatief korte tijden tot max 2 uur voor de afspraak waar het me om gaat.

Nu zit ik met het volgende, ik werk onregelmatige diensten en heb diensten waarbij ik om 14:00, 18:00 en 22:00 moet beginnen als onregelmatige dienst. Nu wil ik snachts alvast kijken wat voor dienst ik heb zodat Homey bepaalde zaken kan kan regelen afhankelijk van wat voor dienst ik die dag heb.

Omdat ik homey 's nachts al wil laten weten wat voor dienst ik heb heb ik voor deze diensten tijden gebuikt variërend van 13 uur voor de late dienst, 16 uur voor de afloopdienst en 19 uur voor de nachtdienst. Maar het lijkt of deze lange tijden niet werken want het gaat telkens niet goed met deze flows.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ff een reactie op mijn eigen vraag. Inmiddels weet ik waar mijn denkfout zat, ik wilde s’nachts Homey al een eind naar voren laten kijken of er een afspraak gepland stond met de titel “Afloop” “Laat” of “NDS” Dat zijn de titels van de diverse diensten waar het om gaat.

Probleem is echter dat er dan geen afspraken tussen het moment van kijken en de dienst die ik wil controleren moet staan want de app doet letterlijk wat er in het trigger kaartje staat, het kijkt naar de volgende afspraak… Goed lezen en interpreteren is een kunst opzich :crazy_face:

Ik zal dus iets anders moeten verzinnen om Homey s’nachts te laten weten wat voor dienst ik die komende dag heb. De vroege dienst en de dagdienst (6:00 of 8:00) zijn geen probleem want daarop wordt een wekker getriggerd en daarmee zet ik een ja/nee variabele op JA. Echter de diensten die verderop de dag beginnen en waar geen wekker voor hoeft te gaan is even een lastigere klus.

Gelukkig ben ik gek op uitdagingen als het om programmeren gaat dus het zal me hoe dan ook gaan lukken :wink:

Hallo, Jan Willem ik probeer om ical te laten werken op mijn homey early 2019. Ik begrijp dat ik daarvoor de ical beta versie moet gebruiken? Om beginnen heb ik wisselende diensten van mijn vriendin een vroege en late, ze heten in de agenda A en B. Nu wil ik oa de buitenlamp aan laten gaan als ze terug komt om 23:30. We gebruiken Google agenda die we gedeeld hebben op een iPhone en een galaxy telefoon. Ik heb in ical een url geplakt waar de agenda gevonden kan worden maar ik twijfel of ik de goede heb gebruikt. Kun je me een stapje verder helpen ?

Ik heb deze app in gebruik hiervoor

https://apps.athom.com/app/nl.netactive.homey.ical2voice

Ik heb een flow gemaakt waarin ik 60 minuten vóór de volgende afspraak trigger.

vervolgens sla ik de naam van de afspraak op in een tekstuele variabele.

Vervolgens heb ik een reeks flow’s gemaakt die wordt aangeroepen als de inhoud van de eerder genoemde variabele is veranderd.

In elk van de flows vergelijk ik de inhoud van deze variabele met een omschrijving van afspraken die interessant voor me zijn zoals de naam van een dienst, in jouw gevaal a of b, maar dit kan je uitbreiden zo veel je wilt.

Als in een flow aan een omschrijving wordt voldaan wordt een ja/nee variabele op JA gezet en worden de ja/nee variabelen van de andere diensten op NEE gezet.

Omdat ik wil dat homey snachts al weet wat ik heb heb ik in mijn agenda alle diensten niet alleen staan op de tijden dat ze daadwerkelijk plaats vinden maar ook om 0:15, deze afspraak staat maar gepland voor 15 minuten zodat het niet veel meer dan een smal balkje in de agenda is. Echter triggert Homey er wel op en zodoende weet Homey al om 0:15 wat voor dienst ik die dag heb.

Doordat Homey weet wat voor dienst ik heb kan ik allerlei zaken regelen aan de hand van deze dienst (ik woon alleen dus zal voor mij misschien interessant zijn dan voor iemand die samen woont) Maar jouw geval zou je om bijvoorbeeld 23:30 een flow kunnen triggeren waarbij je in de AND kolom een vergelijking maakt met de JA/NEE variabele van dienst B. Is deze variabele JA, THEN, verlichting aan zetten.

Wellicht is dit erg omslachtig zit ik me te bedenken als het alleen gaat om het aan zetten van de verlichting tijdens een dienst voor je vrouw :crazy_face:

Mmmm, heb er een heel verhaal van gemaakt zie ik… hopelijk kan je er wat uit wijs worden :rofl:

Hallo Jan Willem,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, kan het ook in kleine stapjes :sweat_smile: ?
Om te beginnen gebruik ik inderdaad het programma uit de link van je antwoord. Ik gebruik de beta versie, jij ook?
Verder ben ik benieuwd welke google calendar url je gebruikt om de ical calendar in te stellen, waar vind ik dat in goed adres bij mijn google instellingen.
Als je een klein stapje voor stapje instructie voor me hebt dan graag ook vwb het aanmaken van variabelen enz. :thinking:

Geweldig ik heb nu van 2 agenda’s de adressen ingevoerd, deze heb ik uit de google instellingen geknipt en geplakt.
Aan het testen nu en ik kom al verder, bedankt voor je input.
Ze heeft nu als ze een A dienst heeft een radio 2 stream spelen via de Sonos speaker in de keuken en het licht in de keuken is al aan. Nu moet het zaakje weer uit na een aantal minuten.
Daarna de B dienst met de buitenlamp uitdenken. Ben dus al aardig op weg. Nu verder testen.
Nogmaals bedankt :relaxed:

Top, dat is hem helemaal. Op youtube staan vele voorbeelden hoe je ical adres van je google agenda kan vinden dus zou daar even op gaan zoeken.

Alleen gat nu dus de boekenkast aan 40 minuten voordat ze thuis komt van haar werk. Zou je dat anders willen doen zul je even met “logica” moeten gaan stoeien.

Als je onder in beeld op het knopje “meer” drukt zie het kopje “logica” staan. Als je dan rechtsboven op het +je drukt kan je een nieuwe variabele aan maken. Eerst geef je een naam aan die variabele, zorg dat je met logische namen werkt zodat ze later makkelijk is om te begrijpen welke variabele je waar voor gebruikt (ik doe zelfs regelmatig iets met microcontrollers programmeren dus het zit een beetje in m’n bloed om op een zo logisch mogelijke manier met deze dingen om te gaan)

Maar goed, je hebt de naam dus ingetypt en dan kan je in de regel daaronder aangeven wat voor variabele het moet worden, je kan er een tekstuele, nummerieke of een Ja/Nee variabele van maken.

In dit geval zou je de variabele de naam “Dienst B” kunnen geven. Als de flow die hebt gemaakt wordt getriggerd maak je in de THEN kolom een actie waarbij de variabele “Dienst B” op JA wordt gezet. Nu weet Homey 40 minuteten voor haar dienst dat ze dienst B heeft en daar kan je later weer iets mee.

Nu maak je volgende flow die je laat triggeren op een tijd. In de AND kolom zet je een logisch kaartje waarbin variabele “Dienst B” JA moet zijn.

Dan zet je in de THEN kolom de lamp aan en zet je de variabele weer terug op NEE.

Geweldig ik heb nu van 2 agenda’s de adressen ingevoerd, deze heb ik uit de google instellingen geknipt en geplakt.
Aan het testen nu en ik kom al verder, bedankt voor je input.
Ze heeft nu als ze een A dienst heeft een radio 2 stream spelen via de Sonos speaker in de keuken en het licht in de keuken is al aan. Nu moet het zaakje weer uit na een aantal minuten.
Daarna de B dienst met de buitenlamp uitdenken. Ben dus al aardig op weg. Nu verder testen.
Nogmaals bedankt :relaxed:

Goed bezig :+1:

Dit is toch het mooie van zo’n forum, je kan elkaar mooi helpen.

Echt geweldig !!

Hallo lezers,

Na veel testen er achter gekomen dat ical beta niet werkt voor mij. Als ik met de hand een A of B dienst invul in de google agenda dan gaat alles goed. De flow wordt dan netjes uitgevoerd.
Maar …. de diensten staan herhalend in de agenda die terugkomen na 10 weken (open einde) en daar werkt ical dus niet goed.

Nog geprobeerd om einddatum van herhaling in de vullen maar dat werkt ook niet.
Is er een andere manier om een google agenda uit te lezen en actie te ondernemen?

Even melden bij de maker van de App, die kan het wellicht oplossen:

Ik ben op dit moment Macrodroid aan het uitproberen op de telefoon en heb gezien dat je ook daarin zaken kan regelen vanuit je agenda. Heb al wat testjes gedaan en lijkt erg goed te werken. Eigenlijk beter dan Ical want je kan triggeren op een afspraak ook al staan er nog afspraken gepland tussen het moment van triggeren en daadwerkelijke afspraak. Ook werkt het triggeren op langere tijden voorafgaand aan de afspraak beter dan iCal. Ik zit er nu dus sterk aan te denken om alles om te zetten qua flows… Heb alleen nog al veel flows die werken met Ical en zal dus een hoop macro’s moeten gaan maken in Macrodroid… :see_no_evil:

Dank, ik ga het melden op GitHub.

Kun je met het droid programma homey flows uitvoeren?

Yups, moet je http requests van macrodroid naar homey sturen. Kan je doen middels een kaartje “webhook” als trigger kaart. In die trigger kaart geen je een naam van de event op (waarop de flow moet triggeren zeggen maar) En in Macrodroid maak je een actie (noemen ze daar macro’s) aan die triggert als een bepaalde afspraak over een X tijd begint… Daarnaast kan je nog veel meer instellen o.b.v. je agenda… Je kan ook triggeren als een afspraak is afgelopen… Of een x tijd nadat de afspraak is afgelopen…

Is ff stoeien en uitvogelen maar vind het een redelijk makkelijk te begrijpen app en is geheel in het Nederlands. Met de gratis versie kan je meende ik 5 macro’s aanmaken maar kwam er al snel achter dat het een geweldige app is dus meteen 3.50 euro betaald voor een volledige licentie

Dank, daar ga ik naar kijken, kan zijn dat ik terugkom met wat vragen hoor:smiley:

Ik zie dat het een android app is, eigenlijk aan de naam al te zien.
Helaas :smiley: apple hier.

Probleem gemeld op github .