ICASA afstandsbediening niet te koppelen

Eergisteren trok ik een ICASA afstandsbediening uit het doosje die al een tijdje op zolder lag (de Zigbee versie). Ooit eens gekocht om aan Philips Hue te koppelen maar dat werkte niet naar wens. Nu met de Homey komt deze geweldig van pas!

Nadat ik het lipje onder de batterij vandaan trok stond deze gelijk in de pair-mode en hoefde ik verder geen knoppen in te drukken om deze te koppelen. Na die tijd flows ingesteld en werkt als een zonnetje.

Nu dit zo goed beviel hebben we er twee bijbesteld, ook de Zigbee versies. Op het doosje staat zelfs ‘Talks with Homey’. Vandaag binnen gekomen en uit de doos gehaald. Nu probeer ik ze te koppelen maar dit lukt maar niet. Niet via de officiĂ«le weg door de ‘alles aan’ en ‘alles uit’ knop in te houden en ook op de alternatieve manier (met de Robb Smart app op Homey). Geen van beide lukt het om de afstandsbedieningen aan de Homey te koppelen. We zijn nu zo’n 30 pogingen verder per afstandsbediening maar geen succes. Ook het apparaatje dichtbij de Homey in de buurt houden: geen succes. Met een laptop proberen te koppelen of een van onze beide telefoons: geen succes.

De afstandsbediening die ik twee dagen geleden heb gekoppeld werkt nog steeds fantastisch.
Iemand een idee hoe nu verder? We worden er een beetje moedeloos van :frowning:

Hoeveel battery Zigbee devices heb je en hoeveel Zigbee routers?

Leeseven hier

Hallo Dijker,

In de Developer Tools zie ik bij Zigbee 7 apparaten staan. Dit zijn allemaal Aqara sensoren. Ik heb geen Zigbee routers in gebruik.

Edit: Oh wacht
 Philips Hue telt ook mee als router toch? Daar heb ik twee bridges van geïnstalleerd.

Helaas de Hue devices via de Hue bridge vormen een eigen zigbee netwerk.

Advies is om extra zigbee routers te installeren. Vrijwel alles wat zigbee doet en via netspanning werkt

Verder zou de iCasa volgens mij via de iCasa app moeten?

Ik zie niet waarom die via RobbSmart app zou moeten.

Welke afstandbediening is het?

Bij enkel in totaal 15 batterij-gevoede zigbee apparaten is zigbee “vol” las ik. Dus in principe zit ik nu op de helft met de 7 sensoren toch? Dan zou het dus nog moeten werken? Als ik op de helft van de gemiddelde capaciteit zit weet ik niet waarom het niet meer zou werken. Wat zou je adviseren om dan als Zigbee routers te installeren? Zouden GU10 lampjes daar ook aan meehelpen bijvoorbeeld?

De ICASA ICZB-RM11S afstandsbedieningen zijn het, van ICASA zelf. Deze heb ik uiteraard geprobeerd te koppelen met de ICASA app, zoals ik ook de eerste afstandsbediening heb kunnen koppelen.

In een ander topic las ik een workaround via de RobbSmart app: ICasa remote control not - #2 by Henk_Renting Vandaar dat ik dat ook maar heb geprobeerd.

Ik weet niet wat het default Zigbee kanaal is van de Hue bridge, maar als dat hetzelfde is als het default kanaal van Homey (11, meen ik) dan heb je nu drie apparaten die alle drie op hetzelfde kanaal hun eigen Zigbee netwerk in de lucht houden.

Het zou een optie kunnen zijn om een Homey Zigbee reset te overwegen, dan zoekt Homey zelf naar het rustigste kanaal en heb je (hopelijk) last van mogelijke storing.

Overigens zou het ook nog zo kunnen zijn dat de nieuwe ab’s die je gekocht hebt een andere “Zigbee identifier” gebruiken dan de ab die je al had, waardoor ze niet herkend worden.

En als ik een Zigbee reset kies op de Homey, ben ik dan ook dingen kwijt? Moet ik dan alle apparaten aan hebben?

Ik zie in de Hue app dat bridge 1 op kanaal 15 zit en bridge 2 op kanaal 11.

Haha, je stelt je vraag overal😅
Ik zat ook op kanaal FB met jou🙃

Homey zit vaak ook op kanaal 11.

Info over zigbee reset:

De apparaten die gekoppeld zijn aan Homey’s Zigbee netwerk (de Aqara sensoren) moet je dan weer opnieuw toevoegen aan Homey (en eventuele flows die van die apparaten gebruik maken moet je repareren).

1 Like

Ik zie het inderdaad staan: image

Als ik dit wil wijzigen krijg ik netjes een popup:

"You are about to change the channel of your Zigbee network.

This should only be necessary if you are certain the network is suffering from severe interference on it’s current channel.

It will cause the network to become unstable until all nodes managed to switch to the new channel. Additionally, some devices, which do not follow the Zigbee specification (e.g. Xiaomi), might not switch at all, requiring a re-pair.

Are you sure you want to continue? If so, make sure all nodes connected to the network are powered on and within reach of the controller. It is required that at least one router is on the network. If you have no Zigbee devices paired to Homey it is best to let the Zigbee chip select a quiet channel by resetting the network. Changing channels might take a few minutes."

Door ze zo ver mogelijk uit elkaar te zetten (Homey op 21, Hue bridge 1 op 15 en bridge 2 op 11) zou het beter moeten worden toch?

Okee, enkel de Aqara sensoren opnieuw inleren is niet zo’n probleem. Dat trek ik nog wel. Als die afstandsbedieningen maar gaan werken :sweat_smile:

Och ja, ik was redelijk in paniek. Hoe meer opties hoe meer kans op reactie :grimacing:

Zigbee kanaal veranderen is iets anders (minder drastisch) dan een volledige Zigbee reset. Die laatste kun je alleen via de mobiele app initiëren (vziw).

Overigens is een reset (of kanaal veranderen) geen garantie dat de ab’s wel gaan werken, het kan nog steeds zo zijn dat ze intern anders zijn en simpelweg niet door de app ondersteund worden. Daarvoor moet je bij de app ontwikkelaar zijn.

1 Like

Ik weet niet hoe voor deze iCasa, maar meestal zijn zigbee apparaten te resetten (niet op homey maar op apparaat zelf). Ook al zijn ze nieuw, een reset kan alsnog helpen.

Heeft helaas voor deze geen effect

Ik ga nu de Homey opnieuw opstarten en dan nog een keer proberen. Morgen ga ik -als het nog niet gelukt is- het kanaal wijzigen.

De Homey restarten heeft geen effect gehad.

Een afstandsbediening heb ik kunnen resetten. Daarna nog niet kunnen koppelen met Homey. De andere krijg ik niet eens gereset. Eigenlijk dus alleen maar drama met deze twee. Snap ook niet dat die andere gewoon super werkt


Ik heb nu iCasa en iQontrol beide een mail gestuurd met dit probleem. Ben benieuwd of ik response krijg. :confused:

1 Like

Even een update.

Snetverdikkeme! Ik heb een van de twee Hue bridges op een ander kanaal gezet. Homey staat nog op kanaal 11, bridge 1 staat op kanaal 15 en bridge 2 staat op kanaal 20.

Nu heb ik nog een keer geprobeerd een van de afstandsbedieningen toe te voegen. Ik deed bijna een dansje toen de wizard verder ging. Maar direct nadat het eerste scherm verdween kreeg ik de melding “Het apparaat reageert niet meer en kon niet worden toegevoegd, probeer nog eens.”
 Dus nog steeds geen succes.

Ook geen reactie van iCasa of iQontrol gehad. Morgen wederom proberen contact met ze op te nemen. Maar zonder telefoonnummer, rechtstreeks emailadres of social media is dat nogal lastig. Alhoewel ze wel voor 100% tevredenheid staan en graag voor je klaar staan
 Gooi het slogan maar in de prullenbak hoor: “Wij streven naar uw tevredenheid, daarom bieden we 100% tevredenheidsgarantie”. Evenals hun service: “We staan altijd klaar om u te helpen met al uw vragen. Antwoorden op veelgestelde vragen kunt u vinden op onze website. Mocht het antwoord op uw vraag er onverhoopt niet bij staan dan kunt u ons altijd een e-mail sturen. We helpen u graag verder.”

Hey Elkana,
Vaak moet je tijdens het pairen zo om de 2 seconden op een knopje blijven drukken om het apparaat ‘wakker’ te houden. Waarschijnlijk hetzelfde knopje als waar je het ding in pair modus mee zet.

Okee, nog een keer gecheckt. Ik spaar foutmeldingen :sweat_smile:
Nu krijg ik deze: “Er ging iets fout bij het toevoegen van dit apparaat, probeer het nog eens.”
Zometeen weer een poging doen.

Balen! Soms dan zijn nieuwe batterijen niet zo goed. Lees [HOW TO] Measure batteries on faltering battery powered devices! eens of het daar aan kan liggen.

Dank voor de tip. Zal ik eens doen.