IFTTT Hello Homey, i'm here!

Ik probeer de aanwezigheid te laten werken met IFTTT [Hello Homey, i’m here!] maar ik krijg el de melding door maar niet wie en of die thuis komt of weg gaat. Is er ergen een voorbeeld flow?

verplaatst naar Nederlands

Mijn vrouw en ik hebben beide een eigen IFTTT account en deze gelinkt aan Homey.
Ook hebben we op beide telefoons de IFTTT app draaien voor het bepalen van de locatie.

Op IFTTT heb ik voor beide een nieuwe regel gemaakt met als voorwaarde een Geofence voor het betreden of verlaten van een gebied. Deze start vervolgens een Homey flow die van mij heet bijv. “GEO_Lars”.

In deze flow heb ik staan van:
-Als deze flow start
-En een specifieke gebruiker is niet thuis (Lars)
-Markeer als thuis (Lars)
Anders:
-Markeer als afwezig (Lars)

Dit werkt bij ons goed.
Voor elke gebruiker moet je de bovenstaande flow maken.

Dit heb ik ook gedaan. Werkt goed!

Ik heb ook op de telefoon van mij en mijn vrouw mijn account (dus hetzelfde account) voor IFTTT staan.
Vervolgens voor beide een flow in IFTTT aangemaakt met de applets ‘you enter/exited a specific area’:
If (telefoon waar de applet op draait) verlaat locatie (thuis adres) start homey flow: ‘(naam) is weg.’

En
If (telefoon waar applet op draait) locatie (thuis adres) binnenkomt start homey flow: ‘(naam) is thuis.’

In Homey 2 setjes van 2 flows aangemaakt:
Bij als:
Aanwezigheid ‘Een specifiek persoon kwam thuis’
Bij dan:
Aanwezigheid ‘Markeer als thuis’ (naam)

En bij als:
Aanwezigheid ‘Een specifiek persoon ging weg’
en bij dan:
Aanwezigheid ‘Markeer als weg’ (naam)

Dit werkt bij mij uitstekend.

Ik heb ook vele problemen gehad met het niet altijd even betrouwbare gebruik van de built-in geofence mogelijkheden van de Homey app (vooral bij het niet-admin account van mijn vrouw) en heb sinds de perfecte oplossing gevonden voor mij met de IFTTT app op onze beide telefoons (iPhone).

GEBRUIK VAN IFTTT APPLET MET HOMEY FLOW VOOR AANWEZIGHEID
Mogelijk zijn er betere manieren maar voor mij werkt dit al enkele weken feilloos:

Vooreerst heb ik een apart IFTTT account opgezet en heb ik een individuele (identieke) applet gemaakt onder ieder account voor mij en mijn vrouw:

Zoals je ziet is deze applet ook gekoppeld aan 2 Flows die ik voor ieder van ons heb aangemaakt en die getriggerd wordt bij het binnengaan (Geo Enter) of buitengaan (Geo Exit) van een gedefinieerde Geofence rond mijn huis en die de interne ‘aanwezigheid’ voor ieder van ons wijzigt zodat deze in een reeks andere flows kan gebruikt worden (zoals ook mijn Heimdal flows):


GEO%20Exit

Hierna heb ik twee flows gemaakt die telkens wanneer de aanwezigheid voor iemand wijzigt in de Homey context er bepaalde acties worden opgestart (zoals het aanpassen van de aanwezigheidscore die elders wordt uitgelegd) of een flow die mijn lichten aanzet indien er aan bepaalde tijds- of andere voorwaarden voldaan werd (avond, hoeveelheid licht e.d. …):


Dat het perfect werkt kan ik je hiermee wel aantonen neem ik aan:


Simple%20Log

Hopelijk is dit nuttig en helpt dit andere Homey Newbies zoals ik op weg…

Hoi, ik probeer ook deze oplossing met IFTTT en “Hello Homey, I’m here!” applet.
Wat moet je in de de Homey Flow als “IF” gebruiken?

Hoi Bas, die IFTTT applet is veel simpeler en volgens mij kan die eenvoudig een flow starten die start met dit in je IF:

2019-04-08_13-18-24

Hoe zit het met de snelheid van IFTTT? Ik heb het lange tijd naar tevredenheid gebruikt voor presence maar een tijd (half jaar?) geleden zat er enorme vertraging op, soms wel meer dan 5 minuten. Toen heb ik die flows maar weer uitgezet. Als het bij jullie nu weer snel werkt ga ik het ook weer overwegen te gebruiken, was er destijds heel tevreden mee.

Bij mij werkt het nog steeds met vertragingen tot max 5 minuten.

Beste Bart,
Ik en net begonnen met Homey en wordt steeds enthousiaster, omdat het gewoon werkt. Nu probeer ik idd iets met aanwezigheid te doen en zou dat idd met IFTTT willen realiseren. Ik zie dat je in een tag kijkt of daar instaat; dit kan ik niet helemaal thuis brengen, zal ik maar zeggen. Vervolgens heb je een flow Aanwezigheidsscore + en Aanwezigheidsscore - ; zou je daar ook iets meer over kunnen vertellen?

2 Likes

Hey John, zowel mijn telefoon als die van mijn echtgenote hebben de IFTTT app geïnstalleerd met een eigen account (wat nodig is voor de geolocation).
Ik heb daarna op IFTTT een applet gemaakt voor elk met een connectie tussen de geolocation en Homey:

image
Op mijn Homey heb ik voor elk van ons een flow die de ‘enter’ tag en een die de ‘exit’ tag gebruikt:

image


Verder heb ik een variabele gemaakt in de app op de telefoon (kijk onder … Meer) en daar zie je de Logica functie. Daar maakte ik een Nummervariable met de naam “Aanwezigheidsscore” die in de flows gebruikt wordt en steeds ofwel 1 optelt of 1 aftrekt naargelang iemand aankomt of het huis verlaat van ons beiden:

Ik hoop dat dit het verhaal wat verduidelijkt, Succes!

HI Bart dank je voor deze post , ik ben echt nieuw met de homey en probeer je flow na te maken, ik heb werkelijk geen idee waar ik de simple LOG moet vinden CQ Maken.
Wellicht een stomme vraag maar wil je dit AUB eens toelichten
Je maakt in je post een opmerking dat je bij meer moet kijken, naar ook dat kan ik niet terug vinden

Das een app, die moet je eerst ff downloaden voordat je die ergens kan vinden.

In je Homey app, onderaan rechts. Daar vind je de …meer en dan kan je bij APPS zoeken en installeren.

Dank je wel

Mike van Oosterhout

1 Like

Dank je wel

Mike

Beste Bart, Newbe als ik ben begrijp ik niet hoe je de stappen heb gemaakt wil je wellicht daar een foto of meer info over deelen