Ik ben op zoek naar iemand die een script kan maken voor mij

Voor een ventilatie systeem wil ik een script maken.
Het is een warmte terugwin ventilatie die per kamer aan te sturen is straks.

Wat ik zoek is een script die in een loop een schakelaar (FIBARO Smart Implant) aan en uit zet met 10 sec tussen de schakelingen.
Script moet actief zijn zodra er een virtuele schakelaar “thuis” aan gezet is, zodra die uit gezet wordt moet het script stoppen en moet de snelheid terug gebracht worden naar 10% (Qubino 0-10v dimmer)

Script wil ik starten vanuit een flow en daar zal ik ook de begin snelheid in definiëren.

Iemand die mij kan helpen?
PM mag ook

2 Likes

Waarom zou je dat niet in een 2-tal flows kunnen stoppen?
Denk je de een Script bedrijfszekerder is?

Zou inderdaad kunnen, maar ik moet dit straks gaan toepassen in een paar honderd woningen, dan is een script qua kopiëren en plakken makkelijker en sneller.
Daarnaast zijn het 3 kamers per woning die dit systeem krijgen, dan worden dat aardig wat flows hiervoor.
Met een script kan je filteren op naam van de modules bijv.

Ff uit nieuwsgierigheid hoor, maar zijn dat een paar honderd woningen allemaal standaard worden voorzien van een Homey?

Klopt, het zijn vakantie woningen die nu gebouwd worden op verschillende parken. Alles wordt daar straks geregeld met de Homey.

1 Like

WOW… Zo’n toepassing had ik met Homey niet zien aankomen :crazy_face:

Ik vind homey een leuk hobby ding maar weet niet of ik het apparaat betrouwbaar genoeg vind om het commercieel in te zetten op deze manier… Worden er nog meer bijzondere zaken bestuurd dan in die huisjes die niet gewoon met schakelaars te bedienen zijn? Als ik zie dat er toch heel soms wel eens een schakelaar weigert, of een bewegingssensor niet reageert, of homey soms wel eens wat traag is… Dan weet ik niet of ik het zou toepassen in een vakantie huisje waar meestal allerlei verschillende soorten mensen komen…

Eigenlijk blijft alles te bedienen met knoppen, dat raad ik bij elke installatie aan. Elk systeem kan uitvallen en met fysieke knoppen kan je je lampen e.d. blijven bedienen. Verlichting wordt wel uitgeschakeld als er niemand is voor een tijdje. Of gaat juist aan als ze de deur openen (Hotel sloten met cloud koppeling)

De ventilatie is een ander onderwerp, de woningen worden zo goed geïsoleerd dat de CO2 flink kan oplopen als er meerder mensen in de woning zitten. Daarvoor is de ventilatie. Zodra de CO2 te hoog is moet die aangaan. De ventilator kan naar binnen en buiten blazen, daarvoor is het script nodig om die continu te blijven doen tot de CO2 laag genoeg is.

Met alle respect, maar in zo’n belangrijk systeem, waarbij zo ongeveer mensenlevens op het spel staan, zou ik echt never nooit een Homey in zetten. Zo’n systeem zou ik altijd hardwired uitvoeren en niet met draadloze sensoren. Is een professionele PLC niet een betrouwbaardere oplossing in deze?

Niet lullig bedoeld hoor trouwens, ik schrik hier alleen beetje van.

1 Like

Menno,

Ik zou Homey daar echt niet voor inzetten. Veel te onbetrouwbaar in een (semi-professionele) omgeving waar alles “het gewoon moet doen”. Sloten aansturen of ventilatie regelen via Homey? Dat is vragen om moeilijkheden, echt. Trouwens, isolatie is niet het zelfde als een totaal gebrek aan ventilatie. Als er dynamisch mechanisch geventileerd moet worden op basis van CO2 levels is het ontwerp van die vakantiehuisjes niet in orde. De kans is groot dat die huisjes broeinesten worden van schimmels, stof en huismijt als ze zo geforceerd geventileerd moeten worden.

Ik gebruik thuis Homey na jaren aan de slag geweest te zijn met domoticz, en zelfs dat is stabieler. Gisteren opeens twee apps die er zo maar uit klapten op Homey. Sinds een week reageren de lampen in de keuken opeens heel traag, geen idee waar dat nou weer vandaan komt. Dat soort onzin had ik nooit met domoticz. Ja, een of twee keer per jaar een schakelaar die uit het niets verdween vanaf Z-Wave (maar die is in Homey al helemaal onbetrouwbaar gebleken).

Je haalt je met de installatie van Homey een enorm onderhoudsprobleem op de hals. Ik voorspel je dat je vrijwel iedere dag support kunt gaan leveren aan een dergelijke installatie. Deze toepassing is beter af met een professioneel bedraad systeem. Busch Jaeger bijvoorbeeld of iets anders dat KNX gestuurd is. Niet iets dat voor consumertoepassingen bedoeld is in non-critical environments.

Kan ook een businessmodel zijn :wink:

1 Like

Sure, dat zou kunnen :grin:.

Maar voor iemand die een scriptje als dit niet zelf in elkaar kan sleutelen is misschien niet een heel goed idee om een dergelijke oplossing te willen onderhouden.

Ik zou het zelf ook niet aandurven hoor, honderden Homey’s installeren en bijhouden :grimacing:

Ik vind het eigenlijk wel een dappere zet van de TO. Kan er dan ook eigenlijk enkel bewondering voor hebben. Qua onderhoud en betrouwbaarheid ligt het een beetje aan de producten die je koppelt. Als je homey enkel als tussenpersoon gebruikt (Bv Philips hue lamp -> Hue Bridge -> Homey) dan is het stabiel. Zodra het gaat om devices direct verbonden met Homey dan kan het flakey zijn. Geen ramp voor een lampje maar zoals anderen zeggen zou ik voor een co2 installatie wel wat voorzichtiger zijn.

Zou je ons op de hoogte kunnen houden, vind het wel een gaaf project en ik denk dat je Anthon best ook kunt benaderen voor dit verhaal want met zoveel Homeys + de zichtbaarheid die het product hier mee krijgt is dit vast iets waar ze graag meer voor je kunnen betekenen!

Juist voor de aansturing van mijn ventilator heeft Homey mij nooit in de steek gelaten. Terwijl de daarvoor gebruikte Fibaro zo’n beetje het verst mogelijk van de Homey verwijderd is. Daarnaast is CO2 geen dodelijk gas. De concentratie wordt nooit zo hoog dat je daar last van krijgt.

Een vakantiehuisje is bovendien zo klein dat de dekking ook geen probleem zal blijken te zijn.

Ik maak zelf gebruik van flows, omdat ik ook de afzuiging wil laten aansturen door de luchtvochtigheid in de badkamer.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het WTW systeem dat in gebruik is. Wij gaan dit jaar een nieuw huis bouwen waar ook een WTW in moet komen.

Met alle respect, hoe leuk ik homey ook vind, ik zie het vooral als een leuk hobby dingetje en zie het ding in verste verten niet als een professioneel toestel om deze in te zetten in commerciële toepassingen als een vakantie park in een grote hoeveelheid huisjes.

Maar goed, dat is slechts mijn mening :blush:

Het is wel een leuke reclame voor Homey. Zo maken meer mensen kennis met Homey. Maak je het ook nog spraakgestuurd? Of een losse Google Home… kunnen de kinderen allerlei vragen stellen.
Succes in ieder geval met het project.

Daar wil ik toch wel even op reageren. CO2 is namelijk wel degelijk een dodelijk gas, maar in de hoeveelheden die in een huis voorkomen zal je er niet aan dood gaan. Wel kan je er flink koppijn van krijgen als de CO2 concentraties boven de 1500 ppm komen. En dat komt, zelfs in een geventileerd huis, nog wel eens voor.

Ik heb hier een netatmo systeem staan (o.a. om CO2 mee te kunnen meten). Dat ding staat in de woonkamer (45 m2). Als er in de winter gezellig familie of vrienden op bezoek zijn zie ik de CO2 waardes al snel richting de 2000 ppm lopen. En dan heb ik niet eens een modern, dichtgeplakt huis.

De kwaliteit van de radioverbindingen hangt sterk af van de gekozen techniek, de gebruikte materialen en de hoeveelheid stoorzenders in de buurt. Ik bestuurde de fan van mijn badkamer altijd via Z-Wave, m.b.v. een domoticz server met Z-Wave USB stick op nog geen 5 meter van de schakelaar. En toch verloor dat ding eens tot twee keer per jaar wel eens zijn verbinding terwijl verlichting op 15 meter afstand op een andere verdieping wel bleef werken. Het is en blijft radio en een uptime van 100% kan niemand garanderen.

Maar vanaf nu gaan we weer on topic verder, aangezien de OP niet kwam of het veilig idee was of niet, maar om een script vroeg.

Enige verdere berichten zullen verwijderd worden die niet on topic zijn.

1 Like