Ikea Fyrtur rolgordijn

Heeft er al iemand een Ikea fyrtur rolgordijn geinstalleerd en deze gekoppeld aan Homey?

Gelukkig bestaat er een zoekfunctie:

Kan gewoon maar niet via de gw app, alleen maar via de directe koppeling. De afstandsbediening is nog niet ondersteund

Bedankt voor je reactie

… en da’s écht jammer… maakt dat het rolgordijn voor mij niet inzetbaar is. Het is absoluut noodzakelijk een afstandsbediening te hebben…

Eens! Maar kan niet toegevoegd worden vanwege het ontbreken van functies in de zigbee implementatie, rewrite is daarvoor noodzakelijk, en dat duurt nog wel even

… of niet? #fingerscrossed

Kan je niet een andere schakelaar / drukknop als afstandbediening gaan gebruiken. Iets van Xiaomi Aqara ofzo? Die kan je met een simpele flow je rolgordijn laten bedienen.

Alleen jammer dat die ikea afstandbediening dan ergens in een la ligt onder te stoffen, maar wordt vast ooit nog wel eens ondersteund (of niet…).

Met een echte èn virtuele schakelaar werkt dit prima.

Hardware:
ik heb een KaKu deurbel onder m’n nachtkastje geplakt. Als ik die tussen 06.00 en 10.00 uur in druk dan gaat mijn Fyrtur omhoog tot 40%. Ook gaan de verwarming (kleine hut), huisverlichting en televisie aan etc.

Software, stemgestuurd:
Ik heb een virtuele schakelaar ‘Rolgordijn’ die ik met Google Home mini kan bedienen: “OK Google, rolgordijn aan/uit” zet de Fyrtur omhoog of omlaag.
Ik heb een virtuele schakelaar ‘Blinds’ die ik met Alexa kan bedienen: “Alexa, turn on/off blinds” zet de Fyrtur omhoog of omlaag.

Waarschuwing: bij Alexa is het verschil tussen ‘blinds’ en ‘lights’ minimaal. Goed uitspreken is daarom belangrijk; kies dus eventueel een sterker woord!

1 Like

Hoi heb nu 4x de fyrtur op homey lopen werkt goed echter… als ik in de homey app kijk lijkt het erop dat dicht is open en en open is dicht Bij nader inzien is dit wel correct (verkeerd gekeken) en de batterij status geeft aan dat de batterijen leeg zijn terwijl ik deze net geheel heb opgeladen (4 uur aan de lader gehad) is dit een hikje of heb ik misschien toch iets fout staan?
Alvast bedankt

Bij mij staat 1 gordijn constant op 0% accu de andere laat wel een goede waarde zien

Hoi RonnO
zou je kunnen uitleggen hoe je dit hebt gedaan ik ben ook al bezig geweest om dit werkend te krijgen helaas helaas het is me niet gelukt het gaat in dit geval om de Google home (mini) methode ik ben je zeer dankbaar als je dit uit de doeken zou willen doen.

Hoi Erwtje,

Ik geef hierbij de uitleg voor alle opties, ook voor overige geïnteresseerden.

De flow voor de schakelaar is het simpelst. Ik gebruik daarvoor de KaKu ACDB-7000 A Remote:


Daarna maak je twee virtuele schakelaars aan bij Apparaten: klik op plusje, kies Homey, kies Virtuele schakelaar. Eén noem je ‘blinds’ en één noem je ‘rolgordijn’. (*)

Nadat je deze virtuele schakelaars hebt aangemaakt, zeg je tegen Alexa: Alexa, discover devices.
Tegen Google home mini zeg je: OK Google, synchroniseer apparaten.
Beide systemen moeten dus verbonden zijn met Homey, maar die stappen sla ik hier over omdat het Forum daar al vaker een how-to voor heeft gemaakt.

Om de Fyrtur vervolgens vanuit Alexa aan te sturen, maak je deze flows:


Het commando wat je richting Alexa gebruikt is: Alexa, turn ON/OFF blinds.
Let op de eerdere waarschuwing: ‘blinds’ en ‘lights’ lijken veel op elkaar. Kies desnoods als naam voor de virtuele schakelaar èn in de flow èn in je commando een ander woord.

Om de Fyrtur vanuit Google home mini aan te sturen, maak je deze flows:


Het commando wat je richting Google home mini gebruikt is: OK Google, vraag Homey rolgordijn omhoog/omlaag.

(*) Natuurlijk kun je ook één virtuele schakelaar maken voor zowel Alexa als Google Home mini met een naam die beide systemen snappen. Als Alexa ooit Nederlands kan praten, zal ik dat zeker gaan toepassen.

Ben je zo verder geholpen?

1 Like

Hoi RonnO
Sorry voor het wel hele late antwoord mede door je antwoord ben ik er toch uit gekomen kwestie van goed lezen he nerd_face: maar nogmaals bedankt

Mijn ervaring met de rolgordijnen is dat het allemaal goed werkt met de afstandsbediening, homey en google assistent samen via de gateway app.
Om dit te bereiken heb ik het volgende gedaan:

  1. Koppel de afstandsbediening aan de gateway
  2. Koppel de signaalversterker aan de gateway
  3. Koppel de rolgordijnen aan de gateway
  4. Koppel de rolgordijnen in homey aan de gateway app
  5. koppel de gateway aan google home

Zeg bijv. Tegen de assistent sluit rolgordijn 50% en het gordijn gaat naar beneden
Zeg bijv. Open rolgordijn en het gordijn gaat omhoog

Beste Bart,

Kan je mij vertellen hoe jij de afstandbediening hebt gekoppeld?
Had het rolgordijn gekoppeld, maar die gaat elke keer onderuit.

Loop hier even vast.

Best regards, Hans

De afstandbediening is gekoppeld met de Gateway, dus je kunt beter de handleiding van de IKEA spullen volgen.

Zoals Martijn_Hoogenbosch al aangeeft, staat dat in de handleiding en zo heb ik dat ook gedaan.

Succes.

Ik heb al een tijdje de rolgordijn hangen en het liep als een zonnetje, echter heb ik nu steeds het probleem dat ik de melding krijg, could not reach device, ik heb nu al meerdere keren de Ikea App verwijderd en opnieuw geinstalleerd, dan gaat het weer een aantal dagen goed om vervolgens weer de error melding te geven, heeft iemand hier ervaring mee.

Even voor de duidelijkheid, het is NIET mogelijk om zowel de schakelaar als de Homey te koppelen aan het gordijn? Het is of of? Het lukt mij namelijk wel om de Homey te koppelen (zowel de versterker als het gordijn), maar niet de schakelaar. De laatste kun je ook toevoegen aan Homey maar is dan een unknown device. Maar ik wil dus het liefst EN de afstandsbediening direct koppelen aan het rolgordijn EN de homey koppelen voor bediening en flows.