Homey Community Forum

Ikea Fyrtur rolgordijn

Heeft er al iemand een Ikea fyrtur rolgordijn geinstalleerd en deze gekoppeld aan Homey?

Gelukkig bestaat er een zoekfunctie:

Kan gewoon maar niet via de gw app, alleen maar via de directe koppeling. De afstandsbediening is nog niet ondersteund

Bedankt voor je reactie

… en da’s écht jammer… maakt dat het rolgordijn voor mij niet inzetbaar is. Het is absoluut noodzakelijk een afstandsbediening te hebben…

Eens! Maar kan niet toegevoegd worden vanwege het ontbreken van functies in de zigbee implementatie, rewrite is daarvoor noodzakelijk, en dat duurt nog wel even

… of niet? #fingerscrossed

Kan je niet een andere schakelaar / drukknop als afstandbediening gaan gebruiken. Iets van Xiaomi Aqara ofzo? Die kan je met een simpele flow je rolgordijn laten bedienen.

Alleen jammer dat die ikea afstandbediening dan ergens in een la ligt onder te stoffen, maar wordt vast ooit nog wel eens ondersteund (of niet…).

Met een echte èn virtuele schakelaar werkt dit prima.

Hardware:
ik heb een KaKu deurbel onder m’n nachtkastje geplakt. Als ik die tussen 06.00 en 10.00 uur in druk dan gaat mijn Fyrtur omhoog tot 40%. Ook gaan de verwarming (kleine hut), huisverlichting en televisie aan etc.

Software, stemgestuurd:
Ik heb een virtuele schakelaar ‘Rolgordijn’ die ik met Google Home mini kan bedienen: “OK Google, rolgordijn aan/uit” zet de Fyrtur omhoog of omlaag.
Ik heb een virtuele schakelaar ‘Blinds’ die ik met Alexa kan bedienen: “Alexa, turn on/off blinds” zet de Fyrtur omhoog of omlaag.

Waarschuwing: bij Alexa is het verschil tussen ‘blinds’ en ‘lights’ minimaal. Goed uitspreken is daarom belangrijk; kies dus eventueel een sterker woord!

1 Like