Ikea Fyrtur rolgordijn

Nee, volgens mij is dat niet mogelijk. Het probleem is dat Homey de schakelaar niet ondersteunt en (dus) niet in z’n Zigbee-netwerk kan opnemen, en dat is nou juist een vereiste om met zowel Homey als de schakelaar het gordijn te kunnen bedienen.

1 Like

Duidelijk. Dat is jammer. Hopen dat Athom snel de schakelaar ondersteunt zodat je met beide kunt bedienen. Wil niet afhankelijk zijn van de homey en altijd nog een soort van backup hebben mocht die niet werken.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik bedien via de homey Ikea tradfri gateway app de rolgordijnen. Je moet dus wel de gateway hebben. Daarnaast kan ik ook via de bijgeleverde schakelaars de rolgordijnen bedienen. De signaalversterker heb ik via de Ikea tradfri app gekoppeld en ook via google home kan ik de rolgordijnen bedienen. Dit heb ik al hierboven eerder beschreven. Wat wil een mens nog meer? Maar zoals in de eerste zin al gezegd. Misschien begrijp ik het verkeerd.

Ik ging er van uit dat @Fred6 ze direct aan Homey wil hangen, zonder de gateway. Maar inderdaad, als je de gateway gebruikt dan kun je de gordijnen via de remote Γ©n via Homey bedienen.

1 Like

Robert heeft gelijk, ik wil ze zonder gateway aan de homey hangen. Vind die GW onzin voor slechts 1 rolgordijn. En de aansturing gaat prima, alleen zou mooi zijn als je ernaast ook nog de schakelaar kunt gebruiken.

Beste mensen, ik ben erg nieuw met de Homey. Gebruiken jullie dan de Athom app of de app van Rogier Hofboer om de rolgordijnen aan Homey te koppelen? Ik kan de gordijnen wel in de Athom app aan de Homey koppelen maar dan werkt inderdaad de afstandsbediening niet meer. Ik ben reuze benieuwd wat je moet doen om de afstandsbediening en de Homey te zien werken met de rolgordijnen

Wachten op firmware v5, want die ondersteunt de afstandsbediening. Overigens waarschijnlijk niet zo makkelijk als dat dat met de IKEA gateway gebeurt, want v5 ondersteunt (voor zover ik weet) geen binding (waarbij je de remote direct kunt koppelen aan het rolgordijn), maar je zou het wel via een omweg (namelijk via flows) werkend moeten kunnen krijgen.

Dank je wel Robert. Dan klop ik tegen de tijd dat v5 er is wel weer aan bij deze draad.

Misschien wat laat en een jaar verder, intussen is het mogelijk om de up down schakelaar als device toe te voegen. En daarmee is het rolgordijn gekoppeld met homey Γ©n de schakelaar (via homey).

Maar volgens mij bereik je dan niet wat de poster wilde, dat als Homey er niet is de gordijnen bedienbaar blijven met de remote. Of mis ik iets?
Overigens (maar ik ben bevooroordeeld) vind ik de Ikea rolgordijnen maar niets. Er zit een enorme bak boven, de keuze met stoffen is minimaal en je zit vast aan bepaalde maten (inkorten kan volgens Ikea niet naar schijnt niet onmogelijk).

Zelf gebruik ik een willekeurig rolgordijn of Duo gordijn en stop er een Motion buismotor in. Prijs vergelijkbaar met Ikea, veel meer keuze, onzichtbaar ingebouwde motor en de afstandbediening kan gewoon rechtstreeks aan het gordijn gekoppeld worden. Ook oplaadbaar dus geen dradentroep. Inclusief tweewegcommunicatie met Homey, dus Homey weet in welke stand het gordijn staat, ook als dat halverwege is. Maar vooral dus, niet zo’n lelijke bak erboven.

4 Likes

Dank! Dat is inmiddels gelukt! Het werkt.

Mvg

Informatieve tip over Motion!

Fijn !