Ikea Symfonisk remote

Is het mogelijk om de symfonisk remote te koppelen aan Homey zodat ik met bv flows mijn Marantz kan bedienen ? Ik zou graag met de remote de volume en zenders up en down willen regelen. Ik heb GEEN Sonos speakers. De Marantz is wel geschikt voor HEOS, maar dat is geen Sonos.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Ik denk het niet…

Remote:

Is niet een ondersteund apparaat die hier terug te vinden is:

De ondersteuning is aan te vragen via onderstaand webformulier:

Support is waarschijnlijk afhankelijk van de Zigbee rewrite die ongeveer 20 maanden geleden is aangekondigd.

Werkt dit ondertussen?

Het schijnt te werken in de aankomende firmware v5.

1 Like

Heeft iemand deze Symfonisk remote al werkend in Homey v5?

Ben ik ook erg benieuwd naar (ook al heb ik er nog geen v5).

Want op mijn werkkamer heb ik een Symfonisk speaker in mijn boekenkast. Maar heel irritant als ik wordt gebeld en ik dus eerst naar mijn boekenkast moet lopen om deze op pauze te zetten, want bediening op telefoon gaat niet werken als ik gebeld wordt.

Google home is op zich een optie om op pauze te zetten, maar “play” werkt dan weer niet helaas. En duurt soms te lang…

Dus ben erg benieuwd of dit gaat werken op v5. Want anders ben ik genoodzaakt speciaal hiervoor een tradfri hub te regelen.

Dat is op zich eenvoudig te regelen hoor. Alleen harder/zachter is wat lastiger, maar die heb je voor jouw toepassing niet nodig.

Via de app “Tasker” zorg je dat dat bij een oproep (uitgaand of inkomend maakt niet uit) een webhook wordt geactiveerd. In Homey zet die webhook dan je volume naar 0.
Als de phone weer idle is activeer je een andere webhook die je volume weer terug zet.
Is redelijk eenvoudig te doen.

Evt kan je uit de Windows Store ook nog de app “Webhooks” downloaden waarin je dezelfde webhooks vanaf je pc aanroept (of je gebruikt een bookmark in je browser) die hetzelfde doen.
Dan kun je het ook activeren als je bijv even wil concentreren zonder muziek op de achtergrond.

En daarnaast: je kan ook met een eenvoudige afstandsbediening of Ikea aan/uit button via een flow laten pauzeren/afspelen. Die kan je gewoon bij je neerleggen, maar daar moet je dan wel ff aan denken natuurlijk.

1 Like

Top! Dank je wel! Ga Tasker eens proberen! En dat met de pc is ook top voor calls via Teams

Precies. Je moet hem alleen handmatig activeren en deactiveren.
Zoek nog steeds een manier om dat te automatiseren vanuit Teams zelf… :confused:

Kan het kloppen dat de “Tasker” app op ios een andere app is dan de Tasker die jij benoemd (en alleen werkt op Android)? Heb namelijk alleen een iphone.

Oei, geen idee. Maar zullen op iOS ook wel apps voor zijn toch? Of heeft Apple dat zo ver dicht getimmert?

Er zijn idd vergelijkbare apps op ios. Ga even kijken of ze ook te koppelen zijn met homey. Dank in ieder geval voor het meedenken!

1 Like

Hi, heeft iemand de IKEA Symfonisk remote al werkend? (De draaidimmer / SYMFONISK Sound Controller). Ik heb er net twee gekocht, maar krijg ze allebei niet aan de praat via de IKEA Tradfri app.

  • Ik heb Homey v5 en IKEA Tradfri v1.8.4 draaien.
  • Ze worden niet aan de IKEA Tradfri app toegevoegd, maar wel als ‘onbekend zigbee apparaat’
  • in ‘Homey Developer’ staat dan bij manufacturer & model ID wel weer IKEA & SYMFONISK Sound Controller
  • De draadloze dimmer [TRADFRI on/off switch] pakt ie wel goed via de IKEA Tradfri app

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat ik kan doen om ze goed gepaird te krijgen?

gr,

Peter Maarten

1 Like

Die remote staat toch niet in de lijst van apparaten die ondersteund wordt door de app?

Je hebt de TRÅDFRI verbindingshub en de IKEA Home smart app nodig om de afstandsbediening voor geluid te laten werken, zijn apart verkrijgbaar.

Helemaal gelijk. Ik zag het plaatje en zag de ‘gewone’ ronde dimmer aan voor de ronde ‘symfonisk sound’ dimmer en heb er toen twee gekocht. oops.

Ik heb nu een request gedaan bij Homey om deze toe te voegen. Hopelijk doen ze dat. Anders wordt het toch de TRADFRI hub kopen en IKEA Home smart app gebruiken. Of weet iemand nog andere opties?

1 Like

Even voor de duidelijkheid: ik weet redelijk zeker dat je de remote niet kunt “uitlezen” via Homey op die manier. De IKEA hub stuurt de data van remotes niet door. Je kunt wel (via de IKEA Home smart app) de remote direct koppelen aan je (IKEA) apparaten.

1 Like

Ja, dus als Homey de ‘sound-dimmer’ niet toevoegt in de homey-Ikea-tradfri-app, dan werkt het alleen als een ‘stand alone’ IKEA oplossing met de eigen IKEA-hub en eigen IKEA-app, zonder Homey ertussen als ik het goed begrijp.