IKEA Tradfri Snelkoppelknop

Heb je toevallig nog eens antwoord gehad? Benieuwd of het reeds werkt

Hoi, de snelkoppelknop van IKEA staat er (weer) tussen. :grinning:
Op naar aanschaf en testen.

1 Like

zorg wel dat het de laatste firmware heeft, anders zal het misschien niet, of niet goed werken, dit staat in de changelog:

1.16.0
6 apr. 2022
Add support for Shortcut Button (requires Shortcut button firmware version 2.3.080 or higher).

Da’s wel een dingetje ja. Moet het dan in de winkel controleren of het ergens op het artikel vermeld staat. Als ik het online bestel vaar ik waarschijnlijk blind.

Zover ik weet in de Winkel ook, staat dacht ik niet op de verpakking.
Even bij iemand met een Hub koppelen en wachten tot hij ge-update is.
Kan even duren, die van mij gingen eerst naar 2.3.015 en ik dacht dat ze bijgewerkt waren maar dus nog niet dus opnieuw aan de Hub.

Die versie dateert alweer van 27 oktober 2021. Geen idee wat de doorlooptijd bij Ikea is, maar vermoed dat degene die je nu koopt wel op die versie zit. En anders kan je hem ook altijd terugbrengen.
Of inderdaad even aan een hub koppelen. Ik heb er speciaal een hub voor gekocht, gezien ik nogal wat van dat Ikea spul heb… :slight_smile:
Maar ze waren toen ook nog wat goedkoper geloof ik…


Zie ook:
https://ww8.ikea.com/ikeahomesmart/releasenotes/releasenotes.html

Ik heb een aantal remotes gehad van ikea die iets van 20-25 versies achter liepen. (v1.x.x op device terwijl v2.x.x al uit was voor een paar maand), dus ik denk erg traag :wink: (overigens niet alleen remotes, ook led dimmers die dit hadden)

Hmm, dan wordt het een kwestie van uitproberen en een hub opzoeken als het niet werkt vrees ik…

1 Like

Woensdag laatstleden, 8/11/23 nog een snelkoppelknop gekocht, firmware 2.3.015. Homey koppelt de knop, maar werkt niet. Firmware 2.3.080 is nodig. Bummer :smiling_face_with_tear:

Hoe weet je welke firmware er in die knop zit?

In homey onder de instellingen van van de snelknopkoppeling, geavanceerde instellingen: daar staat de firmwareversie.

Ah okee :+1:t2: Dan zul je toch op zoek moeten gaan naar een manier om de firmware te updaten (of overstappen naar een andere knop).

@Michel_Cremer Om te updaten zal je hem dan toch aan een hub moeten koppelen zoals hierboven een paar keer is genoemd.

Dat had ik al begrepen, nu op zoek gaan naar iemand die een Ikea hub gebruikt. :innocent:

Of iemand die zigbee2mqtt heeft draaien.

Of ZHA. Of deCONZ.

1 Like

Hi Robert, Wat bedoel je? Zijn de knoppen te updaten via deCONZ of werken ze wel met deCONZ? Ik zou mijn snelknop en Symfonisk ook graag voorzien van de laatste firmware update maar heb ook geen Ikea hub. Wel deCONZ draaien op Homeassistant (OS) maar daar krijg ik ze beide niet aan gekoppeld.

Ja, en ja.

Daarvoor kun je dan denk ik beter even op zoek naar een deCONZ-specifiek forum.

EDIT: zie ook hier.

2 Likes