Infrarood paneel verwarming sturen op temperatuur en beweging

Hallo allemaal,

Ik heb een klein vraagje wat waarschijnlijk helemaal niet zo moeilijk is.
Ik heb op een van de slaapkamers een infraroodpaneel hangen voor verwarming, en een bewegingssensor als aanwezigheidssensor. Verder een temperatuurssensor en een zwave tussenstekker.

Wat ik graag wil is dat als er beweging gedetecteerd is EN als de temperatuur minder is dan 21 graden draai de zandloper om voor xxx seconden en zet de stekker aan.

Dus eigenlijk:

WHEN:
Motion detected
AND:
Temp senor
Logica Temperatuur is kleiner dan 21
THEN:
Draai zandloper om
Zet stekker op AAN

Alleen kun je bij AND de temperatuur niet aangeven, en andersom doet de bewegingssensor niet altijd beweging detecteren.

Of kan ik het wel gewoon omdraaien? Dus de bewegingssensor als AND opgeven?

Egwel!

1 Like

Hmmm, ik kan als ik bij when sta alleen maar aangeven als de batterij van de tem sensor leeg is.
Ik ben een noob dus het zal wel aan mij liggen. Ik doe een ptp en probeer de flow opnieuw te maken…

ALS motion detected EN (logica kaartje uit de link hierboven) temperatuur van je sensor is minder dan 21 DAN doe wat je wil.

Welke temperatuur sensor heb je?

Aqara voor deze flow

Oooooooooooooooooo
Op die manier, tjemig de pemig, ik dacht dat je in de flow het apparaat moest specificeren om logica te gebruiken, maar je kunt dus (voor de volgende beginner) inderdaad het kaartje gebruiken als hierboven en dan de juiste sensor toevoegen door de juiste tag erbij te zoeken.

Fantastisch dat maakt weer een heleboel extra mogelijk…

1 Like

Hoi Peter
Ik ben ook bezig om IR panelen te plaatsen. Ik ben benieuwd hoe het jou is vergaan en of je tevreden bent met de manier van bedienen met Homey en een slimme stekker.

Dag Bob,

ALs tussenstekker heb ik er nu een Philips Hue tussen zitten, want dat is de enige die niet na een maand de connectie verliest. Dus het werkt, en de flow ook, maar ik zou nooit meer voor een IR paneel gaan.

Allemaal heel mooi geleuter over die panelen maar echt aangenaam is het niet, als je in een badkamer 20 graden hebt en het paneel staat aan dan voel je de straling wel, maar je hebt het nog steeds koud. Daarbij duurt het opwarmen van het paneel ook heel lang. Een straalkacheltje met dezelfde power (1500watt) heeft het binnen de korste keren aangenaam in die badkamer.
Dus als ik het opnieuw zou doen zou ik een straler ophangen.

Ik zag gisteren ergens iets staan over een convector paneel van Mill, deze word ook in Homey ondersteund. Misschien een betere oplossing. Mill is een groot merk uit Noorwegen geloof ik.
In ieder geval bedankt dat je je ervaring hebt willen delen.

Beste Peter,
Je hebt me overtuigd om geen IR paneel op te hangen. Ik heb nu een week een Steel Panel convectie kacheltje van Mill opgehangen in de slaapkamer, in plaats van de stadsverwarming. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk stroom van mijn zonnepanelen te gebruiken. Ik moet zeggen dat de kachels van Mill er erg strak uitzien en het werk ook nog eens perfect. Goede thermostaat ingebouwd met WIFI.
Bedankt voor je advies.
Bob

1 Like

Ik produceer met mijn zonnepanelen meer Kilowatt/uur dan ik zelf verbruik. Teruglevering vergoeding is sinds dit jaar ook lager. Dus ik dacht hoe kan ik die stroom beter gebruiken? Het plan ontstond om elektrisch (bij) te gaan verwarmen. Heb ik wat aan mijn overgeproduceerde KiloWatts, en het scheelt gas. (nu helemaal een actueel verhaal geworden) Na wat neuzen op het net bleek dat IR verwarming het meest efficiënt is. (zoveel meer produceer ik nu ook weer niet)

Ondertussen hangt er dus een 550 Watt paneel in de woonkamer even voor de bank. Zodat ik de rest van het huis wat lagere temperatuur kan aanhouden terwijl je toch niet zit “te vernikkelen” terwijl je een film kijkt. Omdat IR anders werkt dan CV (je verwarmt de lucht niet, maar objecten) even zitten experimenteren met temperatuur sensoren. Netatmo reageert traag (IR reflecteert op aluminium huis) wat resulteert in een overshoot van de gewenste temperatuur. En omdat het paneel dan dus te lang aan staat voel je het ook op je hoofd. (zoals een terrasverwarmer) Aeotec aër heeft wat minder snel door dat het afkoelt. Een Fibaro Flood sensor werkt eigenlijk heel leuk in samenwerking met een IR paneel waardoor je geen verschil voelt tussen of dat ding nu (te lang) aan staat of niet, maar het toch lekker comfortabel is.

Nu is het natuurlijk nog niet echt koud, maar tot op heden ziet het er goed uit. Wat nog beter gaat worden want eerst moet het eventuele vocht uit objecten verdampt worden voordat IR de maximale werking heeft. Ik gebruik een Irecoheat Eco paneel, Fibaro Wall Plug, Fibaro Flood sensor, en uiteraard een Homey Pro om het geheel aan te sturen.

Mijn flow:

Resultaat vanmorgen:

CV Ketel is even na 9:00h aan gegaan om temperatuur naar 18,5° te brengen. 10:00h is het IR paneel aan gegaan omdat ik toen de kamer in kwam. Je ziet dus ook dat de zithoek sowieso wat kouder is als je het huis laat afkoelen. (CV 15° voor de nacht) Omdat daar een groter ventilatierooster in het raam zit. Infrarood verwarming werkt dus ook goed om dat te compenseren.

Als je nu denkt, leuk dat ga ik ook doen. Haal dan niet het eerste de beste paneeltje bij de bouwmarkt. Maar bereken goed wat je nodig hebt. Een goede leverancier kan je daar uiteraard bij helpen.

2 Likes

thanks voor het delen! Ben zelf ook naar iets vergelijkbaars opzoek, ik sla de post even op :slight_smile: de flood sensor is tot nu toe het beste bevallen dus? Heb je toevallig ook nog een motionsensor geprobeerd van Fibaro?

Daar heb ik er twee van. Geven op zich de temperatuur aan. Alleen die dingen heb je meestal tegen het plafond hangen. Wat daar gebeurt met de temperatuur is in deze niet zo interessant. Je wil meten op de plek waar je zit. Daar wil je immers comfort hebben. Dus bijvoorbeeld een sensor op tafel. Van de sensoren die ik heb vond ik de flood het lekkerste reageren. Maar de meeste winst haal je uit het instellen van je sensor. Om de hoeveel tijd wil je een update van de temperatuur, en bij welk verschil? Om de 300 sec. en per 0,2 graad vind ik een fijne instelling.

Omdat je met infrarood objecten opwarmt (dus ook je lichaam/kleding) en niet direct de lucht. Moet je niet raar opkijken als de sensor wat anders aangeeft dat dat je ervaart. Als je het normaal gesproken 20 graden wil hebben. Kan het best zijn dat het bij een instelling van 19,7 al comfortabel is. Daarom gebruik ik een variabele. Dan hoef je met het “tunen” van je systeem alleen de variabele te wijzigen zonder dat je steeds de flow moet aanpassen. (vooral makkelijk als je de zelfde waarde op meerdere plaatsen gebruikt)

1 Like

Thanks, dat helpt. Dit weekend maar eens wat gaan verdiepen in de IR panelen!

Complimenten Johan … je hebt niet alleen een mooie opzet voor mijn inrichting gemaakt, maar mij ook over de streep getrokken om met advanced flows aan de gang te gaan. Wist overigens niet dat de Fibaro floodsensor ook hiervoor gebruikt kon worden.

Advanced flows werkt zoveel lekkerder. Alles wat anders is als; Als dit, en dat, doe dan het volgende. Heb ik er mee geregeld. Scheeld je zoveel extra kaartjes aanmaken waardbij je dan vaak ook nog creatief moet gaan doen. Nu teken je wat je wil, wil je het anders vervang je een onderdeel, haal je het weg, en plakt er wat anders in.

Je kan op zich elke temperatuur sensor gebruiken als Homey deze kan uitlezen. De floodsensor had ik rond slingeren omdat een eerder projectje hier mee niet naar mijn zin was. Kijken of er gedoucht was, maar dat vreet batterijen. Dat doe ik nu met een Aeotec aërQ op basis van luchtvochtigheid. (zie klimaat topic)

Iemand ervaring met Könighaus infrarot panelen en met name de aansturing daar van?
Ik krijg een 433 Mhz bediening meegeleverd BT710 en een BT001 ontvanger om de panelen aan te sturen maar kan helemaal niets vinden in het Homey app pakket om dit (infrarood verwarmingspanelen) aan te sturen cq te koppelen.

Wie?

Beste Johan,

Zag je post en deze oplossing is precies wat ik in gedachten heb. De hamvraag is of dat 550W paneel boven de bank voldoende is om je behaaglijk te voelen. Kun je me daar wat over vertellen?

Alvast bedankt, Leo

Hallo Leo, dat bevalt prima. Zoals beschreven thermostaat op 18,5. IR op 19,6. Je ervaart de warme anders. Maar voldoet zeker. In de studie heb ik er ook één hangen. Daar is het eigenlijk altijd 17 graden. (CV zo afgeregeld) Heb met een webhook een flow gemaakt dat het IR paneel aangaat als de computer aan is. Dan is het zo 19 graden.

Dit jaar tot op heden 144kWh en 25 kWh verbruikt.