Installatie Fibaro 2 dimmer

Beste lezer,

Volgens mij zitten er een hoop knappe koppen op het forum, dus ik hoop enorm dat iemand mij verder kan helpen. Ik heb recentelijk de dimmer 2 besteld en wil deze nu installeren. Ik heb echter het idee dat mijn situatie verre van standaard is. Ik ben er vanuit gegaan dat mijn zwarte wisseldraad gebruikt werd voor neutraal, maar daar begin ik sterk aan te twijfelen. Na het aanzetten werkt de verlichting, echter doet de schakelaar niets en geeft ook de dimmer 2 geen teken van leven.

Kan iemand mij verder helpen met de aansluiting? Ik heb zo gedetailleerd mogelijke foto’s gemaakt, uiteraard kan ik er meer maken.




Groet Marcel

Even ervan uit gaande dat de schakelaar rechts er helemaal los van staat: de zwarte (schakel-)draad die naar je lamp gaat moet in de meest rechter connector (die met het golfje met een pijltje er door). Er is geen neutraal aanwezig (maar ook niet nodig, die zit namelijk bij de lamp). De blauwe draad zit goed (tussen Sx en N).

Ik snap alleen niet waar die losse zwarte draad links naartoe gaat? Misschien een tweede lamp?

Dit is (als ik het goed begrijp) het aansluitschema dat je nodig hebt:

Ik vermoed dat de andere zwarte draad vanwege een hotelschakeling is. En dan kan het dus zijn dat de andere wisselschakelaar in de verkeerde stand staat en de zwarte draad die je hebt gebruikt nergens heen gaat.

In dat geval heb je de andere zwarte draad nodig, en kun je de andere wisselschakelaar uit de hotelschakeling dus niet verzetten, anders zit de fibaro weer zonder stroom (want dan is het probleem precies andersom).

Voor hotelschakelingen kun je ook schema’s in de handleiding vinden, maar volgens mij kun je die alleen gebruiken als je meer draden trekt. Mijn advies zou dan zijn om bij de andere schakelaar een vaste verbinding te realiseren en een draadloze wandzender te plaatsen en die met associaties aan dezelfde dimmer koppelen.

Maar kijk goed naar het aansluitschema van @robertklep, want nu is er op je Fibaro geen draad die van de uitgang naar je lamp gaat, dus dit klopt hoe dan ook niet.

Ps.Aangezien de lamp het doet heb je de juiste zwarte draad, maar moet die dus niet bij de blauwe draad maar rechts ernaast, bij het golfsymbool met de pijl erdoor (symbool voor de geregelde uitgang die naar de lamp moet).

1 Like

De 506EU is idd een wisselschakelaar. vandaar de twee schakeldraden.
Maar ik zou toch iets doen aan de aansluitingen, ik zou de isolatie wat verder door laten lopen zodat er nergens koper vrij is. Anders een elektromonteur inschakelen zodat het veilig aangesloten wordt.

1 Like

Bedankt voor je reactie! Je doelt denk ik op de losse zwarte draad in het kastje toch? Het is een schakelaar voor lampen die ook elders bedient kunnen worden. Mijn vermoeden is dat deze doorgelust is naar de 2e groep schakelaars. In principe gaat Homey hier de verlichting automatiseren dus zou deze denk ik mogen komen te vervallen.

Ik zal straks je schema eens aanhouden bij installatie en kijken of dit meer resultaat oplevert :).

Hi Kees, dank voor je reactie. Bij uitblijven van een oplossing denk ik inderdaad dat ik even een monteur erbij laat komen.

Goedemorgen,

Je schema heeft me al ver gebracht, waarvoor dank! Ik heb de dimmer gekalibreerd en hij reageert goed op mijn Homey. Hij is momenteel alleen niet meer handmatig te schakelen, kan dit betekenen dat ik mijn S1 en Sx van de schakelaar zou moeten wisselen? De losse zwarte draad heb ik middels een kroonsteentje ongebruikt gelaten.

Vast dank!

  • Update: Drukpulschakelaar stond softwarematig als default ingesteld. Na het aanpassen naar een tuimelschakelaar was dit probleem opgelost :smiley:

Ik wilde het nét noemen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Top! Hartstikke bedankt voor je hulp.