Is er nu wel een rooksensor die wel goed werkt?

Ik ben nu al een tijd alle topics aan het door te spitten om een paar goede rooksensoren aan te schaffen. Maar welk merk en type hier ook besproken word, het is het allemaal net niet. Althans zo lees ik het. Zijn er ook melders die gewoon werken.

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Dag Lelybob,

Voordat ik een Homey Pro had gebruikte ik een Fibaro HC-2.
Daarmee had ik uitstekende ervaringen met de Fibaro rookmelders, niet alleen zien ze er fantastisch uit maar in 4 jaar tijd slechts eenmaal een Vals alarm gehad (Perfecte flow, alle lichten aan, rolluiken open en alle sirenes af!) Alleen jammer dat het om 03.00 hr. 's nachts gebeurde :grinning:

Dat leert je direct een reset knop te programmeren.

Nu heb ik er 2 en binnenkort 3 gekoppeld aan een Homey pro, nog geen alarm gehad maar de koppeling ging naadloos dus ik heb er alle vertrouwen in.

Heb jij de nieuwste versie 2 (geloof ik)?

Hoi Lelybob,

Zelf heb ik 7 Fibaro Rookmelders (V2) en een Fibaro CO2 meter.
Afgelopen jaren diverse malen contact gehad met Athom omdat de Fibaro de verbinding soms verloor.

Maar sinds april 2021, de laatste update door Support voor de Rookmelder, werkt bij mij alles perfect en volledig betrouwbaar.
Ik heb een CO2 bus waarmee ik soms test of de verbinding nog echt werkt en ja, het werkt al die tijd zonder onderbreking.

De oorspronkelijke baterijen gaan ong. 1,5 jaar mee, maar als je daarna goede baterijen koopt (ong. €1 per batterij) dan gaan die zo’n 3 jaar mee.

In alle jaren dat ik de melders heb, heb ik slechts éénmaal een loos alarm gehad (of de sensor had het correct aangezien tijdens het alarm een monitor doorbrande die onder de sensor stond waarbij een beete rook vrij kwam.

Zelf heb ik sinds april 2021 (nagenoeg) volledig vertrouwen in het de Rookmelders en de CO2 melder.
Erg belangrijk ook, aangezien de Rookmelders en CO2 melder verandwoordelijk zijn voor het afsluiten van bepaalde stroomgroepen (met de oven en magnetron erop), het gas en de CV ketel.

Daarnaast vindt ik ze zelf zeer mooi in vergelijk met andere rookmelders.

Hoi Arie, een mooi positief verhaal, ik heb nog twee vragen;

Heb jij een uitgebreid Z-wave netwerk met routers
Kan je deze koppelen

Hoi LelyBob,

Ik heb een in de lengte meer dan 20 meter lang huis+kantoor.
Mijn Homey Pro (groot verschil met de Early /niet pro editie) staat aan de ene kant van de woning en het huis heeft achter nagenoeg elke schakelaar een Fibaro dimmer/switch/etc. hangen. Een totaal van 70 zwave apparaten, de meeste op permanente stroom (dus een relay).
Ik heb wel de antenne van Homey vervangen.

De combi van Pro, eigen antenne en alle relays is bij mij genoeg om overal perfect signaal te hebben.

Ik heb geen ingestelde accociations of iets dergelijks: alles werkt via Homey.
Ook heb ik geen aparte zwave versterkers o.i.d., alleen een zeer goed geplaatst zwave netwerk.

Beantwoord dit je vraag?

Dankjewel Arie,

Vollediger kan bijna niet, ik moet dus afwachten of het in mijn geval goed gaat werken.
Beganegrond, 1e verdieping en één op zolder. Dit worden de eerste Z-wave sensors die ik ga gebruiken en ik heb een Early 2019 zonder antenne aanpassing. En deze staat in de huiskamer.
Ik laat het je weten.
Thx Bob

(Voor het geval het je niet bekend is: (in-principe) elke op permanent aangesloten zwave apparaat is een relay/versterker. Op batterij devices meestal niet.)

Gezien je setup vrees ik dat je ervaring mogelijk niet optimaal zal zijn (afhankelijk van type huis, muren, andere RF apparaten, etc).
In ons vorige huis ben ik begonnen op dezelfde manier als jouw, beetje zelfde setup qua woning.
Eerst KAKU en langzaam overgestapt op zwave (vaak met baterij) wat slecht functioneerde.
Let wel op dat Homey nog (veel) zwave bugs had die er nu uit zijn.

In het nieuwe huis heb ik direct gezorgd voor goed geplaatste (fibaro) zwave-op-stroom devices als relay’s.
Dat functioneerde eigenlijk direct redelijk perfect (ik had toen nog de early zonder antenne) met devices ver weg, maar minder goed met devices direct om de hoek of tijdens koppelen.
Met aanpassen van antenne werkte alles nagenoeg perfect, behalve dat Homey te zwak werd voor alles: al mijn eigen en private apps en devices.
Toen de stap naar Pro deed mijn smarthuis draaien als een schijnend zonnetje.

Dus mijn zeer sterke advies; zorg voor enkele zwave-op-stroom apparaten goed verdeeld: 1 op een paar meter afstand van Homey, 1 op elke verdieping.
Dit zal een wereld van verschil maken, of je nu een zwave in de woonkamer plaatst of in de tuin. Een goede basis zwave netwerk is nodig wil je er meer van genieten dan irritire.

Have fun!

Fibaro werkt prima op Homey

Nogmaals dank, ik heb er net één besteld om het te ontdekken. Ik heb overigens wel een perfect werkend Zigbee netwerk. In basis werkt dit net zo als Z-wave. Alleen er zijn volgens mij geen goede Zigbee rookmelders.

Zelf heb ik gekozen voor alles zwave, in elk geval heb ik geen zigbee, dus over dergelijke rookmelders heb ik geen kennis :wink:

Het schijnt dat die er inmiddels zijn. Bijv Frient od Heiman/Kaku/Trust (te koppelen met de Trust app)
Ga binnenkort zelf ook mijn Z-Wave Heimans omruilen voor dezelfde met Zigbee.
Z-Wave werkt te onbetrouwbaar bij mij in huis. Rest draait allemaal op Zigbee, dus daar heb ik perfecte dekking.

Over de Zigbee melders lees ik op het forum ook niet al te betrouwbare werking, vandaar mijn vraag in eerste instantie.
Ik heb in ieder geval één Fibaro besteld, die komt bijna boven Homey te hangen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen Henk.

Gaat nog wel even duren eer die binnen zijn.
Ik lees juist wel positieve ervaringen. De implementatie voor rookmelders op Zigbee zit nog maar net in Homey. Bij Frient waren er in het begin wat problemen, maar die schijnen te zijn opgelost.
En lees over de Heiman/Trust/Kamu melders juist wel goeie berichten.

Denk dat het minstens zo belangrijk is hoe je dekking s van Zigbee (of Z-Wave). Daarom sluit ik liever Zigbee aan. Gebruik verder nl geen Z-Wave in huis waardoor die dekking een stuk slechter is.

Oke Henk, zo zie je maar weer dat een ieder de dingen anders interpreteert. Ik heb nog wel even de tijd, er hangen nog drie goed werkende Smartwares gekoppeld aan Homewizard Link. Maar dat is bijna een gepasseerd station.
Ga eerst met een Fibaro aan de slag en dan zie ik wel verder.

Heb hier 5 heiman zwave rookmelders, werken prima.

Hier draaien 3 KaKu rookmelders, 1 KaKu CO melder en 1 Frient hitte melder, op ZigBee, zonder problemen.

Rob jij had het over een resetknop programmeren voor een eventueel vals alarm. Hoe heb je dat gedaan?
Ik heb inmiddels een rookmelder van Fibaro in de buurt van de keuken opgehangen.
Homey staat daar 2 meter vanaf dus qua ontvangst moet dit goed gaan.

Lelybob,

Ik ben zelf een groot fan van de Remotec Scenemaster met 8 schakelaars.

Kost weinig en elke schakelaar kan 4 verschillende scenes activeren (indrukken, dubbelklikken, ingedrukt houden en loslaten) dus je kunt 24 scenes (flows) met een apparaat bedienen.
Ideaal voor rolluiken, verlichting en whatever je wilt schakelen.

Met name omdat de knoppen boven elkaar gegroepeerd zijn kun je aan en uit functies logisch kwijt.

In mijn geval heb ik het resetten van het alarm: Verlichting uit, Rolluiken dicht, alarmsirenes uit en klagen van mijn vriendin uit gewoon als flow onder een schakelaar gezet.

Het laatste kaartje moet je zelf uitvinden, heeft mij 18 jaar geduurd :sunglasses: