Kan geen ikea schakelaars toevoegen

Hallo allemaal,

Wellicht staat het al ergens maar ik kon het zo niet vinden.

Omdat mijn RPi het heeft begeven heb ik het weekend alle zigbee spullen weer terug gezet naar Homey, en eerlijk is eerlijk maar sinds de zigbee rewrite werkt het geweldig moet ik zeggen.

Maar helaas is er wel een probleem. Ik heb 4 Ikea dimmers, 2 grote ronde en 2 vierkante, helaas kan ik geen van de 4 toevoegen aan Homey. Is dit een bekend probleem?

Ik heb Athom support al een mail gestuurd trouwens aangezien de app van hun zelf is.

Groeten Jan Willem

Misschien, maar heel duidelijk ben je niet:

  • welke dimmers bedoel je precies? worden ze genoemd op de app pagina? (zo niet dan gaan ze niet werken)
  • wat bedoel je precies met dat je ze niet kunt toevoegen? foutmeldingen? gebeurt er niets?
  • hoeveel Zigbee apparaten heb je al met Homey gekoppeld?

Hoi Robert,

Dankjewel voor je reactie, ik zal proberen de extra info te geven.

De dimmers die ik heb worden exact zo afgebeeld in de app.

Als ik Homey laat zoeken naar de modules laat ie naar verloop van tijd weten dat het zoeken te lang duurde. Hij vindt ze dus gewoonweg niet. (extacte melding is “coult not find that paire session”

In totaal heb ik nu 53 apparaten toegevoegd aan homey. Als ik in developer kijk naar het mesh netwerk dan zijn er 13 rechtstreeks aan homey gekoppeld en de rest gaan allemaal via andere apparaten.

Heb wel nog een extra toevoeging, ik kwam er achter dat ik nog een magneet contact van Xiaomi was vergeten toe te voegen en ook deze werd maar moeilijk gevonden door Homey, dus wellicht dat ik aan de max zit kwa aantal apparaten?

Die melding krijg je over het algemeen als je tijdens een pairing sessie in de mobiele app naar een andere app switcht.

Dat zijn er (volgens Athom zelf) al te veel: “Using Zigbee routers you can create a stable Zigbee network of around 30-40 devices with Homey”.

Dus je loopt inderdaad waarschijnlijk tegen de limiet aan qua Zigbee apparaten.

Na heeeeel vaak blijven proberen inmiddels de laatste raam/deur contact van Xiaomi kunnen toevoegen evenals 1 ronde dimmer van Ikea… De aanhouder wint zal ik maar zeggen :innocent:

Maar het is wel zuur te lezen dat dit echt al over de limiet van Homey zit en ik dus niet veel meer toe zal kunnen voegen… Wellicht dan toch de Raspberry maar weer aan de loop zien te krijgen en alles weer terug zetten naar Deconz?..

Veel mensen vinden deCONZ sowieso stukken beter dan Homey, zowel qua stabiliteit als de hoeveelheid apparaten die je er mee kunt bedienen. Met Raspberry Pi’s moet je altijd opletten met SD kaarten, “normale” kaarten kunnen niet tegen veel geschreven te worden (bijvoorbeeld logfiles). High Endurance kaarten kosten niet heel veel meer en kunnen dat veel beter verdragen (nog beter is een USB3 SSD).

Ik heb zojuist een SanDisk high Endurance kaart besteld… 55 apparaten is helaas toch echt de absolute max… Kon met veel moeite de laatste twee nog toevoegen maar nu is het echt gebeurd.

Nu las ik met de rpi ook nog m’n slimme meter uit, en had de mqtt broker en nodered er op draaien… Zit er nu aan te denken om de huidige rpi alleen voor deconz te gaan gebruiken en er eventueel 1 bij te kopen voor de rest.

Een RPi, zeker een 4, zou alles makkelijk tegelijkertijd aan moeten kunnen.

De rpi kon het ook wel makkelijk aan, dat was het probleem niet… Gaat me meer om de belastbaarheid van de sd card. Ben daar nu toch wat voorzichtig mee…