Keuken afzuigkap vervangen - wat is een slimme oplossing?

De afzuigkap in de keuken is aan vervanging toe. Omdat hij in een schouw hangt, kan ik eigenlijk alle kanten op qua vervanging. Liefst creëer ik iets ‘zo slim’ mogelijk. Dus, een ventilatormotor die variabel en zelfstandig draait afhankelijk van de gemeten ‘vieze’ lucht (Aqara pm2.5 meter of een temperatuur sensor)

De afvoer gaat nu direct door het plafond en komt uit op een dak in een doorvoer van 120mm. De totale buis is slechts 100cm lang.

Qua motorisatie kan ik iets op het dak plaatsen (dat scheelt geluid maar is best prijzig) of weer een motor in de schouw en een meer standaar afzuigkap plaatsen. Nadeel is dat ik dan wellicht niet makkelijk kan opschakelen (standje 1/2/3 slim maken? Hoe dan?).

Heeft iemand hier een idee over?

Hartelijk dank!

Buitenkeuken

Het doel van een afzuigkap is het afzuigen van geur, ik denk niet dat je dat gaat meten met een deeltjessensor.

1 Like

Ik heb het zelf met een Aqara temperatuur+luchtvochtigheid sensor opgelost.

Ik heb een Siemens afzuigkap met auto stand, deze gaat automatisch mee met de kookplaat en kan dampen detecteren dankzij een ingebouwde sensor. Werkt goed!

De innovatieve climateControl sensor is uit het zicht in de afzuigkap verborgen. Hij meet de luchtdichtheid, het vetgehalte en de geur terwijl u kookt en stelt de stand van de afzuigkap hier automatisch op af. Als u klaar bent met koken, werkt hij nog 10 minuten door voordat hij volledig uitschakelt.

Kan in principe ook met Homey verbonden worden maar als dat nodig is is een andere vraag…

1 Like

Kijk, die kende ik niet @DidierVU. Dank voor de tip!