Klik aan klik uit ontvangers weigeren vaak

Ik heb mijn tuinverlichting en buitenstopcontacten laten schakelen via klik aan klik uit inbouw schakelaars (acm300h2 en acm3500) welke in de meterkast zijn bevestigd.

Natuurlijk schakelen ze middels flows in homey, zo gaan de lampen 30 minuten voor zonsondergang aan en gaan ze 23:30 uit.

Vaak werkt dit goed, maar regelmatig staat er in de ochtend nog een groep lampen aan, of zijn de lampen ruim na zonsondergang nog niet aan.

Ik heb voor extra controles op het uitgaan al extra flows gemaakt die de lampen nogmaals uitzetten (om 0:05), maar toch komt het nog voor dat ze dan in de ochtend nog aan zijn.

Is dit een bekend probleem met klik aan klik uit? Afstand tussen homey en de klik uit klik aan ontvanger is 6,5 meter. De ontvangers zaten in dichte las dozen, maar hier heb ik de deksels al van weggehaald… verder zit er alleen een meterkast deur tussen…

Coax kan het probleem niet geven, dit heb ik niet in gebruik. Wat kan ik doen om het beter te laten werken?

Als ik klikaan klikuit zal moeten vervangen zijn er dan zigbee of zwave ontvangers met drie schakelingen en een hoog voltage? 3000w of meer?

Op welke Homey versie draai je? v4 of al v5rc? Over de laatste zijn meer geluiden dat kaku niet goed werkt. Al lijkt ook niet iedereen hier last van te hebben.

Kaku gebruikt een protocol die niet terugkoppelt of een actie is gelukt of niet. Dat maalt hem onbetrouwbaarder dan bjjv Zigbee of Z-Wave.
Als het bereik-problemen zijn, dan is er een kaku range extender te krijgen die je buiten zou kunnen plaatsen. Daar bouw je wss dan ook een kleine vertraging mee in, maar dat hier mss niet het grootste probleem zijn.
Ook kun je overwegen het bereik van 433MHz van Homey te vergroten, zie:
https://community.homey.app/t/homey-antenna-mod/

Zelf heb ik alle kaku er uit gegooit (behalve 2 smartplug dimmers, maar die hebben ook geen lamg leven meer hier) en vervangen door Zigbee. Daarmee bouw je een veel betrouwbaarder netwerk dat ook qua bereik veel eenvoudiger uit te breiden is. En als je op Ali shopt hoeft het niet duur te zijn.

Wat bedoel je met 3 schakelingen? Een relay met drie uitgangen? Ken ze wel met 2, maar niet met drie. 3000W of meer is er zeker.
Maar Google ff, dan heb je ze zo, wss…

Ik heb dezelfde ervaring met mijn ontvangers voor de tuinverlichting. De ontvangers zitten buiten ipv in de meterkast. Ook gaat de tuinverlichting regelmatig niet aan of uit. Als ik de ontvangers eruit haal en weer in het stopcontact steek dan doen ze het weer (een tijdje). Met een range extender heb ik geen echt goede ervaringen. Die zorgt er bij mij iig niet voor dat de schakelingen wel goed gaan.

In de meterkast heb ik ook 2 ontvangers voor het schakelen van verlichting en die werken wel altijd gewoon zoals het hoort. Ik gebruik echter stopcontactontvangers ipv inbouwontvangers.

Wat ik wel weet is dat KaKu signalen elkaar kunnen storen. Je zou eens kunnen proberen om de 3 signalen met een kleine tussenpoze te verzenden. Bijvoorbeeld 1 seconde.

Kijk ook ff of je toevallig batterij gevoede apparaten hebt.

Ze hangen dus in een omgeving omgeven door veel electriciteit en koperdraad. Afstand zal het probleem dan denk ik niet zijn, maar meer de interferentie (gok ik).

Wat je zou kunnen proberen is Homey tijdelijk iets dichterbij plaatsen en kijken of het dan beter gaat.
Of inderdaad een 433 extender ertussen plaatsen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Je kunt natuurlijk ook de antenne mod uitvoeren (al dan niet alleen voor 433), dat heeft mij een veel groter bereik gegeven voor alle banden (incl 433).

Hier in de woonkamer ook een aantal stopcontactontvangers gehad. De meeste tijd ging het altijd goed maar 1x in de zoveel weken wel eentje die weigerde en niet meer aan of uit ging.
Best wel jammer want dit systeem had wel een van de beste backup systemen waardoor de ontvangers toch geschakeld konden worden.

Bekend probleem met Klik Aan Klik Uit omdat het signaal éénrichtingsverkeer is, en er dus geen controle is of het daadwerkelijk ontvangen is.
Bij mij hielp het om de Homey op een andere plek neer te zetten. Soms kan 1 meter al voldoende zijn.
En daarbij ben ik aan het overstappen op Zigbee en WiFi schakelingen zodat ik hier geen problemen meer mee heb.

1 Like