KNX en Homey - ervaringen?

Hi,

Mijn huis is volledig KNX. Ik ben nu aan het denken om de Homey + IP interface te nemen om eenvoudig scenes te maken en andere apparaten te koppelen.

Maar wat ik me nu afvraag is ofdat mijn bestaande KNX aan / uit knoppen en de verlichting ( geen slimme maar dus knx ) ook te bedienen zijn met Homey / flows. of moet ik hiervoor nog iets extra doen?

Groet! Yannick

Niemand?

Er is een app van KNX dus het is te koppelen met elkaar, heb verder geen verstand van KNX dus daar kan ik verder weinig zinnigs over zeggen

Ik heb knx. Werkt perfect in flows

Ik heb ook een groot gedeelte KNX in huis en kan alles met Homey bedienen. In het begin (jaar geleden) wat problemen gehad omdat er bugs in de app zaten. Nu draait het als een zonnetje.

top, klinkt goed! Dus ik kan mijn bestaande schakelaars gewoon in de flows opnemen ( zonder teveel moeite ) zodat ik mijn bestaande verlichting kan bedienen?

Om je KNX netwerk te koppelen met Homey is een KNX/IP Gateway benodigd.
Dit staat in de beschrijving van Athom. (Heb hier zelf geen ervaring mee.)

Je verlichting en andere KNX apparatuur kun je vanuit de app en via flows bedienen/automatiseren. Je voegt via de app je KNX apparaat toe door het groepsadres waarmee het bediend in te vullen. De apparaten (verlichting, die beschikbaar zijn, zijn terug te vinden op app pagina van homey.

1 Like

Toch even dit topic even nieuw leven in blazen.

Ik overweeg een KNX domotica als deftige bedrade basis maar ik zou ook graag zigbee, zwave,… apparaten kunnen gebruiken om dingen te bedienen.

Wat zijn ondertussen de ervaringen/ opmerkingen?
Werkten de verschillende protocollen onderling goed met elkaar dankzij de Homey?
(bv zigbee afstandbediening om rollen te bedienen via KNX)

Beetje laat maar toch; Ik heb zeer goede ervaringen met de integratie van KNX met Homey. Zie de screenshot ( niet de beste resolutie ) van de integratie in het KNX platform.

Ik vind het een mooie screenshot. Maar waaruit blijkt nu eigenlijk de integratie met KNX?

is met de screenshot inderdaad niet te zien, maar ik lees de knx adressen in, stuur ze aan via Homey, triggering door devices die bv knx niet heeft.Adressen die ik vanuit knx inlees worden weer door andere, niet knx devices opgepikt en verder verwerkt. Knx en Homey zijn hier volledig met elkaar geintegreerd.

Hi,

Ik heb ook een Homey en een KNX module maar tot op heden nog niet gebruikt.
Ik heb verder een warmtepomp van Panasonic welke eventueel ook een KNX module aankan.
Graag zou ik deze willen uitlezen met de homey,

Verder heb ik niets van KNX, denken jullie dat ik de homey en de panasonic via de KNX aan elkaar kan koppelen ? Heb dus ook geen KNX centrale mocht dat nodig zijn…

Groeten Jan

Een KNX centrale bestaat niet, KNX kan zodra het met een voeding verbonden is met alle aangesloten componenten communiceren. Elk component heeft eigen software en weet dus wat hij moet doen.
Uiteraard moet alles wel eerst geprogrammeerd worden met de software van KNX, deze software is ETS en is inmiddels bij versie 6. ETS is een duur programma dus het is meestal aan een installateur om dat bij u te installeren. Homey kan via een zgn. IP/KNX module communiceren dus minimaal benodigd is zo’n module en een KNX voeding, uiteraard kan je daarnaast verdere schakelaars, actoren en allerlei devices draadloos en bedraad koppelen zoveel je maar wil. Het voordeel van KNX is dat het 100% betrouwbaar is qua schakelen en terugmelding. Ik ben zelf KNX system integrator en ken ETS al vele jaren.

Hoi,

Bedankt voor je bericht.
Ik heb ETS aangeschaft om wat mee te proberen. We gaan zien of ik eraan uit raak :).

Mvg
Jan Wynen

Hoi,

Intussen in het mij gelukt om bv de warmtepomp in de Homey te krijgen.
Ik kan nu bv de buitentemperatuursensor er zonder enig probleem van uitlezen.

Toch loop ik vast op enkele andere dingen. in de ETS kan ik alles zien zoals het moet.

BV Ik kan bv uitlezen wat de pomp verbruikt, maar bij het kiezen van een nieuw apparaat in Homey moet je aanduiden wat je wilt toevoegen dus KNX & dan een bepaald item. Maar er staat bv geen verbruiksmeter in of dergelijke. Wat moet ik zulke omstandigheden kiezen ?
Of kan je toch ergens een zelfgemaakte knop toevoegen ?

Zou je wellicht de temperatuur sensor hiervoor kunnen misbruiken? Die doet niet meer dan de waarde opvangen van de groeps object (het verbruik) die in het groeps adres staat. Het staat misschien alleen wat raar in je flows.

Het was mooi geweest als er gewoon een algemene KNX waarde ontvanger was geweest voor het ontvangen waarbij je ook de lengte in bits of bytes op zou moeten kunnen geven. Maar ook één om een waarde te zenden. Zo wil ik juist de temperatuur van een Homey weer app tonen op het scherm van een KNX taster maar ik zie ook niet zo snel hoe ik dat zou moeten doen.

Kunnen we die dingen ergens vragen aan Homey ? Of doen ze er niets mee …

Ik weet niet of we die gegevens ergens in een Developer mode kunnen halen ?

Het is hun forum. Ze zouden mee moeten lezen.

Ik heb er nu weer een. Als ik de nachtmodes in ga met een KNX taster dat Homey ontvangt en flows uitvoert dan zou het een 1 (bit) naar een groeps adres moeten sturen waarmee ik de achtergrond van het display van de taster in night view kan zetten en een 0 bij de opstaan modes. Maar dat laatste lukt niet. Homey luistert en antwoordt KNX maar praat nog niet tegen KNX. Een algemene sender en receiver device voor KNX zou toch welkom zijn.

Dit is een forum voor de Homey community. Athom leest alleen mee als het ze uitkomt, voor support vragen/issues moet je ze mailen: support@athom.com

1 Like