Koppelen Aquacell waterontharder aan Homey

We maken al jaren gebruik van een Aquacell Waterontharder. Dit systeem vereist dat er periodiek een nieuwe zoutvoorraad wordt toegevoegd in de vorm van zoutblokken. Omdat een Aquacell geen actieve signaleringsfunctie heeft voor het zoutnivo, moet je zelf regelmatig kijken of er voldoende zout aanwezig is.

Door gebruik te maken van een doorsensor is het gelukt om Homey een bericht te laten sturen zodra het zout bijna op is en zodra het zout onder het minimum-nivo is aangekomen (en dus aangevuld moet worden).

1 Like

Dat is een leuk idee! Heb tijden zo’n ding gehad en wil op termijn er ook een in het nieuwe huis plaatsen. Ben wel benieuwd hoe je het gedaan hebt. Vervangen is nodig als je de rode lijn ziet… waar heb je de onderdelen van de deur sensor geplaatst?

Op de foto zie je een metalen plaatje dat ik bovenop het zoutblok leg. Op dit metalen plaatje zit het magneetdeel van het deurcontact. aan de zijkant van de waterontharder plaats je de sensor. Je moet even testen op welke plek je de sensor moet plaatsen om er zeker van te zijn dat je het signaal op het juiste moment krijgt.

Standaard staat de sensor ‘open’. Bij het ‘dichtgaan’ van de sensor geef ik een waarschuwing. Bij het ‘opengaan’ van de sensor geef ik een melding dat het zout op is.

1 Like

Gevonden door op aquacell te zoeken.

1 Like

Leuk dat mensen hetzelfde idee hebben!

1 Like

tsja… en wat wil je hiermee zeggen? Dat we eerst moeten zoeken op het forum of een goed idee misschien al een keer eerder ergens door iemand anders in het verleden is vermeld?

Volgens mij is dit deel van het forum nu juist bedoeld om ideeen te opperen die misschien hetzelfde zijn maar waarvan de uitvoering nogal verschilt…

Daarom wilde ik aangegeven dat er al meer over dit onderwerp is gesproken op dit forum, mijn voorkeur is dat de zelfde onderwerpen bij elkaar staan, van de meest vreemde ontwerpen kun je toch vaak nog iets leren.

Overigens een prima idee, heb hem zelf ook toegepast (aqara sensor).