Koppelen van een ikea gateway in homey

Hallo,

Homey Versie 6

ik zit met het probleem dat ik mij Ikea gateway niet in homey krijg te zien,
ik heb bij apps de Ikea Tradfri gateway geinstalleerd en krijg bij configureer app
een venster,
als ik op Discover druk krijg ik daar het ip nummer van de ikea gateway,
bij Security Code geef ik die nummer onderaan de ikea gateway op,
als ik dan op Authenticatie druk verschijnt er automatisch (identity en PSK)
met save verdwijnt de security code, en verder gebeurd er niets,
als ik dan terug naar vorig venster ga zie ik geen Apparaten in de lijst te staan,

wie weet raad aub

mvg,
Peter

Je moet eerst de gateway toevoegen (wat volgens mij gelukt is, want je kreeg de identity en PSK te zien), en daarna via de gebruikelijke manier de apparaten aan Homey toevoegen (“Apparaten > + symbool” en dan de IKEA gateway app kiezen).

Het is dus niet zo dat de apparaten automatisch verschijnen als je de gateway hebt toegevoegd.

2 Likes

Hallo,

heb deze nu inderdaad kunnen invoegen,
maar nu heb ik het probleem dat deze de connectie verliest en dan moet ik de app sluiten en terug openen, flow’s met Ikea producten werken niet,
ik heb een flow gemaakt dat ik Chomecast start met VTM GO dan een bepaalde stopcontact moet uitgaan, maar dat doe die niet, en als ik dan in de apps het wil uit doen gaat die ook niet,
ik denk ook gemerkt te hebben dat ik via de gateway ikea bedien dat deze ook niet goed door homey opgevolgd word (bv ik doe het licht aan via homey, daarna uit met afstandsbediening (icasa op ikea gateway) of schakelaar ikea dat dan de connectie ook weg ik op homey en daar de tegel van het licht aan blijft)

weet daar iemand raad mee dat de connectie wel blijft,

mvg,
Peter

“Homey” en “connectie verliezen” is helaas een terugkerend thema, niet alleen bij de IKEA Gateway app maar bij veel apps die van netwerkverbindingen gebruik maken.

Soms werkt:

  • je 5Ghz WiFi netwerk uitzetten
  • Homey aan een andere power supply hangen

Aanvullend op Robert, check even of je Wifi en ikea zigbee kanalen goed zijn afgesteld. Ze zenden nl. in hetzelfde frequentiespectrum en kunnen elkaar behoorlijk verstoren.

Interference check:
http://ostgardh.se/wifi_zigbee/index.html
Uitleg:

Nog meer tips:
http://wifimetrix.com/channels-1-6-11-only

ik heb niets gewijzigd en nu schijnt het te werken na een dag of 2,
de flow die ik al eerder had uitgelegd werkt goed, stopcontact gaat uit ben het streamen van VTM GO

bedankt voor het mee denken en als ik nog problemen krijg ga ik deze topic reeds raadplegen,
maar voorlopig werkt dit gedeelte goed

mvg,
Peter