Koppeling met Loxone

Is er op dit moment een mogelijkheid om een koppeling te maken tussen Homey en Loxone? Ik wil namelijk eigenlijk schakelaars halen en ik kan aansluiten via Loxone zodat het schakelaars zijn met touchscreen en meerdere functies.

Ik zag dat homey wel een aparte module/koppeling heeft voor KNX, maar dus niet voor Loxone? Dus misschien beter als ik naar KNX ga kijken.

Klopt, ik heb alleen nog nooit gelezen dat iemand die KNX koppeling gebruikt. KNX is ook wel erg duur in aanschaf vooral als je kijkt naar de prijzen van de smarthome producten die nu veel worden gebruikt. Daarbij is KNX natuurlijk wel een heel stabiel systeem, naar mijn mening zal het uiteindelijk alleen niet overleven.

On topic:
Koppeling met Loxone schijnt wel mogelijk te zijn: Join Homey with your Loxone system. Nadeel van Loxone vind ik dat het geen protocol is. Te veel vendor lock-in.

Off topic:
Er zijn zeker wel mensen die de combi KNX met Homey gebruiken. Wellicht niet altijd naar alle tevredenheid maar Homey heeft een goed begin gemaakt. Als ze dit verder door ontwikkelen hebben ze er een hele interessante markt bij.

KNX is inderdaad een van de weinig echt stabiele domotica systemen en er is geen installateur die bij jou z-wave of kaku kastjes met een Homey gaat installeren. Wel zouden ze in de toekomst een Homey kunnen adviseren voor als de klant zelf ook zaken wil kunnen inregelen zoals het maken van scenes.

KNX duur? Ik weet niet. Van Theben, Jung en MDT heb je dim actoren met 4 kanalen voor iets meer dan 200 euro. Dat is iets meer dan 50 euro per dimmer. De keuze voor wandschakelaars (tasters) zijn 1.000 x groter dan het aanbod voor draadloze componenten. Voor 127 euro heb je de MDT Smart II taster met display. Die vind je niet binnen het Z-Wave spul. De basis is software (ETS), een gateway en een voeding. In totaal ca. 500 euro. Wat het wel duur maakt is de infrastructuur. Alle verlichtingsgroepen gaan naar een centrale ruimte i.p.v. via centraaldozen in het plafond. Maar als je gaat (ver)bouwen en je hebt die mogelijkheid zou ik dat sowieso doen. Het is de manier van de toekomst.

Grootste nadeel van KNX t.o.v. de meer hobbymatige systemen is dat het hoogdrempeliger is om te programmeren en visualiseren en dat het beperkter is omdat het stabiel moet zijn. Dus een koppeling met je Volvo On Call of je Ring deurbel wordt lastig. Maar daar heb je dus de Homey voor. De ideale wereld voor mij is de actoren en tasters geheel in KNX en Homey voor apps en draadloze communicatie en scenes waarbij KNX geïntegreerd kan worden.

KNX mag dan lang bestaan maar ik ben ervan overtuigd dat het ook de toekomst is. Alle grote merken en installateurs zullen blijven kiezen voor KNX. Voor Homey ligt hier naar mijn mening een enorme kans.

1 Like