Lampen blijven maar aangaan overdag?

Beste mensen,

Ik heb een probleem waar ik maar niet uitkom. Wij hebben een aantal lampen bij ons in de boeidelen die ik aanstuur d.m.v. een Fibaro multisenor en een Fibaro dimmer 2. Dit werkt prima, waar het niet dat de lampjes overdag ook gewoon weer aangaan! Wat heb ik verkeerd geprogrammeerd?

Sorry, maar het wordt door het forum niet toegelaten om nu meer beelden te uploaden.

Wat doe ik fout?

Ik zal de rest ook even posten. 's avonds werkt het prima en blijven ze na 22.00 gewoon uit en gaan aan als er beweging is. Het rare is dus dat ze overdag gewoon weer aangaan:

De helderheid is 's avonds uiteraard onder de 20 lux. Als ze overdag aangaan zijn deze waardes volgens de Homey app aanmerkelijk hoger dan 20 lux. Momenteel slecht weer, lees ik 78 lux en toch stonden de lampjes aan. Zet ik ze dan uit via de Homey app dan blijven ze ook uit.

Ik zet inderdaad de helderheid terug naar 0. Dit omdat ik een conflict kreeg met de overgang naar bewegingssensor. In eerste instantie zette ik de lampen echt UIT, maar toen nam de de bewegingsflow het niet over.

Maar de eerste flow die je post zet de dimmer aan als de helderheid is veranderd. Die heeft geen tijdsbestek in de EN kolom en zal dus 24/7 je lampen schakelen?
Beter die eerste flow weg doen en een logica in je laatste flow zetten met EN helderheid (tag uit je tags halen, bovenin het scherm) is minder dan 20.
En ff checken of je niet stiekum nog meer flows hebt die de lampen overdag aan zouden kunnen doen.

Hoi Roy, bedankt voor je meedenken, alleen vermoed ik dat we langs elkaar heen praten. Ik zal het nogmaals proberen goed uit te leggen:

  • Als de helderheid 's avonds onder de 20 lux zakt, moeten de boeilampen op 50% gaan branden

  • Om 22.00 geef ik Homey de opdracht om deze boeilampen te dimmen tot 0, oftewel uit.

  • Vanaf 22:01 wil ik dat de Fibaro Multisensor overgaat van lichtintensiteitsensor naar bewegingssensor om vervolgens de boeilampen aan te laten gaan alleen bij beweging.

Wat wellicht het geval kan zijn en misschien bedoel je dat ook, is dat na 7.00 's ochtends loopt het commando van beweging af en gaat hij weer over op lichtintensiteit. M.a.w. als het nog donker is na 7.00 gaat de lampjes gewoon braaf weer aan en pas weer uit om 22.00.

Mmm, :thinking: volgens tijdens het typen van bovenstaande stuk ging ik begrijpen wat ik niet helemaal goed heb gedaan. Je hebt mij geholpen.:smiley:

Ik moet er nog een actie bij toevoegen, namelijk tijdspanne + lichtintensiteit min. 200 lux.

1 Like

In ieder geval bedankt voor je hulp! Gewaardeerd, soms heb je net even een klein setje nodig.:+1:

Die homey heeft het maar druk met je flows, Als het werkt zou ik nog wat toevoegen als ik jou was in de EN kolom

ALS helderheid veranderd EN licht brand niet DAN …–> Als je licht al brand waarom zou je het weer aanzetten?
zelfde geld voor als er beweging is

1 Like