Lampen schakelen/dimmen

Beste Community,

Ik bezit nu ongeveer 6 weken een Homey en probeer zoveel mogelijk in te lezen en ben alles nog een beetje aan het ontdekken. Ik ben erg tevreden over de mogelijkheden en heb al meer plannen in mijn hoofd dan geld in mijn portemonnee. maar dat vind ik juist het mooie aan dit systeem, dat je het stapje voor stapje kan uitbouwen.

Wat is ondertussen heb/al had:

  • Homey 2.0
  • Google Home Mini
  • Toon
  • Tradfri RBG led (woonkamer)
  • Action deurbel

Nu heb ik enkele vragen die ik gedeeltelijk al wel binnen de community forums kon vinden, maar die niet altijd even duidelijk waren voor mij:

Schakelen van lampen:
Ik wil graag mijn lampen via de Homey kunnen schakelen. Mijn woonkamer en (woon)keuken zijn gekoppeld in 1 grote ruimte. In de woonkamer heb ik 1 plafon lamp en 1 vensterbank lamp. In de eetkamer heb ik 4 lampen boven de eettafel. De licht schakelaars voor beide ruimtes zitten aan de woonkamer zijde van de ruimte. ik zou in iedere peer een Tradfri lamp kunnen doen, maar dat is (x6 lampen) nog al prijzig en zeker als er eentje kapot gaat. Daarom denk ik dat ik beter mijn licht schakelaars kan vervangen.

Ik heb naar schakelaars van Xiaomi gekeken en onderstaande kwamen mij het meest betrouwbaar over. Gebruikt iemand deze of is er een betere keus in mijn situatie?

https://www.gearbest.com/alarm-systems/pp_610096.html?wid=1433363

Ik las dat ik hiervoor een extra (blauwe) kabel moest trekken om stroom op de schakelaar te zetten. Doordat de schakelaars van beide ruimtes naast elkaar zitten, hoef ik dit maar bij 1 kabel te doen en kan ik deze door lussen naar mijn andere schakelaar, toch?

Dimmer:
Stel dat ik de lamp behalve op afstand schakelen, ook nog wil kunnen dimmen. Welke dimmer of setup zou ik dan het beste kunnen nemen? Het veranderen van kleur hoeft van mij niet, dus dan zou een dimmer als lichtschakelaar nog steeds de beste keus zijn lijkt mij.

Waar moet ik aan denken als ik besluit een dimmer te nemen, kan dit met mijn huidige lampen

Schakelaar bij de achterdeur:
Mijn vrouw wilt graag de verlichting in beide ruimtes bij de achterdeur kunnen uitschakelen. dit lijkt mij het handigst met een draadloze schakelaar. deze schakelaar laat ik dan een flow starten, waarin alle lichten uitgaan, de Toon lager gezet wordt en haar afwezigheid op weg wordt gezet. (locatie-bepaler op haar iPhone 6 werkt niet zo lekker als die op mijn iphone Xr). Ik probeer haar zover te krijgen dat ze dit tegen Google Home kan zeggen als ze weg gaat, maar ze wilt hier gewoon graag een knop voor.

Deze lijkt hier geschikt voor. Hebben jullie betere opties?

https://nl.aliexpress.com/item/Xiao-mi-aqara-Smart-Draadloze-Schakelaar-Sleutel-Intelligente-Toepassing-Afstandsbediening-Zigbee-Draadloze-Biult-In-gyro-Voor/32950471459.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.75182e0eXQVgTB

Aanbiedingen:
Is er een topic of website, waar aanbiedingen van smart producten worden getipt? bijvoorbeeld op Aliexpress of Gearbest?

Alvast bedankt!

Voor je bestaande schakelaars: heb je wel eens gekeken naar de Fibaro Dimmer 2, eventueel met dimmer bypass voor je LED lampen? Die past achter je huidige schakelmateriaal, heeft geen blauwe draad nodig en kun je ook gebruiken om extra scènes toe te voegen met 2x klikken etc. De Xiaomi past niet zomaar in een ronde contactdoos!

Voor een losse knop zou ik dan wel weer gaan voor een Xiaomi: https://s.click.aliexpress.com/e/cOGi4phO

1 Like

Hallo Pascal,

Is de Fibaro die jij bedoeld te vergelijken met deze?

http://s.aliexpress.com/j6VjYnaq

Deze had ik al wel gevonden, maar als ik deze achter mijn huidige schakelaar zet, dan bestaat de kans dat iemand het lichtknopje fysiek uitzet en ik (of Homey) de lampen niet meer op afstand kan schakelen. Of zie ik dat verkeerd.

De blauwe draad kan je inderdaad gewoon doorlussen.
Je moet wel even checken of de bruine draad ook doorgelust is (op dezelfde groep zit)
Als je een blauwe draad doorlust naar een contactdoos met een bruine draad van een andere groep zal je aardlek meteen uitslaan

The fibaro is connected to the power cable (brown). The switch is connected to the fibaro and no longer to any of the existing cables. And the fibaro is connected to the switching cable (black)
So the switch will no longer physically switch the power, just trigger the fibaro.

Be aware that the fibaro is a zwave module.
I do not see any zwave devices in your list.
If your homey is far away from your fibaro this could result in not being able to connect to your fibaro.
(Zwave range is an issue)

Lijkt wel vergelijkbaar, maar voor 220V modules vertrouw ik minder op AliExpress… De knop zelf blijft gewoon werken trouwens en als je de schakelaar vervangt door een pulsdrukker, heb je niet de kans dat de schakelaar omgedraaid wordt, als je begrijpt wat ik bedoel. Overigens, als je een enkele schakelaar vervangt door een dubbele met de Fibaro module, kun je de tweede knop gebruiken voor scènes met Homey!

this is interesting, I’m also looking for a solution that doesn’t physically switch off my Hue lights but i still want a physical switch (I like the estethic of an old switch in stead of the more modern aproaches).
so when I place a Fibaro switch in the existing wallswitch (making it a pulseswitch is more ergonomic i guess?) then fibaro controls the power.

for example, my kids decide to play with the lightswitches and I’m away and want to control the lights it is not possible now.

when there is a Fibaro switch in between it doesn’t matter if the switch is on or off, the Fibaro can still switch on the power.

I was looking into this and found that Fibaro also is going to market some new wallswitches, Walli (they look kinda futuristic but it saves the hassle of putting dimmerswitches and pulseswitches in every socket)

eigenlijk geef je hier het antwoord al waar ik in post hierboven naar vroeg ;), bedankt!

welke switch is aan te raden van fibaro?

als je het budget wise wil aanpassen kan je ook voor klik aan klik uit gaan.

inbouw achter je huidige schakelaar
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/ontvangers/inbouw/acm-100-ingebouwde-multi-dimmer.html

en een losse schakelaar die je overal in je kamer kan plaatsen (meerdere) en die de lamp (of meerdere) kan schakelen. Zelfde schakelaar kan je ook gebruiken als weg schakelaar, of de dubbele met als doel thuis en weg flow te laten starten.
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/wandschakelaars/awst-8800-draadloze-wandschakelaar.html

is wel 433, dus bereik is minder, maar werkt bij mij prima

Tegenwoordig heeft klikaanklikuit ook Zigbee maar dan wordt alles weer duurder.

Ik gebruik zelf de Dimmer 2 van Fibaro naar volle tevredenheid. Let op dat je een LED bypass nodig kan hebben als je LED wil dimmen (laag wattage).

Het is even piepen om de module achter je schakelmateriaal te krijgen, maar esthetisch wat mij betreft het mooist omdat je je orginele schakelaar behoudt.

En ja, je kunt hem controleren ook al bedient iemand hem handmatig. Als je een pulsdrukker neemt, dan veert hij ook nog eens altijd terug naar de uitgangspositie.

Goede tip!

Tnx de werking is mij nu duidelijker. Ik vind het dan wel verwarrend dat de schakelaars dan telkens anders staan.

De schakelaars en de Homey staan 4 meter bij elkaar vandaan, dus dat zal in dit geval geen probleem vormen. maar indien ik dit ook op bovenliggende verdiepingen wil doorvoeren, is dit wel een dingetje om rekening mee te houden.

Is dat vanwege brandgevaar of om een andere reden?

Ik begrijp je en weet nu al dat ik mij daar aan kan gaan ergeren. de pulse drukker die jij bedoeld is deze?. daarom leek deze mij een goede schakelaar om te nemen. gecombineerd met andere scenes is dat wel een goede keus.

Do you have a source or link tot this info?

Tnx voor de info. Ik denk dat ik ga starten met de pulsedrukkers. als die bevallen en ik wil uiteindelijk ook kunnen dimmen, dan kan ik er altijd nog zo’n inbouw module er achter bouwen.

De aqara switches passen niet in een ronde doos. Je kunt het beste van de fabrikant zelf een pulsdrukker nemen, busch jeager heeft ze (meest gangbare schakelaars over het algemeen) dan hou je t raamwerk en knoppen gewoon, dan een fibaro switch er achter en klaar.

http://m.jung.de/nl/online-catalogus/449808941/449808942/

On a side note, this thread sounds like I would be able to control my tradfri and hue lamps with a different brand switch, is this correct?

I’m looking into getting a homey to solve some issues which other “platforms” couldn’t help me with without loads of config and soldering/twinking my pi’s (again)

You can use any kind of button (doorbell, virtual, zwave, zigbee, kaku, wifi) or any on/off device (moisturedetector, alarm, motionsensor etc etc) to control your lights… That’s Homey :wink:

1 Like

Thx for the quick response :slight_smile:

Let’s check where the “order” button is :joy:

1 Like

K[quote=“PascalB, post:7, topic:9759, full:true”]
Lijkt wel vergelijkbaar, maar voor 220V modules vertrouw ik minder op AliExpress… De knop zelf blijft gewoon werken trouwens en als je de schakelaar vervangt door een pulsdrukker, heb je niet de kans dat de schakelaar omgedraaid wordt, als je begrijpt wat ik bedoel. Overigens, als je een enkele schakelaar vervangt door een dubbele met de Fibaro module, kun je de tweede knop gebruiken voor scènes met Homey!
[/quote]

No this is not wat we mean with a “pulsdrukker”. This is a smart switch (with a pulse button).
This one cannot be combined with a fibaro, it has the full functionality itself

PS: this one will not fit in a dutch wallbox! (As @PascalB already mentioned)
PS: this one cannot be used with your current switch cover (it has fixed covers)

A “puls drukker” is a conventional (dumb) switch that will come back to its original position after pressing and shortly connects (pulse) the two wires.
Example see:

This “puls drukker” cannot be used with your current lamps (the will just give a short pule when pressed) but need to be combined with the fibaros.
But they do have the advantage that they can be used with you current model covers
For a uniform look in your house

Ik heb deze pulsdrukker ook aangeschaft en op een switch2 aangesloten. ik krijg hem alleen niet goed geconfigureerd. de lampen kan ik inschakelen maar niet dimmen (en uitschakelen werkt soms maar alleen als ik de knop ingedrukt houd, daarna springen ze soms automatisch weer aan)
Heb je suggesties voor configuratie?

Heb je de juiste schakelaar geconfigureerd in de settings van de Switch?