Licht en bewegings melder

Ik heb sinds een 2 tal weken een homey pro,
Inmiddels alles erop aangesloten, een slordige 30 lampen, alle apparatuur, tv, thermostaat etc etc.

Ik loop alleen tegen een probleem aan met de verlichting in de hal en overloop.
Dit zijn 2 donkere ruimtes,
In beide hangt een neocool cam pirv2, zwave, en 1 of meerder smartlampen.

Ik heb diverse flows aangemaakt die afhankelijk van het tijdstip en lux waade de lampen aanzetten op een bepaald nivo of kleur, dat werkt perfect.
Zodra je in de buurt komt gaat de verlichting aan zoals ingesteld in de flow.

Echter, werkt hij de flow af, en zet dan de lamp uit.
Maar soms loop je daar nog.

Ik had verwacht dat hij elke keer bij beweging de flow opnieuw zou activeren,
maar dat gebeurd niet.
De lampen gaan aan, en na x tijd weer uit, indien je daar nog loopt gaan de lampen niet direct weer aan.

Wat doe ik verkeerd ?
Blinde tijd van de sensor staat op 0.

flow is opgebouwd :
Als : bewegingsmelder aangaat
En : Helderheid is kleiner dan xxx
En : tijd is tussen xxx en xxx
Dan : zet aan, , dim naar, en start flow

Die flow die gestart word zet de lichten uit na x tijd.

Ik zou het start flow eruit halen en als trigger voor de tweede flow het kaartje gebruiken: zone is inactief voor … minuten

Ik heb gister hier echt lang naar zitten zoeken,
En na het plaatsen van dit topic vond ik een tutoral met een countdown timer.
Nu werkt het wel,
Getest net, en als 1 lamp uitgaat (2de gaat 30sec later) en loop erlangs, gaat hij direct weer aan

Echter moet je voor elke actie 3 flows maken, dat lijkt me wat omslachtig.

ik heb nu het volgende gedaan

FLow 1,

flow 2

Flow 3

Maargoed,
Ik heb per ruimte 3 verschillende optie…
een verlichtingsflow voor overdag (lamp brand feller en andere tint)
1 voor in de avond
en 1 voor snachts.

Voor deze 3 verschillende moet ik dus 9 flows aanmaken om ervoor te zorgen dat het licht netjes aangaat zodra je langs loopt.

Of zou ik dit kunnen verkleinen door in bv de flow voor de avond aan te geven dat hij flow 2 moet starten.
Of werkt dit nu standaard al voor de andere 2, omdat er feitelijk in flow 2 en 3 geen afhankelijkheid van tijd e.d. is ??

(hopelijk is dit nog enigzins begrijpend te lezen)

Je zou flow 3 in flow 2 kunnen verwerken. Hal bg1 zet uit na 90 sec. Bg2 naar 120 sec. Dan ben je er ook volgens mij. Echter als het werkt, waarom zou je het veranderen? Het aantal flows maakt niets uit. Minder flows houd het wel wat overzichtelijker

even getest wederom…
ik hoef per ruimte maar 1x flow 2 en 3 te maken… daarnaast kan ik de flows voor overdag, avond en nacht in de laatste regel de zandloper stoppen, waardoor hij de andere automatisch pakt.

Inderdaad net wat je zegt, hoe minder flows hoe overzichtelijker.
Zeker in het begin raak je nogal eens de weg kwijt :wink:

1 Like

Hi,

ik heb het dag-nacht probleem op een andere manier opgelost.
Ik heb een flow die twee variabelen: helderheid en kleurtint, gedurende de dag aanpast.
Vervolgens ipv de lamp alleen aan te zetten op basis van beweging stuur ik helderheid en kleurtemperatuur naar de lampen


hmm, dat is wellicht een mooiere oplossing.
Want door het jaar heen veranderd de lichtsterkte natuurlijk op de bepaalde tijdstippen…
Bv zomer is het om 18:00 nog licht, en in de winter stik donker.

Terug naar de tekentafel dus :see_no_evil:

Daar zijn de meningen over verdeeld. Een flow die iedere 30 minuten iets moet checken zal dus 48x per dag getriggerd worden, of je daar nu loopt of niet. Ik vind het persoonlijk geen handige oplossing.

1 Like

Want, als je in je flow een check doet voor de helderheid, dan krijg je hetzelfde resultaat bedoel je ?

Voorbeeld :
Stel beweging gaat af, en helderheid is kleiner dan 100lux, en groter dan 50 lux dan zet dim nivo op 50%
of beweging gaat af, en helderheid is kleinder dan 50, en groter dan 1 zet dim nivo op 25%

Daarmee krijg je dan hetzelfde, en is er enkel een check op het moment dat er beweging is ?

Correct!

Ja, dan is het steeds opnieuw berekenen wellicht een beetje overdreven voor een simpele lamp schakeling

Soms ontkom je er niet aan, wanneer er een trigger kaartje ontbreekt bij een app…

Kan je dat uitleggen ?
Waarom zou je elke 20 seconden willen checken of spotify afspeelt ?

Je hoeft niet steeds opnieuw te berekenen.
Punt is dat juist dat je de helderheid, moduleert aan de hand van de tijd, dat kan zijn 3x per dag (bv 8AM, 12AM en 18PM), 1 x per dag of 1000x per dag. Naar gelang je zelf wilt

Die berekende waarde gebruik je om je lampen mee in te stellen, als hij beweging detecteert.

Omdat ie dan de virtuele schakelaar ‘Radio’ uit moet zetten. Je verwacht in de app een trigger met zoiets als start met afspelen. Die is echter niet in de spotify app aanwezig, dus heb ik het zo opgelost. Maar we raken off-topic😜

Ik heb die zelfde pir in de keuken. Twee flows:


en

Werkt prima.

Ik ben zelf een aanhanger van meer flows is beter. Voor uitleg zie mijn pos “how to structure yor flows” (engels)
Ik los zelden iets op in 1 flow, maar splits bewust op

met die countdown timers werkt het nu wel goed.

Alleen lijkt het wel of de sensor boven niet goed bijgewerkt word
Soms zie je de update van de lux waarde, of beweging van uren geleden, terwijl er gewoon langs gelopen word.

Sensor hangt bovenaan de trap,
Onderaan de trap hangt er ook 1, en die zit vrijwel in zichtsveld van de homey,
Afstand kan het probleem niet zijn.
Wie kan dat verklaren ? betreft een neocool cam pirv2

Lichtsterkte rapportagedrempel op 1 zetten kan helpen wanneer de afstand het probleem niet is.

dat baseer ik op de afstand. :slight_smile:
afstand homey naar 1ste sensor is max 3m zonder muren (enkel een deur die vrijwel altijd open staat)
2de sensor zit ongeveer 2.7m boven die andere sensor.

@peter, die staat op 5.
zal het eens testen met 1.
maar stel dat het er nu donker is, en ik open alle deuren, dan verandert de waarde niet altijd, terwijl er dan wel daglicht is.

ik heb nog een hue sensor veel verder weg zitten, met 2 muren ertussen en die doet het altijd vlekkeloos