Lidl Zigbee Smart Home producten

Geprobeerd! Hij geeft aan dat ik mijn zigbee apparaat in leermodes moet zetten. Dus geen apparaat zichtbaar.

Op de stekker kan ik alleen op aan en uit knopje drukken. Paar seconden inhouden. Bij lampen knipperen ga ik uit van leermodus/pairing, maar nog steeds hetzelfde bericht.

Of ligt het aan feit dat homey op zolder staat en ik het beneden aan het proberen ben?

Ik zal even m’n kristallen bol raadplegen… :crystal_ball:

(Met andere woorden: ik heb geen idee hoe bij jou thuis de Zigbee-situatie is. Als je voldoende Zigbee router apparaten hebt en goed bereik beneden, dan zou het gewoon moeten werken. Als je tussen je Homey en de stekker een paar dikke betonnen vloeren hebt dan is de kans al kleiner dat je kunt verwachten dat Homey het signaal oppikt)

1 Like

Kenmerk van de stekkers is dat ze alleen aan en uit gaan. Lekker makkelijk, en mijn ervaring is dat dat ook werkt in de homey-zigbee app. Ze worden dan niet herkend, maar ze werken prima.

Wat bedoel je precies met “ze worden niet herkend, maar werken prima”?

Ik neem aan dat ik hem wel eerst moet toevoegen in Homey zigbee, wil het als een router voor mesh functioneren?

Sorry, ze worden als algemeen zigbee apparaat (of zo iets) toegevoegd, dus niet als stekker. Maar je kunt ze dan hernoemen, ze werken normaal in het zigbee-netwerk, en bovenal, je kunt ze bedienen.

Top!

Heb ze nu toe kunnen voegen. Wel bij beide het “installatieproces gestopt” omdat ik dacht dat het was vastgelopen. Was al een kwartier aan het draaien met de melding “even geduld, apparaat aan het toevoegen”. Weinig geduld dus… ;).

Maar vervolgens stonden ze beide in apparaten overzicht en kan ze via Homey aan en uit zetten. Dus neem aan dat het wel goed is.

Is er een instelling in Homey om te kijken wat de kwaliteit van je zigbee mesh is? Of merk je dat vanzelf wel bij pairen van zigbee sensoren op batterij (m.a.v. als die niet gevonden wordt moet je mogelijk wat aan je mesh doen)?

https://developer.athom.com/

Then chooseTools and then Zigbee to get an overview of the zigbee network.

1 Like

Heb nu een bulb er aan gekoppeld. Werkt prima, behalve de kleurtemperaturen, daarvan krijg ik een foutmelding unsupported cluster.
Iemand een idee?
Via de Tuya zigbee

Thnx, got the point :+1:t2:

Klopt, heb ik ook. Geldt voor e14 en e27, en waarschijnlijk ook voor spots. De ontwikkelaar werkt er aan.Zie inderdaad de link van @RoyWissenburg.

Heb de motion sensor werkt maar gedeeltelijk met de Philips hue zonder gateway app. Kan de status niet uitlezen!

Er is een Lidl Smart Home app gemaakt door @johan_bendz.

Nog geen ondersteuning voor 3 voudige stekkerdoos of door/window sensor.
Maar het begin is er.

Ondersteuning daarvoor zit al wel in de test versie van de Tuya Zigbee app, maar die werkt alleen met de experimentele v5 firmware. En ik vermoed dat ze daarom ook niet in de Lidl Smart Home app zitten, namelijk omdat het apparaat niet op oudere versies van de firmware ondersteund kan worden.

1 Like

Dan wacht ik nog even, ga geen experimentele versie van de Homey FW installeren.

Zojuist de tunable e27 lamp geprobeerd, ja je kunt m installeren via de Lidl app in Homey, maar wordt vervolgens toegevoegd als standaard zigbee, dus nog steeds alleen aan en uit.

Dat klopt natuurlijk niet. Wellicht weer een ander Id of er moet nog werk verzet worden om hem toe te voegen aan de app. Standaard zigbee is alleen als hij niet herkend wordt.

Homey komt met melding dat er geen passende app is voor de lamp en dus wordt toegevoegd als standaard zigbee. Installatie werkt gewoon maar dan komt die melding.

Mja, dan wordt hij dus niet herkend (device ID die niet klopt, of iets anders). Dan zou ik jouw discussie verplaatsen naar het officiële draadje van @johan_bendz, hij kan jou hier vast en zeker mee verder helpen.

Ik heb 2 smart plugs van lidl die ik op dit moment als een standaard zigbee apparaat heb toegevoegd aan Homey. De smart plugs gebruik ik als router voor mijn zigbee netwerk (overigens nog niet veel zigbee apparaten rechtstreeks toegevoegd aan Homey, gebruik een Xiaomi gateway en hue brisge).

Nu er een lidl app is verschenen, is het dan beter om de smart plugs via deze app te installeren? Wat is het verschil dan direct via de zigbee app in Homey? Zo ja, moet ik ze dan eerst verwijderen uit Homey en dan via de lidl app weer koppelen aan Homey?

Ook hier, als standaard apparaat, dan is de koppeling niet goed of wordt het apparaat niet juist herkent. Functioneel verschilt er niets, want geen power metering enzo, meer dan aan en uit gaan ze niet doen.

Ik zou ze inderdaad verwijderen en via de nieuwe app toevoegen, als ze dan niet juist worden herkent dan melden in het juiste topic.